Mac G4 problemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

henschel

Gebruiker
Lid geworden
19 feb 2005
Problemen met Final Cut Express versie 2.Probleem deed zich pas voor na enkele DV-films ingelezen te hebben.

tweede harddisk(80GB) alleen voor FCE als scratchdisk.
Na 1 seconde inlezen vanaf digitale camera stopt het programma met inlezen en gaat het "zandlopertje "draaien. Het programma heeft dan een zogenaamd markingpoint ontdekt, maar dat kan helemaal niet want het is één hele film. De Mac slaat "vast". Ineens is de harddisk FULL(kan echt niet). Via "schijf-ehbo" de harddisk "diverse keren gewist.
Ook heb ik een melding gehad "your Final Cut Express demo has Expired" Het programma heb ik tegelijk met de aanschaf van de Mac gekocht.
Op een gegeven moment de melding "U moet onmiddelijk de pc uitzetten" Pc slaat vast. Diagnose cd opgestart en systeem laten controleren. Geen enkel probleem. Pc slaat vast. Operatingsystem opnieuw geinstalleerd(OSX Panther) Na 6x de eerste CD lukte het om de volgende cd van het OS te installeren.
Is dit een probleem met de Hardware? Mijn vermoeden is een probleem met de videokaart(ATI 64MB) of de voeding kan het niet aan.
Wie komt dit soort problemen bekend voor?

Ik heb weinig verstand van de Mac's, maar uit jouw beschrijving zou je inderdaad kunnen concluderen dat het een voedings probleem is, dan wel een controller probleem. Probeer anders eens 'overbodige' interne hardware los te koppelen van de voeding en kijk of het probleem zich dan nog voordoet.
Voor wat betreft het 'markingpoint', het zou heel goed kunnen dat een lichtflits of een harde korte klap in de film als een markingpoint gezien wordt, er zijn meer programma's die zich hiermee verslikken.

Hartelijk dank voor de snelle reactie.
Ga zo snel mogelijk e.e.a. uitproberen en kom hier uiteraard op terug.

Inmiddels heb ik de 2e (interne)harddisk, een externe (Lacie) harddisk en de usb-aansluiting van de luidsprekers afgekoppeld.
Tevens heb ik het OS-X en Final cut express opnieuw geinstalleerd.

Als ik nu FCE start en de film probeer in te lezen krijg ik onmiddelijk de melding "Waarschuwing, de disk is bijna vol" Op dat moment is er nog 70 van de 80GB beschikbaar.

Heb je al eens schijfcontrole gedraait??

Opstarten, appeltje+s ingedrukt houden.
Je komt dan in de terminal, een zwart venster met witte tekst
Daarin geef je het comando: fsck -yf en drukt op enter.
Dit is hetzelfde als schijfcontrole.
Dit herhaal je nog eens als hij klaar is.
Er komt dan te staan:
Disk appears to be ok.
Vervolgens tik je:
Reboot en drukt op enter.
Je Mac. start gewoon weer op in OSX.

Wellicht kunnen ze je hier beter helpen: http://www.macosx.nl/

Laatst bewerkt:
Tot nu toe heb ik de mac met de diagnose-cd opgestart waarbij geen problemen werden gemeld. Ook met Norton (systemworks) diskdocter heb ik opgestart en die vond honderden zoniet duizenden foutjes en Major Problems. Ook kreeg ik de melding dat Norton DD een major problem had ontdekt dat het niet kon repareren.
Iedere keer opnieuw laten repareren heeft deze major problems echter niet meer laten terugkeren.
Op een gegeven moment heb ik een nieuwe harddisk gekocht en ingebouwd, maar helaas zijn de problemen daarmee ook niet opgelost.

Jouw schijfcontroletip ga ik toch uitproberen en ook ga ik naar de site van macosx.nl.

Tot zo ver, hartelijk dank.

Hans

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan