Mac HD en externe HD organiseren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Elkana

Gebruiker
Lid geworden
12 sep 2008
Sinds een tijdje ben ik trotse eigenaar van een iMac11,2 (Mid-2010)
(3.06 GHz Intel Core i3 / 4GB 1222 MHz DDR3 met 500 GB HDD)

Behoorlijk wennen (in positieve zin) als je jaren op een Windows bak hebt gewerkt. Tot dan toe altijd prima bevallen maar de wens naar een iMac was te groot :) Maar nu zit ik met het volgende...

In m'n Maccie zit een HDD van 500 GB. Ik doe veel grafische vormgeving en aan digiscrappen. Dit neemt erg veel ruimte in beslag. De spulletjes op mijn internet HDD nemen inmiddels 448 GB in gebruik en er is dus nog maar 50 GB over. Aangezien dat erg snel gaat sta ik een beetje in dubio wat te doen.

Ik heb ook een kleine externe HDD, ook 500 GB. Deze gebruikte ik op mijn PC altijd om vanaf te werken en ik backupte naar mijn interne HDD. Oomgekeerde wereld maar dat komt omdat ik ook vaak op m'n laptop werkte. Dan plugde ik m'n externe HDDtje erin en had ik direct alles binnen handbereik.

Nu op de Mac is het even uitzoeken wat het beste werkt. Daarom vraag ik me af hoe anderen werken met de HDD ruimte die ze hebben. Ook vraag ik me af of de meesten TimeMachine gebruiken? Hoe zouden jullie in mijn geval de interne HDD en externe HDD organiseren en gebruiken?

Alvast bedankt voor jullie meningen! :thumb:

Laatst bewerkt:
Zelf vind ik dat er geen beter backup programma is dan via TimeMachine:D Ik gebruik het via een externe harde schijf, TimeCapsule(niet heel betrouwbaar en vrij prijzig) en een OS X Server(maar dan ben je gelijk weer erg duur uit voor thuisgebruik en beetje zonde om dat voor 1 machine te doen).

De TimeMachine backup moet je nooit op de zelfde schijf zetten als waar je de rest van de data hebt staan. Eigenlijk best logisch want als die schijf kapot gaat, is je backup ook weg. Dus gewoon aan een externe harde schijf hangen. Hoe vaker, hoe beter want dan is hij sneller klaar met een backup. Mijn MacBook backupt naar een OS X Server(draait virtueel, op een Windows pc met flinke harde schijven) waar ik TimeMachine op heb ingesteld. Zodra ik dus in het netwerk kom gaat hij backuppen.

Maar als je al bijna 500 Gb vol hebt op je schijf is een extra schijf voor backup van 500 Gb best weinig. Wat je kunt doen is een 2 Tb schijf kopen en die gebruiken als backup. Er wordt namelijk van 1x per week (de laatste) backup bewaard + 1x per maand. Is de schijf vol dan wordt steeds de laatste backup verwijderd. en 450 Gb naar 500 Gb is erg weinig ruimte over voor de toekomst.

Bedankt voor je reactie Wouterjuh88. Heb zelf nog eens even lopen filosoferen...

Ik denk dat ik het volgende ga doen:
Binnenkort een grotere externe HDD kopen. Daar zet ik alle data op.
De iMac laat ik dan verder onberoerd (leeg). Dit is dan dus puur alleen de programma's wat erop staat.
Daarnaast pak ik een oude externe HDD die ik 1x in de maand zelf backup.

Want ik zal het toch moeten doen met de ruimte die in m'n mac zit. We zullen zien hoe dat bevalt. Ik zou op zich wel Time Machine willen gebruiken maar dan moet ik er dus in mijn geval 2 externe schijven aan hebben hangen. Nou, dat zien we dan wel. Eerst m'n Twelve South BackPack (http://store.apple.com/nl/product/TW851ZM/A) maar eens bestellen. Kijk ik dan wel of er twee HDD's op kunnen liggen :)

Er is een mogelijkheid om de opstartschijf van Mac OS X te wijzigen, en dat zou in jou geval misschien wel de moeite waard zijn! Zelf heb ik niet last van ruimtegebrek, maar omdat ik nogal kloot met laptops heb ik er een externe backupschijf aan gehangen, die geconfigureerd is met Time Machine. Ik gebruik nooit al mijn bestanden, dus ik heb dropbox geinstalleerd, samen met MacDropAny, zodat de documentenmap constant wordt gesynchroniseerd met mijn online opslagruimte.

Elkana: Uiteindelijk toch gekozen voor een Apple! Ik heb het hier anders. Een NAS hangt in het netwerk, en die fungeert als Backupschijf voor de Timemachine. Een Backupschijf met maar 1 fysieke harde schijf erin is eigenlijk geen goede backup. Deze kan stuk gaan, en dan ben je je bestanden kwijt. In een NAS draaien twee harde schijven in een RAID-configuratie, waarbij de ene schijf een kopie is van de andere, waardoor, mocht er 1 stuk gaan, je alleen 1 schijf hoeft te vervangen, en je weer verder kunt. Ook hangen de HD's dan niet achter je Mac, of in het zicht, maar de NAS kun je netjes wegwerken in de Meterkast bij de Router. Een tweede voordeel daarvan is dat deze NAS ook te bereiken is via andere computers in je netwerk, en je (bij sommige merken) daar ook een webserver kunt draaien, een FTP-service, fotoalbums, en als Downloadstation gebruiken. daar hoeft zelfs je Apple niet voor aan te staan.

Ik heb goede ervaringen met Synology. Het kost een paar centen, maar dan hebbie ook wat.

@tumbtack: Ja, toch gezwicht! Loop wel hier en daar tegen vragen over m'n appeltje aan maar die plemp ik nog wel een keer in een algemeen forum ;) Op het moment heb ik niet zoveel zin (lees geld) om een dure oplossing aan te gaan als een NAS of TimeCapsule. Misschien in de toekomst als ons geldboompje wat groter is :) Maar eerst een iPad of HTC Flyer! (A)

Mijn opstelling is nu als volgt:
M'n interne schijf van 500 GB gebruik ik puur voor m'n systeem en programma's. Hier sla ik niets op qua documenten en afbeeldingen. Alleen Dropbox wordt hier vanaf gebruikt en iPhoto heeft de bibliotheek met foto's erop staan. Deze foto's heb ik ook nog los in mappen op m'n externe schijf.

Daarnaast heb ik mijn kleine externe harde schijf van 500 GB ("Elkana") waar ik mijn bestanden vanaf benader. Alle documenten, foto's, video's en spul. Deze ligt vanaf vandaag op m'n rugzakkie (BackPack van TwelveSouth) achter m'n appeltje.

Ook heb ik er nu een grote externe harde schijf ("Backup") aan van 500 GB die nu als Time Machine schijf fungeert. Maar dat is toch niet ideaal want die schijf wordt zo gigantisch warm en vreet zoveel stroom, da's niet grappig meer. Ook zie ik dat Time Machine mijn externe schijfje ("Elkana") buitensluit van backup. Iemand enig idee hoe ik ook m'n externe harde schijfje kan backuppen?

Probeer in je voorkeuren van Timemachine je externe schijf (Elkana) te verwijderen. Ik heb deze week een 2TB schijf gekocht. Deze is voor Timemachine. En mijn "oude" Timemachineschijf van 250 GB gebruik ik om mijn media op te zetten. Die wordt samen met mijn interne harde schijf van 320 GB gebackupt op de 2TB Timemachine schijf. Voorlopig ruimte zat.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan