Mac OS X support eindigd??

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0119

Gebruiker
Lid geworden
1 mei 2012
Berichten
342
Hoi,

Ik las laatst dit:
http://www.onemorething.nl/2013/12/apple-bouwt-ondersteuning-os-x-10-6-snow-leopard-af/
(Bron: onemorething.nl)

Hier staat dus dat Apple de ondersteuning van Snow Leopard weleens snel kan worden beëindigd.

Maar mijn MacBook kan geen OS X Mavericks aan, dus ik moet wel op Snow Leopard blijven omdat Lion voor mij nutteloos is omdat er allemaal dingen in zitten die ik toch (bijna) nooit ga gebruiken.

Maar ik heb ook al een tijdje geen updates ontvangen via Apple Software-Update, dus kan het zelfs al zo zijn dat de ondersteuning al is beëindigd en ik de MacBook de deur uit kan gooien?

Groeten, xp2
 
Laatst bewerkt:
Gezien het nieuws van afgelopen november is het gebruik van verouderde software een risico.

Het is voor Snow Leopard 3,5 jaar geleden dat ie is uitgebracht en voor Lion 2 jaar. Ook in dat opzicht schiet je niet veel op met een update.

Je zult echter steeds vaker tegen programma's aanlopen die niet meer ondersteund worden voor 10.6.

Dus indirect kun je de laptop de deur uit gooien wanneer je er niks meer aan hebt, alleen zolang alles blijft werken is er volgens mij geen reden om op zoek te gaan naar iets nieuws. Je zult alleen een risico lopen en de vraag is of je dat risico wilt lopen.
 
Nou, die macbook gebruikt voornamelijk mijn moeder, en die weet volgens mij niet dat het aanbod voor programma's minder wordt, en ook niet dat er geen updates meer komen, omdat ik dat meestal moet doen.

Deze macbook komt uit eind 2008 en was standaard geleverd met Mac OS 10.5 Leopard. Hij is gekocht bij een winkel die nu falliet is 2 jaar geleden.

Ook wordt de mac wat traag (ik denk door heel veel foto's/muziek) en start ongeveer even snel op als mijn Windows 7 pc.

Als je nog wat informatie nodig hebt over de versies van programma's op die Macbook hoor ik het graag :)

Groeten, xp2
 
Oke, ik denk dat ik een foutje heb gemaakt. Ik denk dat het dan de macbook uit midden 2008, zo'n witte.
Zo een, maar dit is een nóg oudere (2006/2007): http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/63/MacBook_white.png

De macbook die ik bedoel is dus zo'n witte zoals ik zojuist had gezegd. Een aantal eigenschappen:

Macbook 2.1
Minumum OS: Mac OS X 10.5.2 (Leopard)
Maximum OS: OS X 10.7.5 (Lion)
CPU: Intel Core 2 Duo

Groeten, xp2
 
Laatst bewerkt:
Wat voor info wil je?
Er zal geen update meer komen voor jouw macbook en ik raad je niet aan om naar Lion te gaan want deze is een stuk zwaarder dan Snow Leopard.

Wat je kunt doen is de harde schijf wissen en met de installatie dvd een schone installatie er op zetten. Hierdoor zal hij weer iets sneller zijn. Kans is ook aanwezig dat de harde schijf defect is, hierdoor wordt hij ook langzamer. Dit kun je testen met Smart utility(te downloaden en 4x gratis te gebruiken binnen 30 dagen).

Waarvoor wordt de Macbook gebruikt?
 
Is dit hem????
http://www.everymac.com/systems/app...duo-2.1-white-13-early-2008-penryn-specs.html

Je kunt overwegen om er een SSD in te zetten,.... voorbeeld:
http://guides.crucial.com/Guide/MacBook+Core+2+Duo+SSD+Installation/288

Er zal wel het nodig commentaar komen.... ik heb zelf een Dell D430 mini notebook uit 2009. Heb er een paar weken geleden een SSD ingezet...
Start nu vanuit slaapstand op in < 30 seconden, eerder 1-2 minuten. En hij is echt veel sneller geworden.
Kijk uit welk type je erin zet.
Poort en dikte van de schijf moet kloppen. En hoe meer GB des te duurder... dus kijk wat je er aan uit wilt geven.... een klassieke draaiende schijf is uiteraard veel goedkoper maar ook veeeeeel trager..

PS: kijk wel of de hogere MacOS überhaupt wel draait op jouw macbook ivm de vereiste architectuur. Ergens heeft Apple een keer die overstap gemaakt naar Intel platform en dat heb ik niet nagezocht/gelezen.
 
SSD gaat niet werken, aangezien de Macbook sata 1 heeft en de SSD's tegenwoordig sata3 zijn. Harde schijf zal bij de installatie wel gezien worden, maar er van booten zal niet lukken. Een WD black zal wel kunnen en die zijn voor deze Macbookjes snel zat.

Zoals al eerder aangegeven kan de Macbook maximaal OS X Lion (10.7) aan. Overstap naar Intel is in 2006 (8 jaar geleden.....) geweest, dit is dus 2 jaar voor de Macbook van xp2. Zoals ik ook al heb aangegeven, is het niet verstandig om hoger (naar Lion) te gaan dan het huidige OS(Snow Leopard).
 
In die dell D430 zat dus deze oude schijf:
http://storage.toshiba.eu/cms/en/hdd/computing/product_detail.jsp?productid=53
Dus UDMA/100 en dat is imho ook SATA1....
Ik heb er dus nu een Run core 64 GB in zitten
http://www.runcore.co/en/RC-SSDProductShow-139.html
de MCA versie:
http://shop.runcore.com/rcp-iv-z18xx-mca.html
Werkt probleemloos.
Dus wel uitkijken of het past en zo en anders als je het niet zeker weet ga naar Apple support voordat je uberhaupt iets bestelt...

Hier ben ik iig erg blij met die SSD.
 
Oke, hartelijk dank allebei voor jullie reacties.

De Macbook gebruik ik (maar meer mijn moeder) voor internet, e-mail, muziek, Office, lichte foto/videobewerking.
Mijn moeder heeft volgens mij nog niet echt geld over voor een nieuwe. Maar ik weet niet de exacte datum dat de support eindigd voor Snow Leopard, dat is dus een klein probleempje.

We gaan sowieso niet naar Lion, zoals ik al zei. Ik heb zelf Windows nog, dus die zou ze tijdelijk kunnen gebruiken, als het echt zou moeten, als er geen updates meer komen.

Een SSD schijf komt er sws niet in, kost teveel geld.

Ik ga nog wel even kijken op internet over de deadline dat de support voor Snow Leopard eindigd, de datum. In dit soort dingen vindt ik MS wel duidelijker dan Apple, als ik eerlijk moet zijn.

Is Linux misschien een alternatief? Maar ik denk dat m'n ma dat niet wil.

Groeten, xp2
 
Duur... het is idd wat je er voor over hebt... als mijn Dell nog 5 jaar meegaat is het 94 euro/5 is minder dan 20 euro per jaar.
Had het er dus voor over. ... anders had ik hem moeten afschrijven en dat was meer per jaar... ;) (niet super veel want ik had hem 2nd hands..) maar toch... ik vond het teveel/jammer.
En zo maakt ieder zijn/haar afweging.
 
Inderdaad, Andre daar heb je gelijk in. Ik heb zelf er zelf niks voor over, een Macintosh computer. Dus ik blijf lekker op Windows draaien. Maar ik moet m'n ma nog overhalen om mijn computer dan tijdelijk te gebruiken, als de support is afgelopen voor Snow Leopard.
 
OS X 10.6 Snow Leopard nog ondersteund?

Hallo,

Ik heb een tijdje geleden een vergelijkbare vraag gesteld, over ongeveer hetzelfde onderwerp, maar 't is niet helemaal duidelijk nog.

Het zit zo:
M'n moeder heeft nog een Macbook uit 2008 (wit) draaiend op Mac OS 10.6.8 en ze doet er eigenlijk alles mee: online bankieren, e-mail, internet browsen, Office, enz. Safari wordt al sinds dat Lion (10.7) er is niet meer geüpdatet. Firefox staat wel erop geïnstalleerd maar wordt niet zo vaak gebruikt, en die wil ze ook niet gebruiken omdat ze het niet kent.
Nu heb ik 2 vragen hierover:

- Is Snow Leopard nog veilig te gebruiken voor online bankieren?

- Is Windows 7 of 8 nu veiliger dan Snow Leopard?(als 10.6 niet zo heel veilig meer is)

De Macbook kan tot OS X 10.7 Lion aan maar er zit niet echt veel nut meer in om nu te upgraden.

Als er meer informatie nodig is hoor ik dit graag.
Alvast bedankt!

Groeten, xp2
 
Als het nog niet helemaal duidelijk dan is het alsnog handiger om gewoon een nieuwe reactie in je bestaande vraag te zetten. Om die reden heb ik je berichten samengevoegd.

Je eerst vraag heeft waarschijnlijk betrekking op de berichtgeving rond de veiligheidsregels welke de NVB onlangs bekendgemaakt heeft.

Daarin is dit opgenomen:
Zorg dat de geïnstalleerde software op de apparatuur, zoals computer, tablet en/ of
smartphone, die u voor het regelen van uw bankzaken gebruikt, is voorzien van actuele
(beveiligings)updates

Daaraan zul je met Snow Leopard dus straks niet meer voldoen, het is echter de vraag of je browser ook niet meer geüpdatet wordt. Als die nog wel geüpdatet blijft dan loop je iets minder risico.

Windows 7 en 8 zijn in principe veiliger omdat daar nog wel support op zit en er dus beveiligingsupdates voor uitkomen.
 
Oke, bedankt voor de reactie.
Snow Leopard zelf is volgens mij helemaal up-to-date, 10.6.8 (laatste versie van SL) Safari wordt volgens mij niet meer geupdatet. Die draait de laatste versie van Safari 5.x.

Ik zal aan 'r vragen of ze ook nog nieuwe updates ziet binnekomen die nieuw zijn.

Groet, xp2
 
Ik heb het gevraagd, of ze nog updates binnenkrijgt. maar ze krijgt af en toe nog wel wat beveiligingsupdates voor Safari, iTunes, enz. maar geen nieuwe versies van OS X-programma's. Safari 6 en 7 zijn ook niet meer voor Snow Leopard. Ook staat er op de Macbook Microsoft Office voor Mac 2008 en ik weet niet of dat nog wordt ondersteund? Ik denk toch echt dat ik maar even wat moet verzinnen voor als Apple met Snow Leopard stopt. En Microsoft met Office voor Mac 2008..

Ik zelf heb Windows 7, maar ik krijg 'r op geen een manier op Windows als (tijdelijk) alternatief voor Snow Leopard. Hoe krijg ik dat in godsnaam voor elkaar? Ik zet effe IE11 en Firefox 27.0 erop (ik gebruik nog steeds IE9), laatste updates en anti virus definities en de pc is weer up-to-date en veilig. Maar ik snap m'n moeder ook best wel, dat ze een Mac prettiger vindt, dat geef ik toe, want ze heeft altijd met een Macintosh gewerkt.

Groet, xp2
 
Laatst bewerkt:
Als ze dat prettiger vind werken dan kan ze beter een nieuwe laptop kopen ;)

Ze zal hoe dan ook compromissen moeten sluiten; of Windows 7 er op en met een nieuw besturingssysteem moeten werken OF een nieuwe laptop kopen, gegarandeerd zijn van updates en de portemonnee daarvoor moeten trekken.

Als jij nog student bent kun je kijken of jij hem via surfspot.nl kunt bestellen (Even checken of je school er tussen staat), scheelt weer 6% of 7% van de aanschafprijs.
 
Ze gaat dan denk ik wel een nieuwe laptop kopen, een Macbook Pro denk ik dan. Ik heb wel aangeboden dat ze de Windows pc mag gebruiken.

Groet, xp2
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan