Mac start niet meer op na aanmaken user account

Status
Niet open voor verdere reacties.

Maddox

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
14 aug 2009
Hallo,

Hopelijk kan iemand mij helpen. Gisteravond heb ik een nieuwe user account aangemaakt op mijn splinternieuwe mac, zodat we ook vanaf een andere mac en andere pc's files kunnen delen.

We hebben alle vinkjes aangezet van sharing SMB, sharing FTP en nog een sharing waarvan ik het protocol niet meer kan herinneren.

Daarna wilde ik de mac opnieuw opstarten en dat doet ie dus niet meer. Je hoort nog wel een BONG en dan zie je het appeltje met het radartje en dan hangt ie.

Opstarten vanaf de installatie cd lukt ook niet. Je hoort de cd wel een beetje ratelen maar doet verder niets. Ook heb ik het geprobeerd via de Target Mode en dan zie je de harddisk staan en de installatie cd. Wanneer je die laatste aanklikt, hangt ie ook.

Tot overmaat van ramp hebben we dus ook gelijk (voordat ie andere mac hing) een user account aangemaakt op de andere mac en die start nu ook niet meer op. Nu denk ik dat het te maken heeft met een vinkje 'Allow user to administer this computer' die we vergeten zijn aan te vinken. Maar goed, daar hebben we nu niets aan, want we komen er nu niet meer in.

Wat moeten we doen? Opnieuw formatteren is geen optie want alle disks staan vol met video materiaal van onze klanten.

Ik hoop dat er iemand is die me kan helpen...

Ben iets verder

Ik weet nu wat het probleem is. Dus ik schrijf gewoon verder op dit onderwerp, zodat als er anderen zijn met hetzelfde probleem ze bij deze geholpen kunnen worden:

We hebben per ongeluk bij de HD volume de permissies veranderd in 'everyone no access' dwz dat niemand meer toegang heeft tot het OS X systeem. Ook de administrator niet meer. Permissies moet je veranderen bij System Preferences en NOOIT op de harddisk zelf. Je systeem sluit zich helemaal af en start niets meer op. Het kan gewoonweg niet meer bij zijn files en de harddisk kan niet meer bij de OS en vice versa, met alle problemen van dien:

MAC start niet meer op, ook niet meer vanaf de installatie dvd. Als je het toch voor elkaar krijgt dat je je OS X weer opnieuw kan installeren, dan geeft hij "The underlying task reported failure on exit". Als je dan je HD checkt op 'verify harddisk' of 'verify permissions', geeft hij een OK. Je komt dus als het ware in een vicieuze cirkel terecht. Enige oplossing zou zijn: format c en een schone installatie. Maar dat willen we natuurlijk niet.

Als je dus, net als wij, per ongeluk die permissies hebt veranderd op de volume HD zelf, dan doe je het volgende:

1) Boot into single user mode (appeltje -s of command-key plus -s), type
/sibn/mount -uw / and press return

2) type chmod 775 /Volumes/'Macintosh HD' and press return

3) type reboot and press return

Als dat ook niet meer werkt, dan kun je ook nog het volgende proberen:

- plaats een tweede harddisk in je MAC
- installeer daar je OS X software systeem
- dan kun je hem weer opnieuw opstarten en je kunt je disks zien
- dan kun je weer bij je mapje HD volume en daar kun je de permissies weer terugzetten naar 'everyone read & write' ipv ' everyone no access'

Bij ons lukt single user mode ook niet meer, dus gaan we voor de tweede optie.

Waarom MAC voor deze mogelijkheid heeft gekozen waarbij mensen dus de permissies op de HD kunnen veranderen in 'no access' (want je wilt je HD beschermen tegen de boze buitenwereld) en daardoor het systeem onbruikbaar maken, is mij een raadsel!

Harde les, één keer, maar nooit weer...! :(

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan