Mac: waar plaatsen van nieuwe Photoshop-brushes (en waarom?)

Status
Niet open voor verdere reacties.

theoo

Gebruiker
Lid geworden
13 mrt 2007
Ik heb Brushes gedownload en uitgepakt. Om ze in Photoshop te kunnen gebruiken moeten de diverse folders met daarin de nieuwe brushes/penselen in een folder 'Brushes' worden geplaatst. Nu zijn er daarvan twee op mijn Mac - ik geef de paden:
  • Bibliotheek/Application Support/Adobe/Adobe Photoshop/Presets/Brushes
  • Programma's/Adobe Photoshop/Presets/Brushes

In feite maakt het niet uit welke ik gebruik want ik dien toch de folder aan te geven waaruit Photoshop de penselen moet inladen, maar ik vraag me af wat het verschil dan is in de beide paden.

VRAAG 1: Gebruik van welk pad is raadzaam?
VRAAG 2: Waar moet ik de brushes plaatsen om ze meteen óók beschikbaar te maken voor bijv. Illustrator? Is daar een en dezelfde map voor, of moet ik de brushes-mappen kopiëren en dubbel op mijn Mac zetten?

h.groet, Theo

Als je in photoshop het regelpaneeltje penselen aanzet, -->Venster-->Penselen, of F5, kun je daar in het uitklapmenu aangeven dat je penselen wilt laden. Verwijzen naar het bestandje op je bureaublad, of elders, en ze worden geladen. Waarom zo moeilijk doen?

omdat..

Als je in photoshop het regelpaneeltje penselen aanzet, -->Venster-->Penselen, of F5, kun je daar in het uitklapmenu aangeven dat je penselen wilt laden. Verwijzen naar het bestandje op je bureaublad, of elders, en ze worden geladen. Waarom zo moeilijk doen?

omdat de nieuwe (elders gedownloade) penselen nu nog op mijn bureaublad staan (die al dichtslibt). Ik wil graag het verschil weten tussen het plaatsen van de brushes in de ene folder of de andere folder. Heeft het bijv. invloed op de beschikbaarheid vanuit andere Adobe-programma's? Vandaar. ;)

PS: mijn vraag is dus niet hoe ze in Photoshop te krijgen. (Maar dank voor je reactie)

Laatst bewerkt:
iemand een oplossing?

Inmiddels heb ik de brushes ingevoegd vanuit mijn bureaublad (wat weliswaar wel werkt), maar daarmee staan ze niet meteen ook in andere Adobe programma's. Ik ben dus nog steeds wel nieuwsgierig naar het antwoord.

De paden die je in je eerste post geeft, geven eigenlijk al aan dat het alleen voor Photoshop beschikbaar is. Misschien kun je hetzelfde uithalen in Illustrator, door daar ook de brushes te laden. Ik weet alleen niet of dat werkt.

kopiëren?

Bedankt voor je reactie! Het komt er dus op neer dat ik de brushes een aantal maal moet kopiëren en dan voor Illustrator en Photoshop en InDesign apart in een mapje moet stoppen? Komt me wat omslachtig over, maar werken doet het natuurlijk uiteraard wel. Geldt dit ook voor fonts?

groet, Theo

Nee voor fonts werkt dat anders. Apple heeft een fontmap, maar beter is het (Zeker als je meerder fonts gebruikt) om een fonthbeheerprogramma te installeren zoals linotype FontexplorerX (Voor zover ik weet is daar ook een gratis versie van, maar daar moet je wel even naar zoeken.) het programma is van Linotype trouwens.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan