Opgelost Macbook en PC gebruiken met dezelfde monitoren en Audio Interface

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

OctaFish

Verenigingslid
Lid geworden
6 feb 2009
Ik heb sinds kort een Macbook Pro (M4 Max) die ik wil gebruiken voor Cubase, een Arturia Keyboard en alle Neural DSP plugins. Nu doe ik dat nog op een Windows 10 computer, maar die wil ik alleen voor grafisch werk gaan gebruiken. In de huidige situatie moet ik, als ik muziek wil maken op de één of de ander, alles ompluggen (RR22C interface, Nektar Pacer, Arturia Keyboard etc). Nogal lastig aansluiten dus.

De situatie:
Video: LG 4k 27" monitoren.
GPU: PC - GeForce RTX 3070 Ti OC 8GB videokaart, MacBook - XDR Display (3456x2234)
Audio: Steinberg UR22C Audio Interface
PC: draadloos keyboard en muis van Logitech
Keyboard: Arturia Keylab 61 MKII en Roland LX708

De bedoeling is dus om alle externe hardware middels (liefst) één 'koppeldoos' (Docking station?) zowel de pc als de Macbook aan te kunnen sluiten op alle externe hardware. Ik word een beetje confuus van alle technische termen die ik met googlen tegen ben gekomen, en ik heb geen idee wat de beste optie is. Zo zit ik naar kijken naar deze DS van Dell: Dell Thunderbolt Dock WD22TB4. Maar ik heb geen idee of dit doet wat ik wil. Ik krijg de indruk dat je hier één laptop mee aansluit. En dat een andere oplossing, zoals een KVM switch, beter is. Ik vond deze bij Amazon: AV Access KVM-switch, die voldoende aansluitingen lijkt te hebben.

KVM Switch.jpg

Maar in de omschrijving wordt dan weer niet over Thunderbolt gepraat, wat ik denk ik voor de Macbook weer moet hebben.

Kortom: heeft iemand een bruikbaar advies/idee?

Je zoekt inderdaad een KVM switch. Helaas is het gevonden product bij Amazon dat niet (ondanks de omschrijving).

Als je een dock hebt zou het theoretisch ook moeten lukken om er enkel een USB-C switch voor te zetten. Kun je op die manier schakelen tussen de systemen.

Volgens de gebruiksaanwijzing zou het wel degelijk ook een Docking station moeten zijn. De specs zijn echter een beetje aan de oude kant en ik vertrouw het niet helemaal. Een beetje aan de dure kant om als gokje te kopen :). Ik heb ook nog nooit een HDMI poort gebruikt als output/Input zoals in het plaatje. Geen idee wat je dan overhoudt aan kwaliteit.
Heb je een idee wat ik zou moeten/kunnen overwegen?

Geen ervaring. Maar het lijkt er op dat dit zou moeten kunnen.

Algemene opmerking nog. Let even op. Apple heeft een beperking op het aantal schermen dat je kunt aansluiten (namelijk 1).

Ik heb een nieuwe MacBook, die er 4 kan aansturen :).

Dan zou je die KVM kunnen proberen. Als het niet werkt kan hij altijd nog terug gestuurd worden.

Ik denk dat deze wat prijs betreft ook wel goed zit.

Dan denk ik dat ik de sprong in het diepe ga overwegen :).

Nog wel een vraagje: mijn MB heeft naast een aantal USB 3.1 Gen1 aansluitingen één USB-A 3.1 Gen2, en één USB-C 3.1 Gen2 aansluiting.

Rear I-O Panel.jpg

De KVM Switch heeft de volgende aansluitingen:
  • 2 x DisplayPort met een maximale resolutie van 4K @60Hz
  • 1 x HDMI met een maximale resolutie van 4K @30Hz
  • 2 x USB 3.1 poorten met 10Gbit/s dataverbinding en snelladen BC1.2
  • 2 x USB 2.0 poorten
  • 1 x USB-C 3.1 poort voor snelladen BC1.2 en 10Gbit/sd
  • Een Ethernet poort 1 Gbit/s
  • 3.5mm Mic en Audio combi-poort
  • Inclusief gelijktijdige oplaadfunctie voor MacBook of Laptop 100W
  • Inclusief USB-C naar USB-C verbindingskabel (ca. 100 cm)
WavLink KVM Switch Back.jpg
Dus de vraag is: kan ik deze pc zonder problemen aansluiten op Computer A/B? De Macbook gaat zeker werken, gezien het Thunderbolt symbool.

Heb ondertussen de WavLink in huis, en ben gisteren begonnen met installeren. En dat duurt nu dus al 24 uur, want ik ben nog steeds bezig :).
Problemen te over dus, want met name de PC laat zich maar lastig temmen. De MacBook was veel minder een probleem, alhoewel ik ook daar een hele tijd bezig ben geweest met alles aan de praat te krijgen. Maar monitoren, muis en toetsenbord werden gelijk herkend.

Wellicht heeft iemand hier nog tips voor:
Ik heb dus twee LG monitoren, die allebei worden aangesloten op de twee Display poorten. So far so good. De Macbook heeft uiteraard zijn eigen beeldscherm, dus na installeren van de DisplayManager kon ik switchen naar de KVM, en zie ik inderdaad 3 beelschermen. Top!
De PC daarentegen heeft, als ik dat doe, geen beeldscherm meer; die hangen namelijk aan de KVM. En wat ik ook doe: ik krijg daar geen beeld op. Tijdelijk heb ik één monitor weer even aan de pc gehangen, en toen kon ik de software (nogmaals) opnieuw installeren, en kreeg ik inderdaad het juiste menu te zien. Daarna uiteraard de monitor weer aan de KVM gehangen, en nog steeds beeld. Je zou zeggen: ok :). Maar daarna even een filmpje opgestart met FLV viewer, en prompt viel het beeld helemaal weg, en nooit meer teruggezien!

Om te testen hangt er nu een Acer laptop aan de tweede aansluiting op de KVM, en die doet het prima. Monitoren gaan goed, en muis en toetsenbord (ook opnieuw moeten installeren) nu ook.

Tweede probleem, dat op de Macbook inmiddels is opgelost: de UR22c audio interface werd niet gezien door de Mac, ook al deed hij het prima bij rechtstreeks inprikken. Dat heb ik opgelost door de software opnieuw te installeren met ingeschakelde KVM, en daarna de AI weer in te prikken. Nu doet-ie het wel.

Tussenstand dus: Macbook is ok, Acer laptop is goed maar de PC is een drama. Als iemand tips heeft: graag!

Omdat een aantal (zeer capabele) helpers mij op de zwarte lijst hebben staan, en en mij (vermoed ik) daarom niet (willen) helpen, heb ik de vraag ook op Tweakers gezet. Waarbij ik RogerS uiteraard zeer erkentelijk ben voor zijn antwoorden! 👍🏻

En ik maar denken dat jij overal verstand van hebt :D .
Maar dat niet iedereen verstand heeft van het probleem dat jij voorlegt kan ik me goed voorstellen. Dus of het onwil is om jou te helpen? Dat geloof ik niet.

Ik weet van een paar mensen die heel goed zijn in hardware dat ik op hun zwarte lijst sta. Die zien mijn berichten dus niet. Ik had 'willen' niet voor niets tussen haakjes gezet :).

Probeer trouwens eens de DisplayLink software/drivers te installeren op Windows. Volgens mij gebruiken alle docks/kvm's deze chips.

Die software staat er inderdaad op; was ook de software die vanuit Wavlink aanbiedt om te downloaden.
DisplayLink Manager.jpg

Het gekke is: toen ik de pc vanochtend opstartte, had ik keurig 3 monitoren. Drie, omdat ik één van de monitoren met een HDMI kabel heb gekoppeld aan de pc, en met een DisplayPort kabel aan de switch. Hiermee omzeil ik het opstart probleem, want ik kan nu dus opstarten met die monitor in de HDMI stand, dan inloggen, dan de WavLink aanzetten en vervolgens constateren dat ik drie monitoren heb. Ik kan zelfs die 'dubbele' monitor schakelen tussen de HDMI en de DP port. Ik heb overigens de andere (alleen DP) monitor dan wel als eerste monitor gepatched, zodat ik de normale werkomgeving heb met een actieve taakbalk. En de muis vliegt niet meer naar de 'onzichtbare' HDMI monitor.

En ik kon dus ook switchen naar de Mac, ook met drie monitoren (één van de laptop, en de twee DP monitoren). Maar daarna kwamen de problemen weer, als ik terug wilde naar de pc.
Ik kan dan, als ik dat wil, terugschakelen naar de Windows pc door de monitor weer op HDMI te zetten, maar in de DP stand krijg ik dus met geen mogelijkheid de pc weer aan de WavLink.

Lijkt wel alsof er niet de juiste stuursignalen worden doorgegeven. Ik weet nu ook even niet hoe nu verder

Ik heb inmiddels ook een vraag gedeponeerd bij de Helpdesk van WavLink. Die hebben ook nog even geen oplossing, maar er wordt in ieder geval naar gekeken :).

Ik heb de WavLink vandaag teruggestuurd; na 6 dagen uren (gefrustreerd) prutsen heb ik het opgegeven. Er zijn téveel problemen met het ding, zoals vastlopende computers (met het bekende blauwe scherm), niet-werkende audio interfaces etc. Dan maar weer op zoek naar iets anders, want het uitgangspunt (twee computers op één set monitoren en audio devices) is prima en moet toch te realiseren zijn :).

Terug
Bovenaan Onderaan