Machtigingen aanpassen

Status
Niet open voor verdere reacties.

ldries46

Gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2006
Besturingssysteem
Windows 11
Er is iets gebeurt op mijn PC, daardoor zijn van veel files en mappen de machtigingen verdwenen. Ik zoek nu een mogelijkheid om die machtigingen voor een aantal van die files en folders tegelijk te veranderen dan wel in te voeren. Ik heb dit geprobeerd op Google op te zoeken maar kennelijk heb ik niet de goede zoekopdracht gegeven, want telkens krijg ik de Windows site met de methode om het voor 1 map op file te doen. Wie kan mij helpen de juiste methode te vinden.

Systeemherstel naar een datum toen het nog goed was een optie?

Overigens gebeurt het niet zomaar, wat is er geïnstalleerd waardoor dit zo is gekomen?

In dit geval is systeemherstel geen optie. Ik vermoed dat er een keer een virus of malware op de computer gezeten heeft en dat heeft een ander probleem veroorzaakt dat pas veel later veroorzaakt bleek te zijn door machtigingen die verdwenen bleken te zijn. Bij beveiliging stond en in het vak van wie er gemachtigd was dat niemand dat was. later bleek meerdere zaken waren waarbij dit het geval was zaken die op zich geen directe invloed hebben op de werking van het systeem. Daarom zou het prettig zijn als ik een stukje freeware kon vinden dat een bulk aan folders en file is één keer machtigingen kan zetten. Net zoals er software is om een bulk rename van files te doen. In de tussentijd is er bovendien een SSD in het system gemonterd

Ik vermoed dat er een keer een virus of malware op de computer gezeten heeft
Je vermoedt het dus maar je bent er wel zeker van dat het verdwenen is? Je vertelt niet wat je allemaal hebt gedaan of geprobeerd.
Malware- e/o virusscan etc.
Daarom zou het prettig zijn als ik een stukje freeware kon vinden dat een bulk aan folders en file is één keer machtigingen kan zetten.
Je moet eerst eens zorgen dat je weer baas over je eigen pc wordt.
Als je op je eigen pc geen machtigingen meer hebt zul je dat anders moeten oplossen d.m.v. rescue disks o.i.d. of een herinstallatie.
Had je een account met administratorrechten en een wachtwoord?

Probeer het volgende:
Open de commandprompt en typ: (je hebt geen machtingingen zeg je zelf dus "als administrator uitvoeren" is geen optie?).
Of het dan lukt betwijfel ik maar het is het proberen waard.
net user administrator /active:yes
enter en herstart
Na herstarten zou de ingebouwde administrator-account geactiveerd moeten zijn, heb je daar nooit een ww voor ingesteld druk de entertoets en geef het account een sterk ww.

Lukt dit allemaal niet dan verplaats ik dit topic naar de virussectie.
Geef even aan welke antivirussoftware je hebt e.d.
We horen het wel weer.

Laatst bewerkt:
Allereerst ik heb in eerste instantie gezocht naar een mogelijke virus infectie Ik gebruik daar standaard het Microsoft Essentials programma voor, daarnaast gebruik ik ook LAVASOFT Ad-Aware software. Als ik er dan nog niet uitkom dan komt Spybot instelling. De laatste gaf heeft een aantal zaken verwijderd. Hoewel ik het niet zeker kan weten heb ik in ieder geval de indruk dat er geen virus of malware infectie meer op mijn systeem zat, vervolgens heb ik een backup van al mijn partities gemaakt (C: t/m F:) Vervolgens een clone gemaakt van de C: partitie (samen met de RESCUE partitie) en deze op de SSD gezet. Daarna de C: partitie op de HDD weg gehaald en met Move en Resize deze ruimte verdeeld onder de ander partities. Pas daarna werden de problemen zichtbaar. Om die reden heb ik de Backup van de C: partitie terug gezet naar de SSD. Toen bleven deze problemen, wat inhoud dat de problemen niet zijn ontstaan door de inbouw van de SSD maar er daarvoor ook al waren. Vandaar dat ik vroeg naar een tooltje waarmee beveiligingen hersteld kunnen worden in een soort Bulk zoals er ook een Bulk Rename is. het via de DOS prompt te runnen icacl heeft voordat ik tot de restore besloot veel kapot gemaakt. De verdere informatie die ik heb is OS: Windows 7 premium 64 bits

Ik heb een schone nieuwe installatie gemaakt op mijn C partitie. Daarna waren de problemen over. Dat betekend dat er wel problemen opgelost zijn maar dat er niet gevonden is wat het probleem was

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan