• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

macro: aanmaken van nieuwe kolom per datum indien nieuwe dag

Status
Niet open voor verdere reacties.

stinos101

Gebruiker
Lid geworden
19 dec 2007
Hey allemaal,

Ik worstel al een tijdje met een probleempje waar ik maar niet zelf de oplossing voor vind.
In attachment vind je een excel sheet met twee tabs.

Tab1
mijn overview die ik elke dag invul:
je ziet op het eind van elke kolom staat er een SOM.

Tab2
elke SOM die gemaakt word in Tab1 word overgezet naar Tab2 en dit gebeurt op het eind van elke dag. Zo kan ik dan een grafiek aanmaken waar ik elke dag kan zien wat de progress is.

Eerst had ik voor elke dag in Tab2 een macro geschreven die je dan elke dag aanklikt met een knop om de update van die dag in de correct kolom te plaatsen.
Nu ben ik al een tijdje opzoek om mijn macro nog ietsje efficienter te maken.
Ik zou willen 1 knop maken die slim genoeg is om te zien of er een nieuwe dag is,
indien ja, maak een nieuwe kolom aan in Tab2 en vul de sommen in die je haalt uit Tab1,
indien nee, dus de datum bestaat al in Tab2, doe dan gewoon een update van desbetreffende datum.

Is dit mogelijk? of is mijn manier om voor elke dag een knop aan te maken de makkelijkste?
Ik heb als voorbeeld nu voor dag 20/12/2007 nieuwe data ingevuld in Tab1 en nu zou ik de nieuwe kolom automatisch willen aanmaken met de nieuwe datum in Tab2.

Bedankt alvast voor de feedback

Bijlagen

Laatst bewerkt:
je sheet is behoorlijk leeg (althans bij mij...) Kun je een geode versie uploaden?

Op je eerste tab zie ik nergens een datum staan. Hoe kan je macro ooit herkennen dat het om nieuwe data of reeds bestaande data gaat? De systeemdatum hierbij betrekken is een mogelijkheid, maar persoonlijk lijkt me dat niet de beste oplossing.

Tegenwoordig kijk ik gewoon welke dag we vandaag zijn en dan maak ik de kolom aan.
Of ingeval van mijn knoppen die ik maakte, zorgde ik ervoor dat ik voor elke datum een knop aanmaak.

Ik heb die bewust er nie bij gezet om te horen of jullie misschien een andere aanpak voor ogen hebben.

Ik zou het ideaal vinden dat het systeem zelf bvb ziet dat we vandaag 20/12/2007 is en dat er dus een nieuwe kolom moet aangemaakt worden.
Ik heb hier al zelf op gezocht maar kom er niet uit.

Ik heb de sheet uitgebreid met code die als volgt werkt:
- Check adhv een controledatum of het totaal overzicht moet worden bijgewerkt
- Indien wel: vraag gebruiker of hij/zij dat ook wil
- Indien ja: voeg nieuwe getallen toe, pas format cellen aan (border), voeg data toe aan grafiek en pas controledatum aan aan vandaag.

Veel plezier ermee

Bijlagen

Thx Eelco,

Ik heb net al wat zitten proberen met jouw code,
en ik denk dat jij de juiste aanpak hebt!

Maar...
Nu kun je als je de file verschillende malen op een dag opent wel telkens een nieuwe kolom toevoegen, en dit telkens met dezelfde datum.
Ik ben nu op zoek hoe je in de code kunt aanpassen dat indien de laatste geupdate datum vandaag is, dat hij dan enkel de kolom van vandaag update en niet opnieuw een kolom aanmaakt.

De code heeft geen update functie voor de huidige dag. Hij kijkt puur naar de dagen ervoor en voegt die toe indien nodig/wenselijk.

Wat jij nu vraagt is om ook de huidige dag al toe te voegen en die elke keer bij te houden. In dat geval moet je dus kijken of de laatste kolom de huidige dag is. Indien dat zo is moet je in die kolom de gegevens zetten en niet in een nieuwe kolom. Gebruik hiervoor dezelfde code om de laatste kolom te bereiken (via de .End(xlToRight) functie) en controleer zijn waarde (de .value eigenschap) met vandaag (de Now() functie).

Hey Eelco,

Het is ook wat mijn fout,
Mijn bedoeling is eigenlijk eerder om 1 knop aan te maken waar ik op kan klikken.
Deze macro ziet dan zelf of de kolom van vandaag al dan niet bestaat en doet zodoende ofwel een update van de bestaand kolom of maakt een nieuwe kolom aan met de nieuwe datum.

Groeten,
Stinos

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan