• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Macro achtergrondkleur wijzigen met verwijzing naar Naam

Status
Niet open voor verdere reacties.

Guznax

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
20 jul 2007
Hoi Allemaal,

Ik probeer de kleur van de achtergrond afhankelijk van een door mij toegekende naam te veranderen.
De bedoeling is dus dat de naamverwijzingen bepalend is voor de achtergrondkleur en niet de celwaarde.

Bijvoorbeeld:
tijdsduurfase1=groen (waarde bijvoorbeeld 10uur)
tijdsduurfase2=rood (waarde bijvoorbeeld 12uur)
tijdsduurfase3-geel (waarde bijvoorbeeld 10uur)

Dat probeer ik te doen met onderstaande macro die ik van dit forum heb geplukt.
Weet iemand van jullie of ik dat met onderstaande formule mogelijk is?
en zo ja; hoe?

alvast bedankt,

Xander

Sub Inkleuren()
Application.ScreenUpdating = False
'Eventueel de bladbeveliging uitschakelen om kleuren toe te voegen: ActiveSheet.Unprotect Password:="?"

Dim cell_in_loop As Range
For Each cell_in_loop In Range("a1:GC81")
With cell_in_loop
Select Case .Value
Case 10: .Interior.ColorIndex = 3
Case 20: .Interior.ColorIndex = 33
Case 30: .Interior.ColorIndex = 44
End Select
End With
Next
Application.ScreenUpdating = True
End Sub

Ik zou niet door de cellen een lus maken, maar door de benoemde bereiken. Dat zijn er niet alleen veel minder, je zou ook in de problemen komen als je moet uitvissen tot welke bereiken een bepaalde cel behoort. Voor dat laatste heb je toch een lus nodig door de bereiken.

Wigi

Ik zou niet door de cellen een lus maken, maar door de benoemde bereiken. Dat zijn er niet alleen veel minder, je zou ook in de problemen komen als je moet uitvissen tot welke bereiken een bepaalde cel behoort. Voor dat laatste heb je toch een lus nodig door de bereiken.

Wigi

Hoi Wigi,

Dank voor je reactie :thumb: .
Maarreh.. ik heb totaal geen kaas gegeten van VBA programmeren :confused::eek:.
Weet jij hoe ik dit kan aanpassen of waar ik een macro kan vinden die wel m.b.v. een naamverwijzing een achtergrondkleur kan aanpassen?

b.v.d. ,

Xander

Open bijlage en voer de code uit met Alt-F8.

Wigi

Hoi Wigi,

Onwijs dank voor je reactie :thumb: , maar de macro werkt jammer genoeg niet helemaal.
Hij kleurt alleen de cellen met die de naamdefinitie krijgen.

dus ik definieer 3 namen:

p1 = 10
p2 = 20
p3 = 30

deze 10, 20 en 30 worden gekleurd.

en ik plaats op een aantal plekken in het blad =p1, =p2 en =p3, waarmee ik op enkele plekken 10, 20 en 30 te zien krijg. Deze naamverwijzigingen kleuren jammergenoeg nog niet mee.
Hoe kan ik dat aanpassen in de macro en hoe kan ik iedere naamverwijzing een andere kleur geven, ondanks dat mogelijk de waarde gelijk kan zijn? Dus p1=rood en p2=blauw en p3=geel en kunnen toch in kleur verschillen ondanks dat de waarden bv alle 3 10 zijn?

nogmaals bij voorbaat dank,

Xander

Laatst bewerkt:
Dat gaat niet lukken volgens mij.

Niet alleen is p10 bv. een verwijzing naar een cel en kan je dat niet als naam gebruiken.

Belangrijker: je kan wel de namen aflopen in een blad (zoals ik al getoond heb), maar als je zou zoeken in het blad waar dat voorkomt, dan ga je ook cellen vinden met bv.

=sdg qgaA20p10sdq gqsg

snappie? Dus ook andere cellen gaan gevonden worden.

Wigi

Dat gaat niet lukken volgens mij.

Niet alleen is p10 bv. een verwijzing naar een cel en kan je dat niet als naam gebruiken.

Belangrijker: je kan wel de namen aflopen in een blad (zoals ik al getoond heb), maar als je zou zoeken in het blad waar dat voorkomt, dan ga je ook cellen vinden met bv.

=sdg qgaA20p10sdq gqsg

snappie? Dus ook andere cellen gaan gevonden worden.

Wigi

Hoi Wigi,

Dank voor je opmerking. Dit heeft me getriggert tot de oplossing.
Ik heb de cellen herkenbaar gemaakt door een deling te introduceren, waarbij de getallen van alle 3 de waarden iets afwijken, zodat hij de cel met de betreffende naam herkent,

p1 deel ik door 1
p2 deel ik door 1,000001
p2 deel ik door 0,99999

Ik geef toe; programmeer-technisch niet elegant maar het werkt wel.

dank voor het meedenken.
groet

Xander

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan