• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Macro automatisch Enable!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Noord2011

Gebruiker
Lid geworden
28 jan 2009
Beste mensen,

Ik heb een Excel bestand die beschikbaar voor meerdere mensen en ik wil dat het “scherm Security Warning” automatisch verdwijnt en of niet verschijnt.

Wel dient het Enabele Macro geactiveerd worden, anders wordt alles deactiveert.

Het bestaand kan van naam veranderen.

Wie kan me helpen met een oplossing??

Alvast bedankt.

Dit kun je alleen instellen in Excel zelf, de andere personen dienen dit dus zelf in hun versie van Excel
uit te schakelen.. De macro's zijn standaard uitgeschakeld omdat dit een beveiligingsrisico met zich
mee kan brengen (virus enz.)

Er is helaas geen script beschikbaar dat de Macro's automatisch toestaat (logisch, anders zou deze
beveiligingstoevoeging in Excel volkomen nutteloos zijn).

Laatst bewerkt:
Jammer,

het probleem is dat de andere mensen kiest voor Desable, vervolgens gaat alles fout.

:o

Haha ik ken het, gewoon deze mensen op de hoogte brengen dat zij dit niet moeten doen!

Beste mensen,

Zou iemand een alternatief hebben?
Misschien een andere oplossing??

Alvast bedankt

Je kunt een waarschuwing geven en sluiten van het bestand als de Beveiliging niet is aangepast.

Suc6, Cobbe

Bijlagen

Even voor het duidelijkheid

Ik heb een Excel bestand de door meerdere mensen buikbaar is. Alleen ontstaat het probleem tijdens het openen van de bestand en je kies op het “security Warning” scherm voor Disable Macros of Enable Macros.

Wat ik wil is dat het kiezen voor Disable Macros niet mogelijk is en of als je toch kiest het verschijn een melding of het bestand weer afsluit.

Ik hoop dat het duidelijk is.

Ik hoop dat ik duidelijk was.
Heb je goed gekeken naar mijn bestand?

Cobbe

Ammm,

De blad 2 en 3 wordt niet getoond.
Vervolgens is het doc geblokkeerd met passwoord.

Het gaat over het principe, je kunt dit bestand niet openen als je de beveiliging niet aanpast. Dat is toch net wat je wil bereiken.

En sorry, het paswoord = 1234
En het juiste bestand gepost.

Cobbe

Bijlagen

Laatst bewerkt:
het gaat de goeie kant,

Maar i.p.v. het scherm (met het verhaal hoe je macro instellen kan niet een melding van maken) bijv: u heb gekozen voor Disable Macro, het doc wordt nu afgesloten.

Dus je ben verplicht om altijd voor Enabel Macro te kiezen,,,, anders het doc wordt afgesloten of een melding.

Uitdaging????

het gaat de goeie kant,

Maar i.p.v. het scherm (met het verhaal hoe je macro instellen kan niet een melding van maken) bijv: u heb gekozen voor Disable Macro, het doc wordt nu afgesloten.

Dus je ben verplicht om altijd voor Enabel Macro te kiezen,,,, anders het doc wordt afgesloten of een melding.

Uitdaging????
Géén uitdaging, maar een onmogelijkheid. Om jouw regels te laten toepassen MOETEN de macro's actief zijn, en da's op dat moment van keuze dus nog niet het geval. Een beetje het 'kip en het ei' verhaal. Dus om na het kiezen van 'disable' het bestand te laten sluiten had toch echt gekozen moeten worden voor enable, maar als de gebruiker dát had gedaan, had het bestand niet hoeven worden afgesloten... :D

Groet, Leo

Je kunt met VBA de macro-instelling niet veranderen. Je kunt dus ook niet controleren of een gebruiker de juiste instellingen heeft of niet. Persoonlijk vind ik een melding meer dan genoeg; een gebruiker die zo dom is om de verkeerde optie te kiezen (Macros niet activeren) die komt er vanzelf wel achter dat het werkblad niet werkt. Zelf maak ik excel sheets voor zo'n 1100 gebruikers, en ik heb er geen problemen mee. Die enkele gebruiker die het verkeerd doet, duw je één keer de goede kant op, en dan weet-ie het wel.

Overigens kun je de discussie nog wel aangaan of het bedrijfstechnisch gezien nog wel nut heeft om de macro-beveiliging op Middel of Hoog te zetten, want een hoop excel bestanden zijn alleen maar bruikbaar als je de macro-beveiliging accepteert. En aangezien dat in 100% van de gevallen noodzakelijk is, kun je de beveiliging net zo goed op Laag zetten. Nu verplicht ik een gebruiker om een extra klik te doen, die eigenlijk niks toevoegt. De bestanden zijn toch al gescreend op virussen, dus ik weet al dat alles schoon is....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan