• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Macro-beveiliging in Excel 2007

Status
Niet open voor verdere reacties.

anton44

Verenigingslid
Lid geworden
20 mei 2005
Mijn bestand met macro's (VBA) en beveiligde toegang met password geeft problemen op een andere machine. De macrobeveiliging blokkeert het runnen van de macro's. Het beveiligingscentrum geeft geen oplossing (toestaan e.d.). Als foutmelding verschijnt: "Geen antivirussoftware geïnstalleerd. Versleuteling of machtigingsbeperking van het bestand verwijderen". Mijn machine en ook de
andere machines hebben uiteraard wel een geïnstalleerde antivirusbescherming, maar wel onderling verschillende.
Wie weet wat hier aan te doen is ?
m.vr.gr. Ton

Heeft de andere pc een oudere officeversie?
Zoja dan zul je je bestand als 97-2003 bestand op moeten slaan.

Hallo Ron,
Bedankt voor je reactie. De andere PC's hebben uiteraard ook de 2007 versie. Bovendien, als je een xlsm bestand opslaat naar xls in 2003- formaat verlies je de macro's. Met je beste bedoeling maar je advies leidt niet naar een doo mij gezochte oplossing.

De kern van het probleem blijkt te zitten in de versleuteling als gevolg van de passwordbeveiliging in combinatie met het XLSM formaat. Deze wordt door een aantal antivirussoftware niet herkend en dus wordt het VBA project niet vrijgegeven.
Opslaan in XLS formaat met password en versleuteling geeft naast de compabiliteitsproblemen ook bij het opslaan irritante waarschuwingen, maar maco's kunnen gerund worden.
Wie helpt me verder ?

Een registeraanpassing geeft het gewenste doel. Zowel een handmatige aanpassing van het register als met gebruikmaking van het .reg bestandje geven geen enkel probleem.
Het gevolg is natuurlijk wel dat een veiligheidscheck op "kwaadaardige"macro's nu achterweg blijft.
Een 1e stap om dat op te lossen is een ander .reg bestandje te maken waarbij de dword-waarde op 00000000 gezet wordt.
[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Office\12.0\Excel\Security]"ExcelBypassEncryptedMacroScan"=dword:00000000

Een 2e stap stel ik me voor dat na het afsluiten van mijn bestand met VBA project deze registeraanpassing dword:00000000 dit automatisch gebeurd.
Het opstarten van een dergelijke bestand te regelen middels een batchbestand met registeraanpassing dword:00000001
Op deze manier blijven de andere Excel bestanden wel gechecked.

Zjn er hier mogelijkheden voor ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan