• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Macro die bepaalde filter activeert

Status
Niet open voor verdere reacties.

Itachi90

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
27 okt 2015
Hallo,

Ik ben met Macro's een beetje aan het spelen en ben voor het werk nu een grote database aan het maken, waar een 40.000+ regels in komen.

Vanuit deze data wil ik met een macro maken die op een max van 14 zoekvelden een filter activeert.

Ik heb nu in een sheet 14 kolommen met alleen een drop down waarbij je iets kunt selecteren.
De bedoeling in dat de macro dan de selectie van de drop down, bij mijn data sheet opzoekt en de filter op "Ja" zet.

Kan iemand mij hier mee helpen?
Alvast bedankt.

p.s. aangezien ik de vraag denkelijk wel zal krijgen waarom ik geen Acces hiervoor gebruik is omdat wij hier op het werk daar geen licentie voor hebben en ik het dan bij iedereen moet gaan instaleren, nu is dat niet het werk, maar het grootste probleem zit er in dat hier alleen maar digibeten zitten die ik 2 volle weken heb moeten leren hoe ze een Excel sheet dat online staat moeten gebruiken, en nu na een jaar pas inzien dat het beter werkt en dat ze er goed mee kunnen werken.

Je vraag is onduidelijk, post een voorbeeld bestand en toon aan wat je wil bereiken, waarschijnlijk zullen er meerdere oplossingen aangeboden worden.

In de bijlage vind je een gedeelte van hoe het sheetje is.
In de Sheet "Harde Data" vind je op dit moment 3 regels (dit moeten er 40.000+ worden)
In de sheet "Mailing List" zie je de drop down cellen staan

Wat moet de Macro doen

De macro moet bijv. de geselecteerde waarde in cel Mailing List C3 kunnen vinden in de sheet Harde Data, en moet in die cel de filter op "Ja" zetten.
De bedoeling is dat dit bij alle drop down cellen gedaan zal worden.

Overigens zal hij dan alles dat in cel I Groter dan 0 en in cel CL "Onwaar" moeten filteren (Deze moeten altijd)

Hoop dat het zo wat duidelijker is.

Bekijk bijlage Deelbaar.xlsx

Hoi,
Welkom op dit forum:)
Je spreekt over macro's maar je geeft een xlsx bestand als bijlage?
Je spreekt over excel online, al een jaar??? Multi user in excel?? (hoeveel verschillende "onvolledige" kopietjes zweven er al rond ?, zeker met wat jij noemt digibeten)
( Leuk woord trouwens, kende ik niet :))
Het is gewoon tijdverlies om in deze richting te blijven denken(:o)
Je spreekt zelf over een database, maar weeraleens in excel.
Zoiets moet je echt in access ontwikkelen.
Greetz

@gast0660

Met online bedoel ik dat ik de Excel sheet als Web based heb opgeslagen, ikzelf werk in het sheetje de rest opent het via hun eigen web browser.
De reden dat ik het als .xlsx hierop heb gezet is omdat ik een gedeelte van mijn orginele bestand gepakt heb en niet alles, ik weet ook dat als er een macro instaat het opgeslagen moet worden als zijnde excel met macro.

De reden dat ik niet voor Acces ga staat in mijn originele post al uitgelegd.

-Itachi

Test onderstaande code eens.
Plaatsen in moduleblad 'Mailing List'.
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
Dim c As Range
If Not Intersect(Target, Range("c3:c16")) Is Nothing Then
 With Sheets("harde data")
   If .AutoFilterMode Then .AutoFilterMode = False
   Set c = .Rows(2).Find(Target, , xlValues, xlWhole)
      If Not c Is Nothing Then
         .Cells(2, 2).CurrentRegion.Offset(1).AutoFilter c.Column - 1, "Ja"
         .Cells(2, 2).CurrentRegion.Offset(1).AutoFilter 8, ">0"
      End If
  End With
 End If
End Sub

HSV,

Dank voor de code, hij werkt inderdaad wel in Visual Basic maar zodra ik de clear macro aan zet dan verbergt hij in het sheetje 'Harde Data' alle rijen waar data instaat.
En op een normale manier valt dit niet naar voren te halen, bijv. filters uitzetten, regels selecteren en dan zichtbaar maken

Kan ik in die macro niet een Exit code zetten die het filteren weghaalt?
En het daarna weer toestaat, waardoor ik wel weer gewoon van de code gebruik kan maken maar ook mijn Harde Data bestand inzichtelijk blijft.

Itachi

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan