• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

macro een waarde laten plaatsen in een tabel

• Onderwerp starter Onderwerp starter abko
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

abko

Gebruiker
Lid geworden
25 jun 2013
Hoi,

in macro's ben ik nog helemaal niet thuis, dus stel ik hier de vraag.

Ik heb 2 tabladen (blad1, blad2), in tabblad 1 staat een "datum(NU), A1" en een "waarde, A2"
tabblad 2 bestaat uit kolom A (datum(ingevuld voor een jaar)) en kolom B (waarde(leeg))
Op het moment dat ik de macro uitvoer wil ik dat de macro de "waarde" van blad 1 gaat plaatsen bij de juiste datum in blad 2.

Als ik dit met een gewone zoek functie doe (geen macro) wijzigen de waarden ook weer naar "0" als de datum op blad 1 weer wijzigt.
Dit is niet de bedoeling ik wil historie opbouwen, deze wordt vervolgens in een tabel weergegeven.

Heb je op 1 datum altijd maar 1 waarde? Zo ja waarom vul je het dan niet gelijk op de juiste plek in de tabel in?

Dat zou inderdaad kunnen, maar de waarde uit blad 1 is een berekening.
Dan zou ik die elke keer handmatig over moeten zetten naar het andere blad.
Uiteindelijk gaat het zelf om meerdere waarden die ik over zou moeten zetten, een macro zou gemakkelijker zijn.

Plaats eens een voorbeeldje. Nu heb je het over meerdere waarden en dan wordt het alleen maar gokwerk. Hoe en op welk moment moet de data overgezet worden naar de "database"?

Ik heb al gezocht hoe ik een bestand kan posten, kan het zo snel nog niet vinden.
Daarom 2 screenshots.
Aan de macro heb ik nog niets gedaan, als gezegd daarin is mijn kennis heel beperkt aangezien ik het nagenoeg altijd red met formules in de cellen.

blad 1.png
In dit blad zou het gaan om de waarde H5 (ook I5 en J5 maar als ik een basis heb moet ik dat zelf kunnen aanvullen) die horen bij de datum in L7

blad 2.png
Hier moet de datum van L7(blad1) worden opgezocht in de tabel en de waarde H5 erachter gezet worden.

Een excelbestand toevoegen werkt toch hetzelfde als een plaatje?

Code:
Sub tst()
    Sheets("Blad2").Columns(2).Find(DateValue(Sheets("Blad1").Range("L7")), , xlValues, xlWhole) _
            .Offset(, 1).Resize(, 3) = Sheets("Blad1").Range("H5").Resize(, 3).Value
End Sub

Dank je wel, werkt perfect.
Moet nog wel even uitpluizen wat de regels voor opdracht geven om er nog wel iets van te leren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan