• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

MACRO en eerste witregel

Status
Niet open voor verdere reacties.

jolly01

Gebruiker
Lid geworden
12 apr 2009
Onderstaande macro voert de toetstenbordcombinatie "CTRL-END" uit.

Code:
ActiveCell.SpecialCells(xlLastCell).Select

Ik wil echter dat de macro automatisch zoekt naar de eerste witregel. Dat is in dit voorbeel regel 218.

Iemand een idee hoe de code eruit ziet?

Bijlagen

Dat zou deze code moeten zijn:
Range("A65536").End(xlUp).Offset(1).Select

In plaats van wat er nu in je macro staat.

Dat werkt prima edmoor ! Nou hoef ik die schuif niet telkens meer te gebruiken.

Nou wil ik een stap verder. De kolommen B en C worden gevuld met een draaitabel. Elke dag komt er nieuwe data bij in kolom B en C. De dagdata schuift dus dagelijks regels naar beneden op en is dus variabel.

In het voorbeeld wil ik dat de macro nadat de laatste witregel is gevonden het bereik binnen kolom B en C, van de laaste dag kopieert in dit geval voor 8 mei, B181:C210 .

Is dit mogelijk? Zo ja hoe ziet de code er dan uit?

Bijlagen

Wat wil je ermee doen als het gekopieerd is?

deze werkt op dezelfde manier

Code:
Range("A" & Rows.Count).End(xlUp).Offset(1).Select

Wat wil je ermee doen als het gekopieerd is?

Die selectie plak ik weer in een andere sheet.

Code:
Range("A" & Rows.Count).End(xlUp).Offset(1).Select.

Dit werk idd ook DANIEL162!

Dat is prachtig.

en wat doe je met de gegevens die je geplakt heb in een andere sheet?

In hoeverre is dat relevant voor de macro?

Het gaat erom dat de laatste stap in de macro het gewenste bereik selecteert of kopieert. Daarmee stopt de macro.

Tenzij je er nog meer mee wilt doen dat direct door die macro kan worden gedaan.

Ah ik begrijp het.

De selectie plak ik als waarde in cel P6 van tabblad "08-5" in sheet DASHBOARD 2012.XLS.
De selectie plak ik dus elke dag in een nieuw tabblad met datumformat "dd-mm" in cel P6.

Laatst bewerkt:
En daarna ga je de gegevens optellen / bewerken / printen?

Dus wat ga je met de gegevens doen?

Misschien is het duidelijker met dit voorbeeld van DASHBOARD 2012.XLS met de selectie geplakt in tabblad "08-05" cel P6.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Eigenlijk geef je geen antwoord, dus ik probeer het even.

Je gaat alle gegevens van 1 maand in een model zetten.

Daarna ga je gemiddelden berekenen?

Ik zal morgen de draaitabel bijvoegen. Dan zal ik stap voor stap uitleggen wat ik precies wil.

Het gaat me niet om de draaitabel (lijkt me).

Ik ben benieuwd wat je uiteindelijk wilt gaan bereiken.

Volgens mij heb ik de vraag niet goed geformuleerd.
Nou wil ik een stap verder. De kolommen B en C worden gevuld met een draaitabel. Elke dag komt er nieuwe data bij in kolom B en C. De dagdata schuift dus dagelijks regels naar beneden op en is dus variabel.
In het voorbeeld wil ik dat de macro nadat de laatste witregel is gevonden het bereik binnen kolom B en C, van de laaste dag kopieert in dit geval voor 8 mei, B181:C210 .

Nieuwe formulering:
Nou wil ik een stap verder. In het voorbeeld zijn kolommen A B en C de uitkomst van een draaitabel. Elke dag komt er nieuwe data bij in kolom A B en C. De dagdata van de originele draaitabel schuift dus dagelijks regels naar beneden op en is dus variabel.
In het voorbeeld wil ik dat de macro nadat de laatste witregel is gevonden het bereik binnen kolom B en C, van de laatste dag kopieert in dit geval voor 8 mei, B181:C210 .

Je geeft wel duidelijk aan wat je wilt doen, maar niet wat je wilt bereiken.

Als je de data (op deze manier) wilt gebruiken voor het berekenen van gemiddelden of sommeringen, lijkt me een andere opzet van je data gewenst.

Ik denk dat ik hier iets wil wat ik zelf niet goed begrijp, een stap te ver.

De oorspronkelijk vraag in de thread is opgelost.

Ik denk dat ik hier iets wil wat ik zelf niet goed begrijp, een stap te ver.
Zover ik het begrijp zijn hier een aantal kundige vrijwilligers aan de slag om op te lossen wat jij niet begrijp. Als je stap voor stap antwoord geeft op de vragen krijg je waarschijnlijk een beter product (sheet) dan wat je nu voor ogen hebt.

Succes,

Als je stap voor stap antwoord geeft op de vragen krijg je waarschijnlijk een beter product (sheet) dan wat je nu voor ogen hebt.

Bedankt voor je advies, Thankyou.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan