• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Macro invoegen en autosom

• Onderwerp starter Onderwerp starter mtyn
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

mtyn

Gebruiker
Lid geworden
4 mei 2010
Beste forumleden,

Ik vraag jullie hulp voor een probleem waar ik in Excel tegenaan loop, en ik hoop dat jullie kunnen helpen.
Ik heb een enorme lijst aan gegevens onder elkaar staan. Deze moeten gesorteerd worden op de A kolom (dus alle gegevens van de serie 1111A1 bij elkaar, alle 2222A2 bij elkaar etc). Hiervoor wil ik twee lege rijen invoegen onder de laatste van elke serie.
Daarna wil ik graag alle informatie uit kolom I, J, K en L met behulp van AutoSom bij elkaar optellen. Dit heb ik bij de eerste twee rijen al gedaan.
Handmatig gaat dit erg lang duren, en ik vraag me af of ik hier een macro voor kan gebruiken. Ik heb hier alleen helemaal geen verstand van. Ik heb nu wat geprobeerd wat er als volgt uit ziet:

Code:
Sub Testmacro()
'
' Testmacro Macro
' 2 rijen invoegen, dan autosom over bovenstaande gegevens
'

'
    Rows("3:4").Select
    Selection.Insert Shift:=xlDown, CopyOrigin:=xlFormatFromLeftOrAbove
    Range("I3:L3").Select
    Selection.FormulaR1C1 = "=SUM(R[-2]C:R[-1]C)"
End Sub

Nu wil ik alleen dat als ik op cel A7 ga staan en de Macro uitvoer, hetzelfde gebeurt voor de serie 2222A2.
Mijn vraag aan jullie: is dit gemakkelijk te doen? Alvast bedankt voor jullie reacties!

Ik heb hier een rar bestandje met een voorbeeld toegevoegd: Bekijk bijlage test2.rar

Laatst bewerkt:
Bedankt voor jouw reactie, ik zal eens kijken of dit lukt. Het probleem zit 'm er in dat de output zo moet zijn als ik op het gegevensblad had aangegeven. Maar ik zal eens even met mijn collega overleggen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan