• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

macro koppelen aan rij

Status
Niet open voor verdere reacties.

FrankdeJager

Gebruiker
Lid geworden
15 feb 2011
Beste mede-excellers,

nog een probleem waar ik niet zelfstandig uit kom. Ik heb een spreadsheet gemaakt waarmee ik op basis van gegevensvalidatie rijen aan kan zetten of juist uit kan schakelen.

Dit middels Workbook-->sheetchange

en

Private Sub Workbook_sheetChange(ByVal SH As Object, ByVal Target As Range)
Select Case Range("G29").Value
Case "Ja"
Rows("30:32").Select
Selection.EntireRow.Hidden = False
Case "Nee"
Rows("30:32").Select
Selection.EntireRow.Hidden = True
End Select
Range("G29").Select

Wat ik graag zou willen weten is of het mogelijk is de functie op een andere wijze te koppelen aan de gegevensvalidatie.

Anders gezegd: als ik nu een rij invoer of juist verwijder dan werkt mijn macro niet meer zoals hij is bedoeld. Het is nu al te voorzien dat deze spreadsheet regelmatig moet worden geupdate.

Graag hoor ik van jullie!

Bij voorbaat dank!

- Met de gedefinieerde naam "JaNee" wordt het bereik bepaald waar je straks de selectie maakt of rijen verborgen of getoond moeten worden. Dus pas die aan aan de omstandigheden.
- Vervolgens plaats je voorlopig een j in de rij net boven op alle bereiken die je straks wenst als geheel te verbergen. Bv. straks wens je de rijen 10:20 te verbergen, zet dan een "j" in 9 en 21. Verander je straks die "j" in A9 naar "n", dan zoekt de macro vanaf A9 naar beneden tot de 1e niet-lege cel, dat is dan A21. Dus het bereik daartussen is A10:A20 en dat zal worden verborgen.
- Bij het openen van de file wordt alles nog een keer langs gelopen via de macro "alles"

Het komt er dus gewoon op neer verstandig je "j" en "n" te plaatsen en je hoeft straks dus nooit meer iets in VBA te wijzigen, dus je kan probleemloos rijen toevoegen/verwijderen, zolang je maar de 1e of de laatste rij van dat bereik niet verwijderd, want dan is die gedefinieerde naam om zeep.

Bijlagen

ik krijg nu de hele tijd een foutmelding op de volgende regel

Set isect = Intersect(Target, Range("JaNeen")) 'alle veranderingen in het bereik van J's en N's

de fout die ik krijg luidt:

fout 1004 tijdens uitvoering
Methode Range van object_Worksheet is mislukt.

Ik ben onervaren met VBA in Excel en ik kom er via google niet achter wat ik hier aan moet doen. Kan iemand mij verder helpen?

Bij voorbaat dank!

Post eens een voorbeeld van jouw bestand zodat wij kunnen zien waar het fout loopt

heb je een gedefinieerde naam "JaNeen" aangemaakt ? Ik zie nu dat ik in mijn opschrijving "JaNee" gezet had. Die laatste "n" is wel nodig.

Hoi Cow18,

dit heb ik niet gedaan, en om eerlijk te zijn weet ik ook niet hoe dit moet.
Excuseer mijn onwetenheid, ben net begonnen met VBA! :)

In ieder geval ontzettend bedankt voor je hulp!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan