• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Macro lijst doorlopen

Status
Niet open voor verdere reacties.

MichielCOM

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
18 sep 2017
Hallo,

Ik zit met het volgende probleem, ik heb niet echt kennis van het programmeren in VBA, tot hiertoe enkel excel macro's gemaakt mbv het opnemen en dan simpelweg de toe te voegen functies ingeven.
Echter lukt dit niet meer (of doe ik iets mis), bij de te creëren macro die ik nu nodig zou hebben.

Korte situatieschets:
Afbeelding van zeer vereenvoudigd basismodel:

macro excel.JPG

Bedoeling is dus het kunnen doorlopen van de artikellijst (die in tabblad B staat) aan de hand van een macrosneltoets, waarbij (in tabblad A) kan doorlopen worden tot een artikel dat in de situatie van toepassing is, bij het tegenkomen van een artikel dat van toepassing is op het project kan dan 'geënterd' worden en in de rij eronder terug verder kan gegaan worden in de lijst tot er wederom een artikel tegengekomen wordt dat van toepassing is.

Idee was aan de hand van verticaal zoeken de lijst te doorlopen waarbij gezocht wordt naar "xxx" en dan de bijhorende waarde weergegeven wordt.
Maar dus de macro zou dienen om telkens de sneltoets ingegeven wordt, de "xxx" 1 cel naar onder te verplaatsen, zodat bij verticaal zoeken het artikel ook telkens wijzigt.
Is het daarnaast ook mogelijk om bij het verticaal zoeken, ook de voorwaardelijke opmaak van het artikel over te nemen? (hoofd en onderartikels hebben andere opmaak)

Hoop dat mijn uitleg duidelijk genoeg is,

Alvast dank! :)

Laatst bewerkt:
Michiel,

welkom op Helpmij.nl.

Het is een goede gewoonte om je vraag te illustreren a.d.h.v. een (vvorbeeld) Excelbestand.
Dat voorkomt dat helpers eerst een plaatje moeten overtypen of, nog erger, zelf moeten "bedenken" hoe jou bestand er uitziet.
Bovendien kun je vaak in zo'n bestand nog wat extra toelichting geven..... en laten zien wat je zelf al geprobeerd hebt.

(Voor mij is je uitleg tot nu toe nog niet helemaal helder)

Bijlage excel

Hey,

Alvast dank voor snelle respons, hieronder een eenvoudig excelbestand:

Bekijk bijlage Macro lijst meetstaat voorbeeld.xlsx

Dus idee is om in tabblad 'meetstaat', artikels toe te voegen die van toepassing zijn op het bepaalde project uit de totale lijst artikels te vinden in tabblad 'artikellijst'.
Dan via verticaal zoeken naar de hulpcel 'xxx' en zo de waarden invullen die in de betreffende rij staan. Indien deze niet van toepassing zijn, door een macrosneltoets, de 'xxx'-waarde 1 cel naar onder te verplaatsen zodat via verticaal zoeken de waarden van onderstaande rij weergegeven worden.
Indien het artikel wel van toepassing is, wordt dit 'geaccepteerd' door op enter te drukken en zo naar volgende rij te gaan in meetstaat, waarbij opnieuw verder door de artikellijst kan gegaan worden tot een toepasselijk artikel gevonden wordt.
enzovoort :)

Macro lijst eerste test

Beste,

Ondertussen met veel trial en nog meer error, wat en kijken naar andere ietwat gelijkaardige macro bestanden, een eerste ietwat werkende macro gefabriceerd, echter werkt nog niet helemaal zoals ik zou willen. (Kleine excel file toegevoegd)
Ik zou graag samen met het doorlopen van de lijst op deze manier, verticaal zoeken functie willen toepassen waarbij de voorwaardelijke opmaak van het artikel in het andere werkblad mee overgenomen wordt, nu zijn de verticaal zoeken functies gewoon handmatig ingegeven, maar dat zou dus automatisch met de macro moeten gebeuren. Ook zouden deze waardes en hun opmaak daarna als 'platte tekst' ingevoegd moeten worden, zodat deze niet meer afhankelijk zijn van de plaats van de 'xxx'.

Bekijk bijlage Meetstaat macros.xlsm

Michiel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan