Macro m.b.t. Navigation form 2010

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jasper91

Gebruiker
Lid geworden
10 apr 2011
Beste Iedereen,

Recentelijk heb ik een nieuwe database opgezet voor intern documentatie beheer.
Nu is dit de eerste database die ik vanaf 'scratch' maak in access 2010 en zodoende ben ik nog niet bekend met de navigation forms.

Om te voorkomen dat iedereen elk tabblad kan benaderen, is het noodzakelijk dat de gebruiker eerst inlogt in een apart formulier, alvorens hij naar het navigation form toe gaat.
Ik wil graag dat als een gebruiker niet de juiste rechten heeft, hij een bepaald tabblad niet kan benaderen en dat hij wordt teruggestuurd naar een ander tabblad waar hij wel rechten toe heeft.

Na wat zoeken op Google begreep ik dat ik het "BrowseTo" statement moet gebruiken, ik kom echter niet uit de code.
Mijn naamgeving:
Navigatie formulier, NavigationForm
Beveiligd formulier, frmApprovals
Veilig formulier, frmWelcome

Als men dus 'frmApprovals' wil openen, maar niet de juiste rechten heeft moet hij worden teruggestuurd naar 'frmWelcome'.

Ik gebruik overigens het navigatie formulier met 2 horizontale tabs.

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.
Bvd

Je pakt het (in mijn ogen) verkeerd aan. Maak een gebruikerstabel waarin je de rechten vastlegt, en bepaal a.d.h.v. het inlogformulier welke formulieren de gebruiker mag zien. Een navigatieformulier biedt daarvoor te weinig mogelijkheden; je kunt beter een formulier met aparte knoppen maken voor de hoofdformulieren die je wilt laten openen. Op basis van de rechten kun je knoppen wel of niet zichtbaar maken op je startformulier, zodat een gebruiker niet geconfronteerd wordt met formulieren die hij wel kan zien, maar niet mag openen. Voorkomt ook een hoop frustraties bij de gebruiker, die toch gaat proberen formulieren die hij wel kan zien aan te klikken.

Hi Octafish,

Sorry dat ik onduidelijk was; de gebruikersrechten zijn vastgelegd in een gebruikerstabel, dit is voor mij geen probleem.
Zoals gezegd zijn de navigatieformulieren 100% nieuw voor me, maar heb (mede dankzij jou!) wat ervaring opgebouwd in de oudere versies.

Mijn probleem zit in het blokeren (of laten verdwijnen) van navigatieknoppen.
Kun jij uitleggen hoe ik de knoppen kan later verdwijnen? Zoals gezegd werk ik met 2 horizontale tabs.
Het is in dit geval mogelijk dat een gebruiker ergens bij hete 1e niveau niet verder mag, waar het later op het 2e niveau pas verhinderd moet worden.

Nogmaals mijn excuses voor de verwarring.

Gr
Jasper

Ik heb de techniek even heel simpel vertaald; mag je zelf verder uitwerken.
Code:
Private Sub Form_Load()
Dim iLogin As Integer
    iLogin = InputBox("Typ een getal", "Inlogmenu", 1)
    Select Case iLogin
        Case 1
            Me.navMaterials.Visible = True
            Me.navPatient.Visible = False
            Me.navStorage.Visible = False
        Case 2
            Me.navPatient.Visible = True
            Me.navStorage.Visible = False
        Case 3
            Me.navPatient.Visible = True
            Me.navStorage.Visible = True
    End Select
End Sub
Ik heb dus een navigatieformulier gemaakt waarbij ik een aantal tabs heb toegevoegd, die een logische naam hebben gekregen. Je wilt natuurlijk makkelijk kunnen zien welke je wel en niet zichtbaar wilt hebben. Bij het laden van het formulier vraag ik om een getal, op basis waarvan dan tabs verborgen worden of onzichtbaar gemaakt. De tabs zijn standaard onzichtbaar gemaakt voor het mooie. Jij gebruikt daar uiteraard de toegangslevel voor.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan