• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Macro maken in Excel 2016

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mathijs CM

Gebruiker
Lid geworden
19 feb 2009
Goede middag,

Ben na lange tijd weer beetje aan het stoeien in Excel 2016.
Heb verschillende sites bekeken op internet, ik vond iets bij VBA Idema maar dat begrijp ik niet helemaal.

Als ik een macro wil toe voegen lukt mij dat niet, weet niet wat ik fout doe, maar staat ok slecht omschreven.

Als voorbeeld heb ik het bestand bijgevoegd :
Macro BTW werkt goed
Maar BTW2 dus niet

Wie wil en kan mij even op weg helpen en eventueel ook een macro schrijven voor het afdrukken van bijvoorbeeld een werkblad met afdrukknop in werkblad.

Alvast bedankt

Math

Bijlagen

Voor BTW
Code:
Sub BTW()
With Sheets("Blad1").Range("A1")
  .Resize(, 5) = Split("Bruto Netto  BTW 0,19")
  .Offset(1) = 100
  .Offset(1, 1).FormulaR1C1 = "=RC[-1]*(1+R[-1]C[3])"
End With
End Sub

Voor BTW2
Code:
Sub BTW2()
  MsgBox Sheets("Blad1").Range("E1"), , "BTW"
End Sub

Als je variabelen gebruikt dan moet je ervoor zorgen dat deze goed gespeld zijn.

Laatst bewerkt:
macro maken in Excel

Hoi, bedankt voor antwoord.

Het ligt in ieder geval niet aan het type foutje want dat heb ik hersteld maar dan ik BTW2 toch niet actief!

Zal wel een uw versie gaan ingeven, maar waarom is de een actief en de ander niet?

Waarom is er geen mogelijkheid om een nieuw macro gewoon toe te voegen?

Is iedere macro een module? Misschien dan dus eventueel nieuwe module toevoegen?

Zal in ieder geval uw voorbeeld ook gaan proberen.

Nogmaals bedankt
Math

Variabelen declareren heeft geen zin als je 'option explicit' weghaalt.
Als je 'option explicit' bovenaan de code had gebruikt was die fout onmiddellijk naar voren gekomen.

Of zo (in de codemodule van werkblad 1)

Code:
Sub M_BTW()
    Cells(1).Resize(, 5) = Split("Bruto Netto  BTW 21%")
    Cells(2, 1).Resize(, 2) = Split("=B2*(1+E1) 100")
    Cells(2, 1) = Cells(2, 1).Formula
End Sub

Sub M_BTW2()
    MsgBox cells(1,5)
End Sub

NB. Vermijd overbodige variabelen.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
macro maken in Excel

Goede avond,

Heb een en ander bekeken en dat werkt inderdaad beter.

Ik heb gezien dat de macro's beveiligd kunnen worden op verschillende manieren.
Is het normaal dat indien het werkblad waarin een macro is opgenomen waarbij bij openen ervan de waarschuwing komt dat macro moet worden ingeschakeld voordat hij zijn werk kan doen, dit maar eenmalig is, en erna indien bestand gewoon opnieuw wordt geopend deze waarschuwing niet meer komt.

Zie bijlage zoals nu bij mij ingesteld.

Math

Bijlagen

• Macrobeveiliging.PNG
    Macrobeveiliging.PNG
    42,6 KB · Weergaven: 63
Volgens mij haal je wat termen door elkaar. Een macro kan je beveiligen door een wachtwoord te zetten op de module waarin deze staat.

De uitvoer van welke macro dan ook, kan je instellen in het plaatje dat je geplaatst hebt.

Laatst bewerkt:
Automatiseren Excel

Goede morgen,

Klopt ik bedoelde ook niet beveiligen maar uitschakelen.
Ik had de macro gemaakt in Excel en het bestand opgeslagen als xlsm bv MathjesMacro.
Zelf had ik niets gedaan bij of met de macro instellingen.
Toen ik naderhand het bestand opende om verder te gaan met werken verscheen de mededeling dat de macro was uitgeschakeld, heb toen op mededeling "inschakelen" gedrukt.
Hierna komt deze mededeling niet meer bij het opnieuw opstarten van het bestand, is dit juist? Is er een mogelijkheid om aan te geven dat dit iedere keer bij openen van een bestand welk een macro bevat weer te geven.

Met vriendelijke groeten en bedankt voor antwoord

Math

Probeer in het vertrouwenscentrum de optie Vertrouwde bestanden eens uit te zetten.

Automatiseren Excel

Goede morgen,

Bedankt voor reactie, maar dat werkt ook niet, bestand wordt gewoon geopend.

Math

Natuurlijk wordt het bestand gewoon geopend, wat is eigenlijk de bedoeling?

Als je een keer een bestand hebt "ingeschakeld" wordt dit bestand toegevoegd aan je lijst met vertrouwde documenten. Bestanden uit die lijst worden automatisch "ingeschakeld" na openen, dus krijg je die vraag niet meer. Als je altijd de vraag wilt krijgen, dan moet je dat vinkje waarnaar ik eerder al verwees veranderen.

Automatiseren Excel

Goede avond

Speciaal voor JK Pieterse.

Als ik het dus goed begrijp wordt een bestand waarbij gevraagd wordt bij openen dat marcro openen eventueel moet worden toegestaan het document daardoor automatisch wordt toegevoegd aan vertrouwde locaties onder instellingen van het vertrouwenscentrum binnen Excel. bc onder een van de daar omschreven locaties C:\etc.

Wat is het daadwerkelijke verschil tussen een macro die gewoon wordt opgenomen en een macro waarbij relatieve verwijzingen worden gebruikt. Om die met relatieve verwijzingen op te nemen moet men eerst drukken op relatieve verwijzingen en erna op opnemen. Ik zie echter een verschil!! Heb van alles geprobeerd het lukt me wel om ze beiden te maken maar begrijp het daadwerkelijke verschil niet.

Heeft het iets te maken waar de macro moet starten bijvoorbeeld in E1 of zie ik dit verkeerd?

Misschien zou u het voor mij duidelijker kunnen maken door middel van een voorbeeld van beide macro's in een bestand op hetzelfde werkblad.

Ik ga in ieder geval weer eens proberen of ik er achter kan komen?

Alvast bedankt voor uw vorig antwoord

Met vriendelijke groeten
Math Weijzen
Alias Weisneus maar toch niet zo wijs schijnbaar.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan