• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Macro maken om filters aan te passen

Senso

Inventaris
Lid geworden
13 jun 2016
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H@S en Office 2021 Prof Plus
Het CSV-bestand wordt geëxporteerd via een zoekmachine en is de inhoud van een map/folder Verkenner. Graag zou ik een macro hebben voor het aanpassen. Kan/wil iemand die maken? Onderstaande heb ik handmatig getest en geeft een goed eindresultaat.

Helaas lukt het mij niet om de getallen uit het CSV-bestand te verwijderen zonder de opmaak aan te tasten zoals ik in Excel doe Selecteren speciaal >Constanten > Getallen > delete.

De opzet staat in het Word-bestand. Een Excel bestand kan, maar dan is al Tekst naar kolommen toegepast wat niet de bedoeling is.

Bijlagen

Al eens aan power query gedacht voor het e.e.a. op te schonen?

Een beetje opgeschoond m.b.v. power query.
Voor de rest dient idd met VBA te gebeuren en daar weet ik zogoed als zeer weining.
Ja, iets met de macro-recorder prutsen leuk nog wel.

Bijlagen

Ik hoef niets op te schonen. Weet iemand hoe ik een csv-bestand kan plaatsen als ik eerst in dat bestand de getallen kan verwijderen?

Dan staat alles in de eerste kolom (komma gescheiden) en kan de macro zijn werk doen/aanvangen. Dat is de bedoeling.

Een CSV bestand is gewoon tekst en kan je dus met Kladblok openen.
Dan kan je de komma's vervangen door puntkomma's.

Nee, dat is niet de bedoeling. Ik wil een CSV-bestand op Helpmij plaatsen zonder er eerst wat aan te veranderen, wel de getallen verwijderen. Als dat kan begrijpt iedereen wat de bedoeling en opzet is. De basis is de csv-file. Of zeg jij eerst omzetten naar een Excel file en dan de macro uitvoeren behalve tekst naar kolommen want die is dan al uitgevoerd?

Oké, dus eerst opslaan als Excel file en dan de macro uitvoeren dat zou ook kunnen. Goed ik zit nog zonder macro en waar moet die staan.
In een PERSONAL.XLSB module
of Toolkit.xlam>

Laatst bewerkt:
Hernoem het bestand naar .txt, die kan je dan hier plaatsen.

Ja alle getallen handmatig verwijderen dan klopt er niet veel meer van. Helpt ook niet echt om het principe duidelijk te maken.

Overigens geeft wel een mooi overzichtelijk document.

Oké, mooi geweest, zal wel te moeilijk zijn om een macro te maken. Ben al uren en uren met deze materie bezig en nu stop ik. Dan maar handmatig met de handleiding uitvoeren.
Bedankt voor het nakijken.

Laatst bewerkt:
Ieder bestand kan hier in het forum geplaatst worden als je het eerst zipt.

Er zijn allerlei verschillende soorten CSV-bestanden. Zonder kennis van jouw csv-bestand is het een eindejaarsloterij.

Getallen in een CSV-bestand vervang je in kladblok eenvoudig met vervang *,* door 0,0
of in een engelstalig csv-bestand met vervang *.* door 0.0

Getallen in een CSV-bestand vervang je in kladblok eenvoudig met vervang *,* door 0,0

Ik heb het txt-bestand geopend met WordPad en ook Notepad en de bovenstaande werkwijze werkt niet.

Dan moet het zeker lukken met:
vervang 1 door 0, vervang 2 door 0, vervang 3 door 0, etc. t/m vervang 9 door 0

Terug
Bovenaan Onderaan