• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Macro nieuw factuurnummer uitschakelen bij bijwerken factuur

Status
Niet open voor verdere reacties.

koogert

Gebruiker
Lid geworden
24 mrt 2010
Goede middag allemaal,

Ik heb al eens eerder de hulp van het forum ingeroepen, daarna helemaal in mn sas met hetgeen wat ik gemaakt heb. Echter, na verloop van tijd kom je er toch altijd achter dat het niet zo goed werkt als je zelf denkt.

ik heb in mijn excel document de volgende macro voor het maken van een factuurnummer:
Private Sub Workbook_Open()
Call LeesEnBewaarFactuurNummer3
End Sub
Sub LeesEnBewaarFactuurNummer3()
pad$ = "O:\Woningbeheer en middelen\Technische zaken\VOORBEREIDING\2010\Opdrachten 2010"
controle = Dir(pad$ + "\FactuurNummer.txt")
If controle = "" Then GoTo EerstAanmaken
Open pad$ + "\Factuurnummer.txt" For Input As #10
Input #10, Nummer1
Close #10
EerstAanmaken:
Nummer1 = Nummer1 + 1
Open pad$ + "\FactuurNummer.txt" For Output As #10
Print #10, Nummer1
Close #10
Application.Goto Reference:="Factuurnr."
ActiveCell.FormulaR1C1 = Nummer1
Sheets("Infoblad").Select
End Sub

Dit werkt in principe goed, echter bij het bekijken van het standaard document of bijwerken van een gemaakte factuur word het nummer opgehoogd. Dit is niet de bedoeling aangezien ik;
ten eerste natuurlijk het liefst 1 oplopende rij van factuurnummers heb,
ten tweede het bestaande factuurnummer van een factuur gewijzigd word bij het openen als je deze wil bijwerken.

ik ben er van overtuigd dat het maar een simpele aanpassing is die ik moet doen, maar ik kom er niet erg uit.

alvast bedankt!
met vriendelijke groet,

lex

Ik denk dat ik je code snap, ik krijg de indruk dat je bij het openen van een bestand (dat werkt als een soort van sjabloon, denk ik), een ander bestand opent, zijnde een txt-bestand met een nummer. Dat nummer lees je in en verhoog je met één, en dat plaats je vervolgens op het werkblad.

Vervolgens voer je e.e.a. in, en hoppa, een factuur, met een nummer.

Suggestie: ik vermoed dat je de facturen opslaat onder een andere naam dan het sjabloon-bestand. Als je in de code eerst laat controleren of het sjabloonbestand geopend wordt, of een willekeurige andere factuur, en afhankelijk daarvan dit hele verhaal doorloopt, denk ik dat je er bent.

Kun je hier iets mee?

klopt helemaal. De code linkt door naar een .txt bestand met daarin een cijfer. Op basis van dit cijfer word een nieuw factuurnummer aangemaakt. Ik dacht dat ik het zo had gemaakt dat hij een nieuw nummer aanmaakte als ik op een knop klikte, maar dit gebeurd dus kennelijk automatisch.

ik zal er (over)morgen nog eens verder naar kijken, wellicht dat ik het inderdaad zo kan oplossen zoals je aan gaf..

in iedergeval bedankt voor je reactie :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan