• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Macro ophalen gegevens uit ander bestand

Status
Niet open voor verdere reacties.

MuM111

Gebruiker
Lid geworden
19 jun 2013
Daar het voor mij tijdje geleden is om macro te maken in VBA en mijn tijd op dit moment schaars is, vraag ik de hulp van de forumgebruikers.

Ik heb hoofdbestand waarbij in kolom A de opdrachtnummers staan, van 001 t/m 500.
Daarnaast heeft iedere opdracht een eigen bestand met de naam 001.xls enz.
In het hoofdbestand moeten nu gegevens overgenomen worden uit cellen C5,D5,G5 enz. van het opdrachtbestand.

Nu wil ik graag macro waarbij ik op cel in kolom A sta, op een opdrachtnummer, dan macro uitvoeren en dat hij dan de gegevens ophaalt van desbetreffend opdrachtbestand.

Kan iemand voor mij begin maken van deze macro zodat ik hem zelf kan verfijnen.

Bvd Maarten

Je weet dat deze draad eindeloos door kan gaan aangezien je geen voorbeeldbestandje hebt. Nu wordt er, door mij in dit geval, een code gemaakt waar je aanpassingen in wilt zien en zo blijft het heen en weer gaan.
Graag volgende keer een voorbeeld aub.

Kan je hier wat mee
Code:
Sub Spaarie()
    If ActiveCell = "" Then MsgBox "Cel heeft geen waarde!", vbCritical, "Fout"
    wbnaam = "C:\Documents\Users\testmap\" & ActiveCell.Value & ".xls"
    Workbooks(wbnaam).Open
    ActiveWorkbook.Sheets(1).Range("C5:G5").Copy
    ThisWorkbook.Sheets(1).ActiveCell.Offset(, 1).PasteSpecial
    Workbooks(wbnaam).Close False
End Sub

Beste Spaarie,

dit zal niet eindeloos doorgaan want had alleen even een opzetje nodig, of een trigger van mijn VBA geheugen te activeren.
Dit is precies wat jij hebt gedaan, dus dank je hiervoor.

Ik ga hiermee aan de slag.
Nogmaals dank :thumb:

Ik zei ook: 'kan' ;)
Ben blij dat ik je hiermee heb kunnen helpen. Succes met je code!

Als alle bestanden identiek zijn qua bladnaam en opbouw kunnen met een Loop, een Array en een oude ExecuteExcel4Macro een mooie macro gebouwd worden waarbij je de bestanden niet moet openen en ook niet moet Copy...Pasten. Je haalt de waarden op uit het gesloten bestand en plaatst ze in een Array en schrijft dan alle resultaten in 1 keer weg op je werkblad.
Dus 2X snelheidswinst door uitvoering in het werkgeheugen en slechts 1 lees- en schrijfbewerking op je werkblad. Op 500 bestanden zou dit wel eens een verschil kunnen maken. :D

Edit: Lees nu juist dat je het per nummer apart wil kunnen doen, maar kan nog altijd uit gesloten bestand als aan bovenstaande voorwaarden wordt voldaan.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan