• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Macro PDF aanmaken

Status
Niet open voor verdere reacties.

C. Alberts

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2006
Ik heb al heel wat fora afgestruind, maar ik kom er niet uit.

Ik heb een excel document gemaakt die mijn collega's dienen in te vullen. Vervolgens dient een ingevuld exemplaar omgezet te worden naar ons DMS systeem. Dit gaat via een speciale map in Outlook. Ik moet een mailtje maken met het bestand als bijlage en in deze map plaatsen, dan wordt het omgezet. Hieraan zit echter een limiet van 3 MB. Het excel document is te groot.

Nu heb ik bedacht om het om te zetten naar een PDF. Dan is het immers kleiner. Ik zou graag een knop willen waarmee ik het bestand print naar de PDF Creator. Nu heb ik hele complexe VBA codes voorbij zien komen (mijn VBA kennis is bijna 0), degene die prima werkt is :

ActiveSheet.PrintOut copies:=1, ActivePrinter:="PDFCreator"
Het probleem is, dan blijft de PDFCreator de standaard printer en dat moet nu juist niet.

Nu kwam ik deze code tegen:

Sub PrintToAnotherPrinter()
Dim STDprinter As String
STDprinter = Application.ActivePrinter
Application.ActivePrinter = "CutePDF Writer op CPW2:"
' change printer
ActiveSheet.PrintOut
' prints the active sheet
Application.ActivePrinter = STDprinter
' change back to standard printer
End Sub

Uiteraard is deze geschreven voor CutePDF, maar VB loopt vast op Application.ActivePrinter.

Wat kan ik doen?

Hallo C. Alberts,

Een pasklaar antwoord heb ik niet.
Maar ik zou een nieuw macro opnemen (menu extra).
Daarna ga je naar afdrukken in het menu bestand.
Daar klik je de gewenste printer aan en klikt op sluiten.
Dan de macro stoppen.

Nu kun je met alt-F11 de code bekijken.
Volgens mij ben je er dan.
De macro kan vervolgens natuurlijk verwijderd worden.

Succes, thumb

Ger

Het werkt!
Ik dacht weer eens te moeilijk blijkt maar weer.

Echter wel een aanvulling:

Nadat ik jouw stappen volg en ik dus het scherm van PDF Creator krijg, laat ik dit pop-upscherm staan, ga terug naar excel en kies wederom afdrukken en kies de standaard printer. Daarna sluit ik het print scherm (dus niet op afdrukken drukken!). Nu kun je de macro stoppen, heb je een pdf en de printer is weer hersteld!

Bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan