Macro Prognosecijfers kopieren obv weeknummer

• Onderwerp starter Onderwerp starter Snip
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Snip

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
10 feb 2016
Hallo allemaal,

Ik heb me hier net aangemeld omdat ik merk dat er veel kennis aanwezig is :). Aangezien ik zelf nog een prutser ben op het gebied van het maken van macro's :o heb ik jullie hulp nu nodig.

Voor mijn werk (ik werk bij een bank) moet ik een planningsbestand maken. Afhankelijk van de hoeveelheid aanvragen in een week (prognose) moet ik een X aantal mensen inzetten. Daarnaast kijkt dit bestand ook terug, met andere woorden, hoeveel werk is er daadwerkelijk binnen gekomen en wat houdt dit in qua inzet van mensen.

De invoersheet met alle variabelen geeft de mogelijkheid om te plannen (planning derden). Alle variabelen zijn vrij aanpasbaar, alle planners kunnen dus helemaal los gaan. Wat wel van belang is, is dat elke week een kopie van de voorgaande week wordt gemaakt in het blad "Planning zonder formules". Als voorbeeld. Als ik invoer dat we in week 2 zitten en op de knop / macro klik, dan moeten alle rijen van week 2 t/m week 53 worden doorgezet van "Planning derden" naar "Planning zonder formules". Als de planners daarna weer los gaan met "spelen" in de prognose, dan blijven de oude weken allemaal bewaard :).

Ik heb overal op Google gezocht maar kan de afvraging met weeknummer niet vinden. Wel heb ik via macro opnemen het deel over kopieren en plakken gevonden.

Sub Weekcijfers_kopieren()
'
' Weekcijfers_kopieren Macro
'

'
Range("A15:G66").Select
Selection.Copy
Sheets("Planning zonder formules").Select
Range("A15").Select
ActiveSheet.Paste
Range("A15").Select
Sheets("Planning derden").Select
Range("A15").Select

End Sub

Kunnen jullie mij de goede kant op helpen :D. En als iets niet duidelijk is, schroom niet om te vragen (aangezien dit mijn eerste post is en ik ook mijn weg nog moet vinden).

Groeten
Snip

Bijlagen

Topic opgeruimd en verplaatst naar de VBA sectie :)

Succes met de vraag :thumb:

Snip,

Kijk eens of je het zo bedoel.
Ik ben ook niet zo best in VBA en met een beetje zoeken heb ik er dit van kunnen maken.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Snip (Rene),

Dit vond ik bij een van de helpers en vind dit een goed gebruik.

Als je een vraag stelt en je krijgt een antwoord, is het een goed gebruik - of zo je wilt: fatsoen,
Om even te laten weten of het antwoord je geholpen heeft,
Specifiek voor dit forum - de vraag als opgelost te markeren.

Laatst bewerkt:
Snip (Rene),

Dit vond ik bij een van de helpers en vind dit een goed gebruik.

Als je een vraag stelt en je krijgt een antwoord, is het een goed gebruik - of zo je wilt: fatsoen,
Om even te laten weten of het antwoord je geholpen heeft,
Specifiek voor dit forum - de vraag als opgelost te markeren.
Helemaal eens hoor!! Heb er zelf ook een hekel aan als er iets wordt gevraagd en na een antwoord nooit meer een reactie komt ... drukte op het werk heeft me verhinderd om eerder te reageren :o.

Sub Weekcijfers_kopieren()
With Sheets("Planning derden")
Rij = .Columns(1).Find("Week " & Range("G1").Value, , xlValues, xlWhole).Row
Range("A" & Rij & ":" & "G66").Copy Sheets("Planning zonder formules").Range("A14")
Sheets("Planning derden").Range("A" & Rij).Select
End With
End Sub

Super bedankt voor je eerste opzet:). Dit ziet er inderdaad uit zoals ik wil, op 1 dingetje na.
Als ik nu als voorbeeld week 3 invul, dan worden alle rijen vanaf week 3 in het werkblad "Planning zonder formules" op de verkeerde rij gezet. Week 1 moet op rij 14 blijven staan, week 2 op rij 15, week 3 op rij 16, etc. Nu gebruikt de macro rij 14 (range 14) als eerste rij waar in gekopieerd moet worden. Dat is niet juist. De range("A14") moet afhankelijk van de week. Week 1 is A14, week 2 is A15, week 3 is A16, etc.
Hoe moet ik dit verwerken?

Edit; dit stukje VBA moet dan ook worden aangepast denk ik;
Range("A" & Rij & ":" & "G66")
Klopt de "A" dan nog??

Laatst bewerkt:
Ik heb alleen de code die je geplaatst had, de overbodige dingen eruit gehaald.(dus ingekort)
Tevens heb ik ervoor gezorgd dat er vanaf de juiste week wordt gekopieerd.
Je had in je opgenomen code range("A15") gebruikt en dat heb ik ook gedaan.

Dat van wat je denkt dat dit veranderd moet worden, dan klopt het niet meer.(test het maar)

Ik snap nu hoe je het zou willen maar of dit mij lukt?
Zoals ik al schreef, ben echt een amateur in VBA.

Nu maar hopen dat er iemand is die dit voor je kunt doen.

Laatst bewerkt:
Ik heb alleen de code die je geplaatst had, de overbodige dingen eruit gehaald.(dus ingekort)
Tevens heb ik ervoor gezorgd dat er vanaf de juiste week wordt gekopieerd.
Je had in je opgenomen code range("A15") gebruikt en dat heb ik ook gedaan.

Dat van wat je denkt dat dit veranderd moet worden, dan klopt het niet meer.(test het maar)

Ik snap nu hoe je het zou willen maar of dit mij lukt?
Zoals ik al schreef, ben echt een amateur in VBA.

Nu maar hopen dat er iemand is die dit voor je kunt doen.
Als jij een amateur bent, wat ben ik dan wel niet, hahaha. Cursusje VBA wordt morgen op het werk besproken, hopelijk kan iemand me voor die tijd al helpen aan het laatste stukje van de puzzel. En in de tussentijd ga ik nog een keer zoeken, de oplossing staat vast ergens op dit forum.

Dag Snip,

Misschien kan de macro in de bijlage wel helpen.
Selecteer één cel in de eerste kolom met een week, bijvoorbeeld cel A15 (met als waarde "Week 2") en druk op de knop.
De macro kopieert de waarden (alleen de waarden dus, niet de formules) naar de overeenomstige cellen in de sheet zonder formules.

Grtz,
MDN111.

Bijlagen

Hoi MDN111,

Super, dit is precies wat ik wil :):).
Het idee was om dit op basis van het weeknummer te doen (cel G1) maar dit is denk ik nog beter / veiliger (gezien de Excel kennis van sommige collega's ...).

Groeten
Snip

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan