• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Macro/VBA om regels toe te voegen met behoud van formules.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Roadrunner62

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
27 feb 2013
Ik ben op zoek naar een macro/VBA-code om aan het einde van een Excel werkblad één of meerdere regels toe te voegen.

De Excel sheet bestaat uit de kolommen A t/m AN, waarbij in sommige kolommen formules staan.
De verdere inhoud van de sheet is niet zo interessant.

Het liefst zou ik d.m.v. een knop (waaronder een macro of VBA-code schuil gaat) onderaan de laatste ingevulde regel één of meerdere regels willen toevoegen. D.m.v. user-input moet worden bepaald hoeveel regels moeten worden toegevoegd. De formules uit de laatste regel moeten mee naar de nieuwe regel(s).

Als er 1 regel wordt toegevoegd moet de waarde uit kolom A met 1 opgehoogd worden. Worden er meerdere regels toegevoegd dan moet op alle toegevoegde regels in kolom A dezelfde waarde komen (=laatste ingevulde waarde kolom A + 1).

Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben geweest.

Hoop van harte dat iemand me kan helpen.

Ik heb kennelijk een hele moeilijke vraag gesteld....geen enkele reactie tot nog toe :(

Code:
Sub Toevoegen()
  Dim c As Range, r As Integer
  With Sheets("Blad1")
    Set c = .Range("A" & .Rows.Count).End(xlUp)            'laatst gebruikte A-cel
    r = Application.InputBox("Hoeveel nieuwe rijen ?" & vbLf & "stoppen=0", , 1, , , , , 1)  'hoeveel nieuwe rijen ?
    If r <= 0 Then Exit Sub
    On Error Resume Next
    With c.Resize(, .Columns("AN").Column)                 'te kopieren laatste rij
      .Copy                                                'kopieren
      With .Offset(1).Resize(r)
        .PasteSpecial xlPasteFormulas                      'formules plakken
        .SpecialCells(xlConstants).ClearContents           'vaste waarden wissen
        .Resize(, 1).Value = c.Cells(1).Value + 1          'A-cellen+1
      End With
    End With
    On Error GoTo 0
  End With
End Sub

Maak er een tabel van en de regels incl formule worden automatisch toegevoegd.

Niels

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan