• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Macro voor melding/msg/input box bij invullen 1 vd cellen in een kolom

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik zou willen dat ik je voor kon doen wat ik bedoel :)

Ik heb in het oorspronkelijke bestand, sheet 2 g2 een dropdownmenu gemaakt, met 6 opleiders erin. Als ik nu de melding krijg dat ik de les veiligheid niet ingevuld heb, vul ik slechts die cel in, en alles wordt daarna gekopieerd in de eerste 3 kolommen met naam erboven (naam cursist, welke les, datum). Je aanpassing voor het dropdownmenu onder veiligheid zit in de goeie richting, ware het niet dat de grijze kolommen daarnaast telt op basis van numerieke waarden.

De melding dat er niet voldaan is aan het invullen van de veiligheidscel is een goeie reminder. Zodra deze ingevuld wordt, en bij elke les daarna dient een zelfde soort melding te verschijnen met daarin het dropdownmenu onder sheet 2, g2. Hier moet 1 van de 6 namen geselecteerd worden alvorens op OK te kunnen drukken, en dus iets toe te kunnen voegen. Ik moet een soort geautomatiseerde documentatie zien te verkrijgen op sheet 2 wie welke les aan cursist 1,2,3 en 4 heeft gegeven, dus de geselecteerde naam zou dan ook meteen aan de kolom 'naam opleider' moeten worden toegevoegd als dit kan, zodra er op OK wordt gedrukt. Wordt er geen naam geselecteerd, dan wordt de invoer ook automatisch verwijderd, zoals voorheen gebeurde in de cellen achter les 1,2,3 etc als er niet voldaan was aan het invullen van de cellen achter veiligheid in dezelfde kolom.

Bekijk bijlage Opleidingsschema2 (3).xlsm

Even op een andere manier. Ik heb op hetzelfde sheet het dropdownmenu gemaakt, maar dan met een input message. Dit is wat minder omslachtig , en kan ik gelijk op het hele bereik toepassen. Ik kan het alleen nog wel 'negeren'. Kan het zo gemaakt worden dat zodra er een naam geselecteerd wordt onder o3, dat er dan pas waarden kunnen worden toegevoegd aan de cellen, met uiteraard nog steeds als vereiste dat veiligheid nageleefd wordt ? En zodra dit beide gebeurt, dat er dan meteen van elke toevoeging de naam geselecteerd bij o3 gekopieerd wordt naar sheet 2 achter de geleerde les onder 'Naam opleider' ?

Wow, helemaal super :). Kan je om te voorkomen dat alle lessen standaard onder naam van opleider A worden ingevuld nog een 'Geen' toevoegen aan de dropdown, die niet toelaat dat er iets in kan worden gevuld, zodat mensen bewust hun naam moeten selecteren alvorens ze iets invullen ?

Helaas begrijp ik niet veel van de vraag,
In dit bestandje kan je het lijstje zo lang maken als je wil.

Bijlagen

Neem me niet kwalijk, HSV :)

Standaard stond de dropdown op de eerste naam in het rijtje, namelijk ; Opleider ploeg A. Zodra er een keuze gemaakt wordt uit 1 van de 6 namen kunnen er cellen worden ingevuld. Om te voorkomen dat de dropdown standaard op eerste naam blijft staan, en mensen dus onder deze keuze, zonder aanpassing, in gaan vullen, wilde ik graag 'Geen' als eerste naam/keuze. Dit zorgt er dan voor dat mensen eerst o3 moeten aanklikken, en dus hun naam moeten selecteren om de cel in te vullen. Omdat 'Geen' dan 1 van de keuzes is, maar feitelijk geen keuze is, wil ik ook voorkomen dat mensen iets in kunnen vullen zonder 'Geen' te veranderen naar 1 van de 6 andere keuzes.

Als je nu van tabblad wisselt, en weer teruggaat, wordt de combobox op 'listindex -1' gezet (leeg dus).

Bijlagen

Top, die lege is een goeie vervanger van 'Geen', maar voorkomt niet dat er iets ingevuld wordt zonder een selectie te maken voor 1 van de opleiders in de lijst. Ik denk dat ik nu snap waar de verwarring zit ; Alvorens er iets in sheet 1 wordt ingevuld (1,2,3 of 4) moet de keuze worden gemaakt voor 1 van de 6 voor er iets kan worden ingevuld achter de zgn. lessen.

Jij weet precies waar je het over hebt.
Voor mij is het een kwestie van lezen en dan een oplossing verzinnen.
Ik heb ook geen idee waarvoor dit dient, dus neem me niet kwalijk.
Nieuwe poging. :)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik zal een kleine toelichting geven ;

Dit bestand is ontworpen om te kunnen documenteren dat mensen opgeleid zijn voor bepaalde werkzaamheden. Hieraan verbonden is dat mensen ook een algemene werkwijze vanaf een instructie doornemen, verbale communicatie kan verkeerd overkomen, dingen kunnen vergeten worden die verteld moeten worden (in dit geval gelezen), en afspraken niet nagekomen.

Momenteel wordt er nogal losjes mee omgegaan, er heerst te weinig controle of mensen ook volgens de regels worden opgeleid. Ook is er veel administratieve rompslomp die geautomatiseerd zou kunnen verlopen. Door beperkingen en verbeteringen in het bestand kan dit grotendeels getackeld worden ; Opleiders moeten er zich bewust van worden dat werkzaamheden risico's met zich meenemen, die voor lief worden genomen door mensen/opleiders die het al langer doen misschien, maar een nieuwe medewerker wordt hier lang niet altijd van op de hoogte gesteld. Ik wil dat ik een willekeurig iemand kan vragen of zij op de hoogte zijn van de risico's die bijvoorbeeld het besturen van een voertuig intern met zich mee kunnen nemen, en anders in 1 oogopslag meteen kunnen zien wie ze dit zegt te hebben geleerd.

Betreffende het excel sheet ; Sheet 1 is nu helemaal super ; Zodra ik overschakel naar sheet 2 krijg ik echter meteen een error ; Run-time error 1004 ; No cells were found.

Kan het trouwens kloppen dat alle cellen onder 'Naam opleider' meeveranderde naar de geselecteerde dropdownkeuze, dit zou ik namelijk per les specifiek ingevuld willen zien als dat kan. Ik bewonder je excel skills, en erg bedankt voor de moeite die je hierin wil steken :)

Debug geeft aan dat er iets niet klopt in ;

For Each cl In Range("f15:i15").SpecialCells(2)

Weer een runtime error ; 1004, Application defined or object defined error.

Edit ; Ik heb op End gedrukt, en ben wat in gaan vullen. Cursist 1 krijgt les van Opleider A, veiligheid en les 1. Sheet 2 wordt netjes ingevuld, so far so good.

Cursist 2 krijgt les van Opleider B, veiligheid en les 2, Sheet 2 wordt netjes ingevuld, ook helemaal goed.

Verander ik de opleider in de dropdownmenu's rechts, dan worden de gegevens die inmiddels ingevuld zijn mee veranderd ; Krijgt Cursist 3 les van Opleider Weekend, dus verander ik het eerste dropdownmenu,en selecteer ik ook veiligheid en les 1, dan is Cursist 1 ook ineens opgeleid door deze Opleider Weekend, ipv de eerste keuze Opleider A, zoals hierboven staat. Deze dropdownmenu's kijken naar de hele rij.

Ik kan de runtime error niet reproduceren.

Helaas zie ik geen mogelijkheden om door te gaan met deze manier van indeling van sheet1.
Mijn manier van denken was:
Cursist 1 neemt les 2 van opleider A, dan gaat cursist 2 toch bij dezelfde opleider in les 2.

Als dit niet het geval is, zou je het helemaal anders moeten aanpakken waarbij elke cursist voor elke les zijn eigen opleider kan kiezen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan