• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Macro voor openen excel op juiste datum

• Onderwerp starter Onderwerp starter WimL
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

WimL

Gebruiker
Lid geworden
7 jan 2007
Hoi,

ooit heb ik een vakantiekaart in excel gehad van mijn werk en als je die opende sprong excel gelijk naar het juiste veld in de sheet (van de datum van die dag). Weet iemand hoe je zo'n macro moet maken?

Alvast bedankt voor de reactie(s)!

Groet,

Wim

Wim,

Hier staat de datum in kolom B "Columns(2)"

Zet deze in je worksheet

Private Sub Worksheet_Activate()
Application.ScreenUpdating = False
Dim c As Range
Set c = Columns(2).Find(Date, LookIn:=xlValues)
If c Is Nothing Then
MsgBox "datum niet gevonden"
Else
c.Select
End If
Application.ScreenUpdating = True
End Sub

Ad, 2 puntjes:

- Voeg een

On Error Resume Next

toe, en ook een

On Error GoTo 0

- pas op met het opzoeken van datums: lees deze pagina eens door.

Ook een zeer nuttige link voor de vraagsteller uiteraard.

Wigi

Hoi,

ik weet niet of ik de vraag goed genoeg heb geformuleerd, maar ik voeg een excelbestandje toe om dit te veduidelijken. (of ik begrijp je oplossing niet en pas deze verkeerd toe...)

Het is dus de bedoeling dat als je deze sheet opent, dat het actieve veld het datumveld wordt. Dus als voorbeeld: het is vandaag 8 Januari, ik open de sheet en het actieve veld wordt I4 (zie sheet).

Ik hoop dat ik het nu duidelijker heb kunnen maken en wacht de reactie(s) met spanning af.

vr gr Wim

Bijlagen

Ik heb er blijkbaar over gekeken, want moeilijk was ie niet...

Hier is de code:

Code:
Private Sub Workbook_Open()
    Range("A3").Offset(Month(Date), Day(Date)).Select
End Sub

Wigi

Hoi Wigi,

dank je voor je snelle reactie! Zou je me een sheet kunnen sturen (of hier posten) waarin dit werkt, ik ben niet zo'n macro/visual basic expert...

Alvast bedankt!

Vriendelijke groet,

Wim

Alt-F11 doen. Dan in de Project Explorer zoek je je bestandsnaam, dubbelklik erop. Dubbelklik op ThisWorkbook. Plak de gegeven code in het witte scherm. Opnieuw Alt-F11. Bij openen van het bestand springt hij dan naar de juiste plek.

Wigi

Hartelijk dank! Het werkt wel, maar kan ik hier ook een button aan toewijzen om te runnen, hij staat niet automatisch in mijn macrolijstje voor deze sheet.

Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel, ik schrijf het wellicht niet helemaal goed...

Of moet ik altijd de door jou omschreven methode uitvoeren?

Vr gr Wim

Vraag is: wanneer moet de code - het springen naar de cel - uitgevoerd worden?

Eenmalig, telkens als je het bestand opent? Of meerdere keren, niet op voorhand geweten wanneer.

Wigi

Telkens als het bestand opent, dat is de bedoeling.

Groet, Wim

Telkens als het bestand opent, dat is de bedoeling.

Groet, Wim

Dan heb je de code op een verkeerde plaats gezet. Probeer nog eens te doen wat er in mijn eerdere post stond:

"Alt-F11 doen. Dan in de Project Explorer zoek je je bestandsnaam, dubbelklik erop. Dubbelklik op ThisWorkbook. Plak de gegeven code in het witte scherm. Opnieuw Alt-F11. Bij openen van het bestand springt hij dan naar de juiste plek."

Ik kan dat ook voor jou doen, maar ik laat jou eerst wat froebelen. :D

Wigi

Het werkt! Enorm bedankt voor je hulp (en geduld :D )

Groet,

Wim

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan