• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Macro voor openen tekstvak

Status
Niet open voor verdere reacties.

sparerib

Gebruiker
Lid geworden
22 sep 2009
Beste,

Ik heb op dit een bestand met de kaart van mijn gemeente.
Op deze kaart staan verschillende bezienswaardigheden in de vorm van een cirkel(object).
Graag zou ik willen dat iemand op deze cirkel kan klikken en vervolgens een tekstvak verschijnt.

Nu heb ik zelf al de oplossing geprobeerd met userforms. Gewoon met de .show code, dat bij het klikken op de cirkel een userform verschijnt.
Echter is dit veel werk, het gaat om 40 cirkels waarvan ik dan elke keer een userform moet maken en daarbij een code moet plaatsen.
Is het mogelijk dat een simpel vak (tekstveld) verschijnt waar ik tekst in kan zetten?

Hartstikke bedankt alvast

Om je echt verder te helpen is het belangrijk dat we de opzet verder begrijpen. Echter: je hoeft in principe niet voor iedere cirkel volledig nieuwe code te schrijven.

Afhankelijk van de tekst die getoond moet worden kun je de tekst meegeven in de macro of verwijzen naar een plaats waar de getoonde tekst gevonden kan worden. Vervolgens hoef je dan maar 1 userform te hebben. Er is flink wat flexibiliteit mogelijk zonder alles te dupliceren, maar om daar een concreet antwoord op te kunnen geven is je huidige beschrijving niet voldoende

Echter is dit veel werk, het gaat om 40 cirkels waarvan ik dan elke keer een userform moet maken en daarbij een code moet plaatsen.
Dat is helemaal niet nodig. Je kunt steeds dezelfde userform gebruiken waarin telkens (afhankelijk van welke cirkel is aangeklikt) een andere tekst verschijnt (dat bedoelt wampier hierboven ook waarschijnlijk).

Laatst bewerkt:
Oke, hartstikke bedankt voor jullie snelle reactie.

Ik heb een kleine opzet gemaakt als voorbeeld. Hierbij heb ik een lage resolutie afbeelding gebruikt om niet aan de 100kb te komen.
Ik heb de kaart en daarop heb ik 3 cirkels gezet, die cirkels heb ik gekoppeld aan de userforms zoals ik nu zit te werken en denk dat een oplossing is.

Als ik het anders zou kunnen doen, of sneller. Hoe zou ik dit dan moeten doen?

Edit: hierbij moet ik wel zeggen, dat het om meerdere regels gaat. Bovenaan staat de naam van de bezienswaardigheid en op de tweede regel het adres en de derde regel het telefoonnummer!

Bekijk bijlage Voorbeeld.xlsm

Laatst bewerkt:
Waar komt die informatie mogelijk vandaan?

Probeer dit eens in je module te veranderen:
Code:
Sub Spot1_klik()
Spot1.Label1.Caption = "henk"
Spot1.Show
End Sub

Sub Spot2_klik()
Spot1.Label1.Caption = "piet"
Spot1.Show
End Sub

Sub Spot3_klik()
Spot1.Label1.Caption = "klaas"
Spot1.Show
End Sub

nu wordt alleen nog gebruik gemaakt van formulier "spot1" met toch andere informatie

Oooooh dit is super!
Dit gaat inderdaad 100x sneller dan mijn eerste manier!
Hartstikke bedankt voor de hulp.

Of
Code:
Sub Spot1_klik()
    tonen 1
End Sub

Sub Spot2_klik()
    tonen 2
End Sub

Sub Spot3_klik()
    tonen 3
End Sub

Sub tonen(x)
    With Spot1
        .Caption = Choose(x, "Centraal Station", "Vrijthof", "Markt")
        .Label1.Caption = Choose(x, "Centraal Station", "Vrijthof", "Markt")
        .Show
    End With
End Sub

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan