• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Macro voor puntenlijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

xanderweb

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
15 mrt 2006
Graag zou ik een macro maken voor een puntenlijst. Helaas ben ik hierin helemaal niet thuis. Misschien kan iemand mij helpen.
Het is de bedoeling dat de hoogste score bovenaan komt met de daarbij behorende naam.
Alvast bedankt!

Bijlagen

• puntenscore.gif
    puntenscore.gif
    2,8 KB · Weergaven: 39
't is redelijk simpel en daarom maak ik 'm ook niet voor je, maar vertel je slechts welke muisklikken te doen zodat je 'm zelf kan maken:

Klik in het menu Extra op Macro en vervolgens op Nieuwe macro opnemen.
Type in het dan verschijnende vensterje achter ctrl+
een willekeurige (makkelijk te onthouden) letter die de macro moet activeren bijv. de s van score.
Selecteer vervolgens ALLE cellen waarin tekst en / of cijfers staan.
Kies uit het menu Data voor Sorteren.
Selecteer vervolgens de kolom waarop de macro als eerste moet selecteren.
Kies oplopend of aflopend (net wat jij wil) in jouw geval dus "aflopend"
Kies vervolgens voor Ok en tenslotte stop je de opname van de macro door op het blauwe vierkantje te drukken.

Laatst bewerkt:
toevoeging:
als de eerste rij van je werkblad kolomnamen bevat zoals bijvoorbeeld "naam" en / of "puntentotaal", dan is het natuurlijk niet wenselijk om die rij mee te laten sorteren in de macro.................
Als je de hierboven omschreven stappen uitvoert en de menu's een beetje goed bekijkt, dan snap je wel wat ik met dit tekstregeltje bedoel.

Pasja, bedankt voor je duidelijke uitleg.

Nog een kort vraagje:
Is het ook mogelijk om door middel van afbeelding of een stukje tekst een macro te maken in plaats van een sneltoets?

Start de Helpfunctie van Excel en type eens in het zoekvak : macro starten.......... Je kunt nu kiezen wat je wil.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan