• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Macro voor selecteren of deselecteren van filter in draaitabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

susanthuis

Gebruiker
Lid geworden
5 mei 2008
Beste helpmij, ik wil graag op een draaitabel een macro zetten op de filters zodat met één druk op de knop een overzicht er is. Ik heb met "Macro opnemen" geprobeerd, maar ik zie dat het alle waarden in de kolom in de Macro opneemt, terwijl ik dat liever niet wil. Ik vraag mij af of er een eenvoudiger manier is om een filter te selecteren of deselecteren. Ik doe dat trouwens in combinatie met een slicer. Dank alvast voor jullie hulp!

Bijlagen

wat beoog je met macro18, geactiveerd door knop 'Selectie getal 1,5'?

EDIT:
Ik denk dat ik weet wat je beoogt.
In de bijlage heb ik een slicer toegevoegd op tabblad 'Kies getallen'.
Als je daar de keuze maakt en dan naar de draaitabel gaat heb je wat je zoekt...

Laatst bewerkt:
Volgens mij zij er snellere varianten in omloop maar dit is in ieder geval een stuk korter.

Code:
Sub VenA()
  Application.ScreenUpdating = False
  With ActiveSheet.PivotTables("Draaitabel1").PivotFields("Getal")
    .ClearAllFilters
    For Each it In .PivotItems
      it.Visible = it.Value = "1" Or it.Value = "5"
    Next it
  End With
End Sub

Een kleine aanpassing in de draaitabel maakt het mogelijk om direct te filteren. Het is mogelijk om de laatste kolom van een draaitabel te gebruiken als een normale autofilter.

Code:
Sub j()
[F10].AutoFilter 5, Array("1", "5"), xlFilterValues
End Sub

zie bestand

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Een kleine aanpassing in de draaitabel maakt het mogelijk om direct te filteren. Het is mogelijk om de laatste kolom van een draaitabel te gebruiken als een normale autofilter.

Code:
Sub j()
[F10].AutoFilter 5, Array("1", "5"), xlFilterValues
End Sub

zie bestand

Bedankt Mega Senior! Ik zag dat je in de draaitabel de aantallen vervangen hebt in een som. In de echte draaitabel heb ik dat niet. Werkt om deze reden de macro niet in de echte draaitabel? En wat betekent de code F10?

Dat is de reden waarom de macro werkt inderdaad. F10 is alleen de verwijzing naar die cel

Het quoten is niet nodig en er zijn ook andere reacties.

Je kunt die kolom ook als extra toevoegen in je draaitabel en dan verwijzen naar G10? Probleem opgelost

de JVeer-methode om draaitabellen aan te pakken zou ik als minder geslaagd catalogeren en daar niet verder op in gaan.

@Cow, met veel (toenemende) data wordt een loop traag...
Mijn aangereikte methode werkt snel en simpel, waarom vind je deze methode minder geslaagd is dan mijn vraag?

bij rechttoe rechtaan draaitabellen als deze zou het zijn nut kunnen hebben, maar wat ga je doen als je moet beginnen groeperen of dergelijke.
Die pivotitems hebben ze voor iets uitgevonden.

Het enige gevaar met een macro als die van VenA is dat er altijd 1 item visible moet blijven, anders crasht die.

Dat is zeker waar, ik ben ook uitgegaan van een simpele situatie als deze.
Hier lijkt het mij een mooie workaround voor een directe filtering. Ik zou daarnaast niet weten hoe je op een andere manier direct kunt filteren op pivotitems ipv met een loop.
Ik sta open voor suggesties!

grappig in een loopje filteren op ruim 600 pivotitems met de opgenomen "macro18" duurt 4.5 sec met het loopje van VenA 2 sec.

Verder vind ik draaitabellen wondermooie dingen, maar ze laten zich niet gemakkelijk manipuleren, het moet van binnen uit komen anders krijg je verkeerde resultaten.
Wat gebeurt er straks als je, met jouw methode, gewoon van buiten uit bepaalde zaken gaat affilteren ?
De subtotalen en totalen behouden ook de waarden van die zaken die je niet meer toont !
Neen, zo hoort het niet.

Zonder Power Query is dit op te lossen door een filterkolom toe te voegen aan je brongegevens. Beter geen macro's op pivotfields en pivotitems. En beter ook geen autofilter truc.
Met Power Query is vba niet nodig, zie bijlage. Na wijziging van de waarden onder Getal filter gegevens vernieuwen.

Bijlagen

probleempje met mijn excel2013 en jouw PQ-versie.
Zo te zien werkt het wel, maar ik kan niet zo hoe het werkt door compabiliteitsproblemen.

Beter geen VBA op pivotfields and items, dat is een verrassende uitspraak, nadat ik zonet even surfde op je site en het recente artikel over grand totals range las.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan