• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Macro vraag...

Status
Niet open voor verdere reacties.

leonv01

Gebruiker
Lid geworden
5 nov 2009
Berichten
8
Hallo, ik ben bezig met het ontwerpen van een generieke excel checklist waarbij een aantal zaken geautomatiseerd moeten worden. Ik weet dat dit met bijvoorbeeld macro's mogelijk is, maar gezien het feit dat mijn excel kennis beperkt is durf ik mij al helemaal niet aan macro's te wagen. Wat moet er gebeuren? De checklist bestaat uit periodieke checks, graag wil ik dat middels een macro de periode geselecteerd kan worden waarin gecontroleerd moet worden, de overige cellen mogen dan niet meer invulbaar zijn en bijvoorbeeld een kleur krijgen (voorbeeld: een check dient 1x per maand uitgevoerd te worden, er vanuit gaande dat een maand uit 4 weken bestaat selecteerd de macro automatisch een week in die maand waarin de check uitgevoerd wordt). Daarnaast is het belangrijk dat de score zuiver blijft, hiervoor mogen cellen die leeg zijn niet meegerekend worden in de eindscore. Een heel ingewikkeld verhaal waar ik zelf absoluut niet uit kom.

Many thanks voor alle hulp!
 

Bijlagen

  • checklist_v01.xls
    66 KB · Weergaven: 25
als ik zo naar het bestand kijk wordt het totaal percentage in de maand automatisch bijgewerkt op het moment dat je waardes bij Plan en Value invult.

Ik snap niet zo zeer waarom je een macro wil hebben die 1x in de maand loopt om dat uit te rekenen.

Als je dat wil omdat de melding #DIV/0! er staat dan kan je dit oplossen door het volgende in de formule te gebruiken:

Formule in H13 is nu =H12/H11
Als je hier van maakt =IF(OR(H12="",H11=""),"",H12/H11)
dan ben je er vanaf. Hij gaat dan alleen maar delen op het moment dat er in H12 en H11 wat is ingevuld
 
Nee de macro is niet direct bedoeld om de totalen uit te rekenen, maar meer om een selectie van de fequenties te kunnen maken waarbij de weken of maanden die niet gebruikt worden automatisch geblokeerd zijn in de sheet. Daarnaast gebruik ik in F een weightfactor, deze mag hij niet meerekenen als een check in de betreffende week of maand niet uitgevoerd is. Maar mocht er een gemakkelijkere manier zijn om dit te realiseren dan hoor ik dat graag.
 
Laatst bewerkt:
ik heb het bestand nu zo aangepast dat hij bij het openen van het bestand kijkt welke week het nu is.
En dat hij daarna de huidige week + 1 (in dit geval week 14) t/m kolom BT verbergt.
Op het moment dat je het bestand afsluit wordt alles weer zichtbaar gemaakt zodat hij als je in week 14 zit en het bestand opent hij week 15 t/m kolom BT verbergt

Ik heb ook in kolom R de formules die er stonden aangepast zodat ook de #DIV/0! melding weg is


Weet niet of dit een beetje is wat je bedoeld.
Bekijk bijlage checklist_v01.xlsm
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan