• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Macro waarde vervangen als voldaan wordt aan criteria

• Onderwerp starter Onderwerp starter nuki
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

nuki

Gebruiker
Lid geworden
17 jun 2009
Hallo,

Ik kom nogmaals hulp inroepen, want ik kom er echt niet uit. In een workbook met verschillende sheets (kolom A:N) met verkoopdata, heb ik in kolom F en G een probleem. In deze kolommen zou de leveranciersnummer (kolom F) en de naam van de leveranciers (kolom G) moeten staan, maar door een bug in het verkoopsysteem staat er soms UNKNWN en Unknown vendor. De informatie is echter op dezelfde sheet aanwezig, meestal staat de informatie in de rij erboven. Ik zou dus aan de volgende macro iets willen toevoegen zodat de macro de waarde van de rij erboven mag kopiëren, maar alleen als de de waarde in kolom A en B van beide rijen gelijk zijn. Zijn de waarden in kolom A en B niet gelijk, dan moet UNKNWN en Unknown vendor blijven staan. Kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt

Nuki

Code:
Sub test2()

Dim i As Integer

For Each Worksheet In ActiveWorkbook.Sheets

i = i + 1

With Worksheets(i).Range("f6:f65536")
    Set C = .Find("UNKNWN", LookIn:=xlValues)
    If Not C Is Nothing Then
        firstAddress = C.Address
        Do
        C.Value = C(1).Offset(-1).Value
            Set C = .FindNext(C)
        Loop While Not C Is Nothing
    End If
End With

Next Worksheet
End Sub

Laatst bewerkt door een moderator:
gebruik svp code tags (#)

Code:
Sub test2()
  For Each sh In ActiveWorkbook.Sheets
    with sh.usedrange.columns(6)
       .autofilter 1, "UNKNWN
       for each cl in .offset(1).specialcells(xlcelltypevisible)
          if cl.offset(,-5)= cl.offset(-1,-5) then cl=c.offset(-1)
       next
    end with
  next
End Sub

Macro waarde vervangen als voldaan wordt aan 2 criteria

Dag snb,

Zo ver ik het goed begrijp (ik ben nog niet een echte pro in macro's) filter je de data in het voorbeeld dat je me geeft, maar daardoor neemt de macro niet de waarde van de cel erboven. Bovendien zou in mijn geval de alleen de waarde erboven genomen mogen worden als voldaan wordt aan 2 criteria: zowel de waarden in kolom A als de waarden in kolom B moeten gelijk zijn om de waarde van de cel erboven te mogen kopiëren in kolom F.
Heb je misschien een ander idee?

Alvast bedankt.

Nuki

Je hebt noch mijn code goed gelezen, noch goed begrepen, noch uitgetest. Vragen naar een alternatief vind ik dan niet sjiek.

Dag snb,

Sorry, dat ik het niet begrepen heb dat kan (ik ben geen pro), maar ik heb het wel uitgetest. In het voorbeeld dat je gegeven hebt (en dat bericht heb ik ook geplaatst), worden de data gefilterd en deze kan blijkbaar niet naar de rij erboven kijken (ik krijg een error boodschap). Daar het dringend was en er niet gereageerd werd (de boodschap stond op dat moment al niet meer op de 1e pagina), heb ik de boodschap inderdaad opnieuw geplaatst. Mea culpa!

Nuki

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan