Macro wachtwoord aanpassen aan de hand van werkblad

Status
Niet open voor verdere reacties.

masala09

Gebruiker
Lid geworden
6 aug 2012
Ben ik weer even.

Wat ik graag extra zou willen is een manier om wachtwoorden te wijzigen. Nu staan de wachtwoorden in de macro's. Echter is er een manier om een werkblad met eigenschap very_hidden aan te maken en daarop de wachtwoorden te plaatsen en de macro's daar naar te laten verwijzen.

Dus als wachtwoord is overeenkomstig met werkblad beveiliging cel B2 ........

Ik wil niet telkens in mijn VBA moeten hoeven werken om wachtwoorden aan te passen.

Const strPass As String = "(wachtwoord)"

Zo staat het nu in de macro's.

Bij deze het eerste stukje van een code. Is overigens voor ieder formulier hetzelfde. Scheelde een hoop typewerk en hoefde ik slechts maar aan te passen.

Code:
Private Sub UserForm_Initialize()

tb_Aantal.Value = 1
    tb_Aantal.Visible = False
    lb_Vraag.Caption = "Voer uw autorisatiecode in" & vbNewLine & "en kik op OK om verder te gaan." & vbNewLine & vbNewLine & "U heeft 3 pogingen"

End Sub

Private Sub cb_OK_Click()

Const strPass As String = "test"
Dim lPassAttempts As Long
On Error GoTo 0
lPassAttempts = tb_Aantal.Value
  If lPassAttempts <= 2 Then
    lb_Vraag.Caption = "U heeft een onjuiste code ingevoerd. Voer de juiste code in." & vbNewLine & vbNewLine & "Ingave " & lPassAttempts & " van 3 is foutief."
        If tb_Wachtwoord <> strPass Then
            With Me
                tb_Wachtwoord.Value = vbNullString
                tb_Wachtwoord.SetFocus
                tb_Aantal.Value = lPassAttempts + 1
            End With

Als het om meerdere wachtwoorden gaat die moeten kunnen worden aangepast zonder dat je de VBA editor in wilt zul je die in een apart bestand moeten opslaan en er een UI (User Interface) bij maken waarmee je die wachtwoorden kunt beheren.
Die UI kun je met een Userform maken. De wachtwoorden sla je dan versleuteld op. In het gebruikers gedeelte kun je dan dezelfde versleuteling gebruiken om de wachtwoorden te vergelijken met wat de gebruiker heeft ingegeven.

Ik denk dat dit een brug te ver is voor je dus als je wilt kan ik daar eventueel wel een voorbeeldje voor maken.

Edmoor. Ik had jouw trouwens pas nog een gecrasht bestand toegestuurd die jij weer toegankelijk had gemaakt. Zelf ben ik ook ergens anders achter gekomen.

Misschien dat jij het ook zo had gedaan. Ik heb ook eens zitten vogelen ermee. Ik had via een ander EXCEL bestand de VBA module geopend en daarna het gechrate bestand geopend. Gevolg was dat de VBA ook daar zichtbaar werk. Ik kon toen de juiste verwijzing maken. Het zat in eigenschappen. Daarna werkte het weer. Jij zij via downloaden, maar het kan dus kennelijk ook op die manier.

Als het om meerdere wachtwoorden gaat die moeten kunnen worden aangepast zonder dat je de VBA editor in wilt zul je die in een apart bestand moeten opslaan en er een UI (User Interface) bij maken waarmee je die wachtwoorden kunt beheren.
Die UI kun je met een Userform maken. De wachtwoorden sla je dan versleuteld op. In het gebruikers gedeelte kun je dan dezelfde versleuteling gebruiken om de wachtwoorden te vergelijken met wat de gebruiker heeft ingegeven.

Ik denk dat dit een brug te ver is voor je dus als je wilt kan ik daar eventueel wel een voorbeeldje voor maken.

Ik denk dat je met die brug te ver gaan het nog licht uitdrukt. Haha. Als jij dat wilt doen voor mij heel graag.

Er zijn inderdaad meerdere mogelijkheden die je op zo'n moment kunt proberen m.b.t. een ontoegankelijk project.

Wat die wachtwoorden betreft, ik zal eens kijken voor je.

Laatst bewerkt:
Mij lijkt de beste methode om geen wachtwoorden te gebruik.
Daarvoor in de plaats kun je de username van Excel, de 'environ', of van het netwerk gebruiken.
Hoef je gebruikers (en jezelf) niet mee lastig te vallen.
Wat zou er eigenlijk mis kunnen gaan ?

Dat is inderdaad afhankelijk van de reden waarom je een wachtwoord constructie wilt gebruiken.
Gaat het om toegang tot juiste gedeelten of gaat het echt om beveiliging.

Ik vind dat eigenlijk wel een goede. Is datgene wat ik wil het wel waard. Wachtwoorden zijn feitelijk bijna over al hetzelfde. Als ik ga kijken naar het gevaar voor toegang.... is dat feitelijk de verwaarlozen. Het gaat er immers om dat mensen niet zomaar het bestand in kunnen bij het openen en bij het vergrendelen en het omzetten van instellingen. De personen die er achter zitten zijn er slechts 3. Ook dat is dus te verwaarlozen.

Daarnaast is het slechts het menu instellingen die een ander wachtwoord heeft. Vanuit dit menu kunnen de wijzigingen die via Thisworkbook Open gemaakt zijn, teruggezet worden en is tevens het VBA via dit bestand te benaderen. Dit alles voor bewerken en aanpassen. Ga ik het echt serieus bekijken dan is de VBA toch altijd wel te benaderen via een ander Excel bestand, maar moet je daar sowieso een wachtwoord invoeren om het project in te kunnen. Dus tja wat is dan het echte probleem....

Datgene wat overblijft is dan eigenlijk slechts het makkelijker wijzigen van een code waar je anders voor het VBA project in moet en dit in slechts 2 formulieren moet wijzigen........

Is dat wel een routine of iets dergelijks waard. De handelingen zijn feitelijk net zo snel.

Dit alles bij elkaar genomen en mij in de realiteit gezet te hebben, constateer ik eigenlijk dat ik nu een beetje doorsla.

Nee, nog niet.
Je gaat het zelf maken zoals je het nu wilt hebben?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan