• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Macro werkt nie op oudere Excel versie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Verberkmoes

Verenigingslid
Lid geworden
26 feb 2002
Ik heb een macro geschreven op Excel 2003 (Windows XP). Werkt goed op diverse PC's met Engelse en Nederlandse Excel 2003 en/of Windows XP.

Op een PC met Excel 2000 (Win 98SE) en een andere PC met Office 2002 (Win XP) krijg ik foutmeldingen:
Microsoft Forms: Kan object niet laden omdat het niet beschikbaar is op deze machine
en ook
Compileerfout: Kan het project of bibliotheek niet vinden

Met Excel 2000 is er ook een probleem met blokhaken (Kan het project of bibliotheek niet vinden).
Echter vreemd genoeg werkt een andere macro met blokhaken en ook een eenvoudige macro die ik op de Excel 2000 PC even snel geschreven heb met dezelfde formule wel goed.
Is dit niet vreemd?

Vraag:
1) Is het bovenstaande een Probleem van de Excel versie of van de Windows versie (ik veronderstel dat het een Excel probleem is)
2) Hoe is dit op te lossen? Kan Excel 2000 eventueel uitgebreide geinstalleerd worden (met meer VBA mogelijkheden)?

Met vriendelijke groet,

Bert Verberkmoes

1) Er is nogal wat verandert (toegevoegd) aan de vba-mogelijkheden in Excel 2003.
Vermoed dus dat het met de Excel-verise te maken heeft.

2) Zijn dezelfde invoegtoepassingen geïnstalleerd? (in Excel Extra, invoegtoepassingen)
Zijn in vba dezelfde verwijzingen geïnstalleerd? (in vba Extra, verwijzingen)

Goedemiddag Jan,
Bedankt voor de info.
Inmiddels bleek dat de macro op een willekeurige andere PC met Win 2000 / Excel 2000 draait. Ik ga e.e.a nog verder na en houd jouw tip hierbij in gedachten.

Ik heb nog wel een probleem met Win 98SE / Excel 2000.

Als ik echter in de VB Editor > Extra > Verwijzingen kijk als de betreffende macro geopend is zie ik onder de beschikbare Verwijzingen:
ONTBREEKT: Microsoft Common Dialog Control 6.0 (SP6).

Dat zal het pobleem dus wel zijn. Het bestand COMDLG32.OCX waar naar verwezen wordt is trouwens niet op de PC aanwezig.

Op zich is het verder geen probleem dat het niet op Win 98 werkt. Wordt toch niet meer gebruikt.

Ik heb nog wel een algemene vraag over programmeren in VBA:
Ik heb met de laatste macro zoveel mogelijk formules met blokhaken gebruikt omdat dit korte en overzichtelijke codes geeft. (je kan werkelijk heel veel doen met een korte code)
Ik wil dit voor volgende macro's ook doen.
In boeken over programmeren in VBA zie ik het gebruik van blokhaken weinig gebruikt worden.
Wat zou de reden zijn?
Zitten er misschien bepaalde nadelen aan het gebruik van blokhaken?

Groeten en nogmaals bedankt.

Bert

Ik heb nog wel een algemene vraag over programmeren in VBA:
Ik heb met de laatste macro zoveel mogelijk formules met blokhaken gebruikt omdat dit korte en overzichtelijke codes geeft. (je kan werkelijk heel veel doen met een korte code)
Ik wil dit voor volgende macro's ook doen.
In boeken over programmeren in VBA zie ik het gebruik van blokhaken weinig gebruikt worden.
Wat zou de reden zijn?
Zitten er misschien bepaalde nadelen aan het gebruik van blokhaken?

Ik zit zelf op meerdere Excel / VBA forums, en ik zie zulke [ ] ook weinig gebruikt worden. Eigenlijk is het een verkorte notatie voor de Evaluate methode. De conventie is dat het eigenlijk zo weinig mogelijk gebruikt wordt, en wel bv. Range("A1"). Ik weet niet waarom het minder gebruikt wordt, maar het is wel degelijk zo. Ik denk wel dat VBA er *iets* langer over doet om zulk statement te interpreteren, dan het gebruik van Range. (We praten dan wel over milliseconden verschil).

Wigi

Bedankt

Haartelijk dank voor de hulp.
Het probleem is opgelost.
Met vriendelijke groet,
Bert Verberkmoes

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan