• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Macro

• Onderwerp starter Onderwerp starter ulla
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

ulla

Gebruiker
Lid geworden
22 mei 2006
Hoi,

Ik heb een beetje problemen met macro, stel ik heb een code die ik plak in VB.

Maar mijn probleem is hoe maak ik nu simpel een nieuwe macro aan en geef ik die een naam, ik moet elke keer deze code gebruiken alleen elke keer een paar cellen veranderen,

oftewel, kan iemand mij simpel uitleggen wat ik moet doen om een macro te maken en op te slaan dmv van een code te plakken.

Hopelijk heeft iemand een antwoord voor me.

gr ulla

Ben je opzoek naar een goede online cursus, of zoek je een manier om je huidige macro flexibeler in te zetten?
Als het laatste het geval is, zou je de macro even moeten plaatsen met enige uitleg....

jheesterbeek zei:
Ben je opzoek naar een goede online cursus, of zoek je een manier om je huidige macro flexibeler in te zetten?
Als het laatste het geval is, zou je de macro even moeten plaatsen met enige uitleg....

nou als je een site weet, graag.

kijk ik kan wel 1 macro plaatsen, maar hoe plaats ik nou meerdere en hoe sla ik ze op?

dat snap ik niet zo.

gr ulla

Ulla,

Druk Alt-F11. Je komt in de VBA omgeving waar je macro's kan creëeren en kopiëren. Als de macro specifiek gericht is op een bepaald blad in je Excel bestand, dan plak je de code bij dat blad. Hoe: ga in de Project verkenner naar jouw bestand en klik op het minteken zodat de werkbladen ook zichtbaar worden. Dubbelklik op het juiste blad. Plak de code in het lege scherm. Een voorbeeld is wanneer je code laat uitvoeren telkens als je een cel wijzigt op dat specifieke blad. Een tweede macro voor dat blad plak je gewoon onder de eerste. Let erop dat de macro begint met Sub of Private Sub of iets dergelijks, en afgesloten wordt met End Sub.

In het begin zal het verschil met een 'algemenere' macro wat onduidelijk zijn, maar die zet je in een Module. Kies Invoegen > Module en plak de code daar. Die code kan gebruikt worden in elk blad. Bv. de cel naast de huidige cel vermenigvuldigen met 20.

Dan heb je nog code die je kan plaatsen in ThisWorkbook (zie je dit staan?). Bv. code die uitgevoerd wordt wanneer een bestand gesloten wordt of geopend, etc.

Wigi

ulla zei:
nou als je een site weet, graag.

kijk ik kan wel 1 macro plaatsen, maar hoe plaats ik nou meerdere en hoe sla ik ze op?

dat snap ik niet zo.

gr ulla

- Schuim eens www.ozgrid.com af

- gewoon onder mekaar plaatsen (op de juiste plaats welteverstaan). Macro's worden automatisch opgeslagen bij het bestand waar je ze gemaakt hebt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan