Hallo,
hier even een uitgebreidere uitleg :thumb:
een bijdrage van Eric & Luc
Tip van Eric:
een macro gebruik je om handelingen die je vaak moet doen te automatiseren.
hoe neem je een macro op....heel simpel.
open excel duhh...en het werkblad wat je wil gaan bewerken.
nu kan je 2 dingen doen of je leest de rest van mijn TIP of je drukt op F1
in excel en typt in macro maken en zoekt in de lijst weer naar macro maken. hier staat precies wat je moet doen.
in beide gevallen veel plezier.
ga als volgt te werk.
ga naar.
extra --> macro --->nieuwe macro opnemen.
geef de macro nu een naam..in mijn geval is dit voorraadtelling,
je kan hier ook nog een sneltoets aan koppellen bv CTRL y ofzo (let wel even op onder de meeste letters zitten al sneltoetsen bv CTRL F (zoeken)
Naast de sneltoets staat macro opslaan in: kies hier voor Persoonlijke macrowerkmap.
klik nu op oke en doe wat je altijd doet dus in mijn geval kolom verwijderen en toevoegen lijntjes zichtbaar maken etz.. etz.. de mogelijkheden zijn bijna eindeloos.
(je hebt vast al gezien dat er een klein blokje in beeld is gekomen met een stopknop druk hier op als je klaar bent en je hebt je eerste macro opgenomen.
wil je je macro testen? druk op je sneltoets of als je die niet hebt gemaakt op ALT+F8 of ga naar extra--> macro --> en druk op play
PS: als je excel verlaat wordt je de vraag gesteld op je de macro wil opslaan in je persoonlijke map.
doe dit zou zonden zijn van je tijd.
Open de VBA-editor (ALT+F11). Zoek daarin je opgenomen macro. Die zal ergens bij de modules te vinden zijn. Klik daarna rechts op de taakbalk van Windows, en kies er voor om alle vensters naast elkaar zichtbaar te maken. (Normaal moet je nu het Excel werkblad zien + je opgenomen macro.)
Zet je cursor in de macrocode, en doorloop de code via de F8 toets. Kijk goed wat er gebeurd. Probeer de code te begrijpen, en probeer ook iets wat volgens jou te veel in de code staat te schrappen. (Dit kan door een apostrof voor de regel te zetten).
De macrorecorder heeft de eigenschap veel te veel code op te nemen. Het is een mooie oefening om de code te proberen begrijpen, en het overbodige weg te gooien.
Luc