• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Macro's toepassen op variabel aantal tabbladen

Status
Niet open voor verdere reacties.

JanKorbijn

Gebruiker
Lid geworden
26 dec 2013
Berichten
13
Hallo allemaal,

Wie kan mij helpen met het volgende.
Ik ben bezig om een excel file te maken waarbij op één blad diverse standaarden zijn ingevuld (30 stuks).
Het eerst volgende tabblad is als basis het doelblad.
De macro's werken zo dat er naar dit doelblad een aantal standaarden gekopieerd worden dit afhankelijk welk macro er wordt aangeklikt.
Na het verwerken van deze gegevens wordt het doelblad gekopieerd en krijgt deze een unieke naam
Hierna worden nog diverse malen bovenstaande actie uitgevoerd.
Tot zo ver werken de macro's correct.

In de situatie dat na kopieeren van het doelblad naar een tab met naam kunnen er nog wijzigingen ontstaan
Ik zoek nu naar een manier om de macro's niet te laten terug stappen naar dit doelblad maar naar de actieve tabblad waar vanuit de macro is opgestart
Dit kunnen er dus veel zijn (10 á 20)

Wie kan mij helpen met een oplossing hiervoor

Bekijk bijlage Jan test.xlsm

Groeten,
Jan
 
Wat je bedoelt met je vraag snap ik geen .... van, wat ik wel weet is dat je niet steeds werkblad Standaarden moet selecteren om daar een bereik uit te kopieëren.
Pas je macro's dusdanig aan.
 
Hallo Rudi,

Ik wil je al vast bedanken voor je eerste uitleg.
Ik snap dat mijn uitleg erg minimaal is voor het verder uitwerken van mijn vraag.
Hoe kunnen we dit op pakken zodat ik alles kan uitwerken.

Groeten,
Jan
 
maak gebruik van gedefinieerde namen, op die manier moet je straks niet telkens je macros aanpassen als je straks een rij tussenvoegt of weglaat in je tabblad "standaarden"
Noem dan bv. de rijen 12-21 als "Ketel1"
Doe dat voor al je items
Daarna pas je je macros aan zodat je voor ieder item gewoon een parameter (hier je bereik) naar 1 vaste kopieermacro doorgeeft.
In onderstaand voorbeeld kopieer je dus "ketel1" in je huidig actieve blad, dat niet "standaarden" mag zijn

Code:
Sub M_Ketel1()                                             'macro voor 1 ketel
  Kopieren Range("Ketel1")                                 'kopieren van het bereik "ketel1"
End Sub

Sub Kopieren(Bron As Range)
  If ActiveSheet.Name <> "Standaarden" Then                'je actieve tabblad mag niet je standaarden-blad zijn
    Bron.Copy                                              'kopieer je bron
    ActiveCell.EntireRow.Insert Shift:=xlDown              'kopieer het naar je actieve cell
  Else
    MsgBox "je mag niet kopieren binnen je standaardenblad", vbExclamation  'foutje
  End If
End Sub
 
Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie hulp.
Door jullie inbreng is het mij gelukt om een werkend geheel te krijgen.

thx thx,
Jan
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan