mag je zomaar youtube filmpjes op je site plaatsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

whisper380

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
12 jan 2009
Mag je zomaar youtube filmpjes van bijvoorbeeld een liedje plaatsen op een website of forum?

ja

ja, dat mag tenzij de auteur van het filmpje aangegeven hebt dat hij het niet wil delen met andere sites.
(als dat zo is merk je dat vanzelf wel!, Dan speelt hij namelijk niet af)

zit je dan niet met de rechten van bijvoorbeeld muziek of zo?

geen problemen

Nee, wat je linkt naar een andere site (youtube) en het staat dus feitelijk niet op jouw site!

ok ik wacht nog een paar andre reacties af en dan gaat ie op opgelsot.

Er is inderdaad een discussie in NL geweest om Embedded media in rekening te gaan brengen. Daar is voorlopig vanaf gezien.

Maar... het is echter wel zo dat wanneer jij beschermde media publiseert, al dan niet gefaciliteerd door YouTube, buiten NL wel aansprakelijk gesteld kan worden. Ik spreek uit eigen ervaring. Het ging om 2 filmpjes, het eerste filmpje was de originel videoclip van Vertigo - U2, de tweede was een coverband met het nummer Vertigo van U2. Het origineel was geen probleem, maar de coverband betaalde geen rechten, ik had er Google Adds opstaan, dus ik verdiende geld met media waar geen rechten over betaald werden. Resultaat: schikkingsvoorstel a 600,- op de deurmat. Na veel mailtjes, kopietjes van rapporten van Google Add etc ben ik er met 60,- onderuit gekomen.

Het is dus wijs voorzichtig te zijn met dat soort dingen. Faceplants (homevideo) ea is natuurlijke (meestal) geen probleem.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan