mail delivery

Status
Niet open voor verdere reacties.

haagen47

Gebruiker
Lid geworden
22 apr 2005
Krijg sinds kort post met onderwerp mail niet afgeleverd,retourafz, mail deliverysstem terwijl ik niets verstuurd heb.Wat te doen?,

Kan zijn dat er mail 'uit jouw naam' verstuurd is door een spammer naar een e-mail adres dat niet (meer) bestaat. Die komt dan bij jou terug als 'niet afleverbaar'.
Afhankelijk van welk e-mail domein het is kan je dergelijke meldingen (gedeeltelijk) voorkomen door een zgn. SPF-record te laten aanleggen in DNS die duidelijk aangeeft vanaf welke ip-adressen mail vandaan mag komen met afzender iets@<jouw e-maildomein>. Met een beetje geluk houden de ontvangende mail-servers hier rekening mee, zodat ze mail weigeren, en er dus geen 'niet afleverbaar' meldingen bij jou binnenkomen als er een niet-bestaande geadresseerde is aangegeven.

Voorbeeld: Gmail heeft het volgende SPF-record
"v=spf1 redirect=_spf.google.com"
wat (gegeven _spf.google.com) inhoudt:
"v=spf1 ip4:216.239.32.0/19 ip4:64.233.160.0/19 ip4:66.249.80.0/20 ip4:72.14.192.0/18 ip4:209.85.128.0/17 ip4:66.102.0.0/20 ip4:74.125.0.0/16 ip4:64.18.0.0/20 ip4:207.126.144.0/20 ip4:173.194.0.0/16 ?all"

Je ziet dus de ip-adressen staan waar mail met het @gmail.com e-maildomein officieel vandaan mag komen.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Bedankt tijs,weet niet hoe ik dat precies moet doen en laat iemand dat maar voor mij doen,het is het proberen waard.k,Gooi ze wel dierect in ongewenste mail domein van afzender toevoegen aan de lijst met geblokkeerde afzenders.Wilma

Je kunt zelf alleen een SPF-record aanmaken of aanpassen als je zelf de 'eigenaar' of beheerder bent van het Internet/e-mail domein. Specifieker: Als je de DNS van het Internet-/e-mail domein kunt (laten) aanpassen naar jouw wensen.
Dus (voorbeelden) van een @gmail.com of @live.com of @upcmail.nl of @xs4all.nl of @zeelandnet.nl of @home.nl e-mail adres kun je het niet aanpassen, maar van @<jouwbedrijfsnaam>.nl wel, als het goed is.

Hopelijk verduidelijkt dat nog wat.

Tijs.

Heb windows live mail ,quicknet bij ziggo.De rest van Tijs blijft nog wat onduidelijk voor me.Geeft niet ik kom er wel uit met m,n comp mannetje.Wilma

Het SPF-record van quicknet kun je niet zelf (laten) aanpassen, want quicknet.nl is 'niet in jouw bezit'.
Als ik mag aannemen dat je een @quicknet.nl e-mail adres hebt, dan kun je Ziggo vragen waarom zij geen SPF-record hebben aangemaakt voor dat e-mail domein. Er bestaan trouwens óók geen SPF-records voor @home.nl, @ziggo.nl etc...

Tijs.

Wilma, volgens mij word er spam verzonden met je live mail. Het beste lijkt me om het wachtwoord van je live mail te veranderen , en een sterk wachtwoord te gebruiken.
Als er spam word verzonden met je quickmail , scan dan eens zeer grondig je computer met je antivirus. Je adresboek zou wel eens kunnen besmet zijn met een e-mail worm.

Beste helpers,om mee te beginnen heb ik m,n wachtwoord vervangen.Dit wacht ik eerst even af.Wordt vervolgd Wilma

maildelivery

Helpers,bij deze sluit ik de vraag want een nieuw wachtwoord ws de truc.Niets meer ontvangen.Klasse:thumb:en weer bedankt

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan