Het lijkt mij dat hij wil voorkomen dat gevoelige mail wordt doorgestuurd naar een persoonlijk adres, waarna er geen controle meer over is.
Stel je voor dat dit op een laptop komt die niet beveiligd is volgens de procedures van het bedrijf, en belangrijke dingen uitlekken als een laptop ontvreemd wordt?
We leven tegenwoordig in 2022, en niet meer in 2002 toen privacy en veiligheid niet echt een punt was.
Ik zie geen reden om na te denken over een alternatief. Het is immers de keuze van het bedrijf. En aan het omzeilen van beveiligen doen we niet mee op dit forum.
En je werk staat ook niet te springen bij een ontvreemding van een laptop melding te doen bij het Autoriteit Persoonsgegevens omdat er data buiten de werkvloer is gekomen.
Oplossing: Vertel dit bij aan baas, en die mag voor een oplossing zorgen.
En anders moet je maar constant op Outlook inloggen, daar waar de mail thuishoort.
Je kan het proces makkelijker maken met snelkoppelingen, bookmarks en passwordmanagers als het inloggen op de Outlook van je werk teveel werk is.
Ik vind het bovendien al opmerkelijk dat de medewerkers de boel nu per stuk gaan doorforwarden. Misschien kan je dit ook even melden?
Dan kan je baas nog even dit duidelijk in een interne mail uitleggen.