Mail komt terug

Status
Niet open voor verdere reacties.

luck7

Gebruiker
Lid geworden
10 feb 2009
Berichten
791
Hallo allemaal,

Een bekende van mij (woont in Duitsland) heeft problemen met zijn email.

Probleem 1 (opgelost):
Hij kon 1 bepaald mailaccount niet toevoegen aan outlook, er was een foutmelding dat de outgoing mailserver niet gevonden kon worden.
Na lang zoeken bleek dat er in de router een optie aan stond die de mailservers met een whitelist vergelijkt. Die optie uit gezet, daarna werkte alles prima.

Probleem 2 (Nu het geval):
Sinds kort komen sommige mailtjes terug, steeds met dezelfde foutmelding:

Van: Systeembeheerder
Verzonden: woensdag 20 augustus 2014 13:06
Aan: Grunort
Onderwerp: Onbestelbaar: Vakantieaanvraag


Uw bericht heeft enkele of alle geadresseerden niet bereikt.

Onderwerp: FW: Vakantieaanvraag

Verzonden: 20-8-2014 13:06


De volgende geadresseerde(n) zijn niet bereikt:

'Luck Hermsen' op 20-8-2014 13:06

Serverfout: 450 4.7.1 <p2003006E4B1D99AB958CC9FFDF0A8C0B.dip0.t-ipconnect.de[2003:6e:4b1d:99ab:958c:c9ff:df0a:8c0b]>: Client host rejected: Access denied

Deze foutmelding komt voor bij verschillende geadresseerden, waaronder ik zelf. (Mijn email account is nog gewoon actief dus het is niet zo dat het adres van de geadresseerde niet meer bestaat oid.

Het lijkt er overigens op dat het opnieuw proberen te verzenden van de mail soms wel werkt en soms niet...

Ik vermoed dat de servers aan de kant van de geadresseerden de mails blokkeren om de een of andere reden (misschien spam), maar ik heb de domeinnamen hier en hier gecheckt, daar kwam niks geks uit.

Wie weet hier raad mee? Alle hulp wordt gewaardeerd! :)
Alvast bedankt voor de moeite!

Groet, Luck7
 
Ik denk aan het volgende:
a. Ontvangende mailserver van geadresseerde beschouwt de zendende mailserver als niet-vertrouwd (op spamlijsten etc.). Kan ook dat een firewall actief is bij/voor de ontvangende mailserver die deze filtering op zich neemt.
b. Uitbreiding op a.: Mogelijk is van het publieke ip-adres van de zendende mailserver geen PTR-record in DNS bekend en wordt daarom geweigerd door de ontvangende mailserver. Kan ook zijn dat de zendende mailserver zich meldt met een HELO die niet overeenkomt met de naam in het PTR record van het ip-adres van waaruit hij verbindt.
c. De zendende mailserver meldt zich met een andere HELO <tekst> dan MAIL FROM:xxxx@<tekst>, oftewel dat de HELO en het afzendende domein niet met elkaar overeenkomen. Zou wel erg restrictief zijn, maar niet uitgesloten.
Voorbeeld van zo'n verschil: HELO janpietklaas.nl en dan later in de SMTP sessie: MAIL FROM:<xxxx@marietjemoniquejanneke.nl>
d. Geadresseerde heeft een mailbox die bijna vol is, waardoor kleine mails er wel doorheen komen (of er toevallig vlak ervoor is opgeschoond) maar andere niet. Meestal is er dan een andere 450 melding, overigens, dus a. t/m c. lijken me (veel) waarschijnlijker als mogelijke oorza(a)k(en).

Overigens vind ik dat dergelijke problemen moeten worden opgepakt door de mailbeheerders van de geadresseerde in Duitsland, niet door jou als afzender hier in NL. Jij hebt weinig informatie om mee te werken (geen SMTP sessie-logs etc.), dus blijven alle suggesties van de helpers hier "gokwerk".

Ik schat dat anderen met nog andere suggesties komen.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan