Mail probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pietth

Gebruiker
Lid geworden
19 feb 2007
We hebben hier een bizar probleem.
We hebben internet via een ADSL CISCO router. De operator heeft ons 8 vaste ip-adressen gegeven.
Daarachter zit een d-link router waarin één van die vaste ip-s zit geconfigureerd.
Vervolgens zitten daarachter een 8 tal computers elk met een vast ip adres binnen dit bereik.

Deze week heeft de d-link de geest gegeven. We hebben dan een nieuw exemplaar gekocht. In principe identiek maar wel een nieuwere versie.

Wat is nu het probleem?

We hebben hier e-mail adressen met een eigen domeinnaam gehost bij dezelfde operator als het internet (dus geen mail server maar mail gaat over de server van de operator).
Sinds de nieuwe router er staat kunnen we intern niet meer naar elkaar mailen. Wel kunnen we naar externen mailen. Zo kan ik bvb wel naar mijn gmail account mailen en terug, maar niet naar mijn eigen account (naam@domeinnaam.be). Wanneer ik dit via de webmail doe lukt dit wel.

Ik dacht even dat het de norton firewal was, maar er zijn twee computers net volledig geherinstalleerd en daar staat nog geen norton op, maar zij hebben het zelfde probleem.
Ik veronderstel dat het probleem dus bij de router zit of ergens bij de netwerkinstellingen.

Ik heb al vanalles geprobeerd maar kan niets vinden. Ik heb zelfs iemand van de computerzaak laten komen waar de router gekocht is, maar ook die vindt het probleem niet.

Iemand een geweldige ingeving?

Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
Hoi,

In princiepe gaat de zogenaamde 'interne' mail toch ook gewoon via de mailserver van de ISP. Er zou dus geen verschil mogen zijn met mails die naar externe partijen gaan.
Problemen met domein namen doen mij aan DNS denken, maar dan zou externe mail ook niet gaan.
Het enige dat ik kan bedenken is dat de externe mails via SMTP verzonden worden, de interne via intranet. Waarschijnlijk staat er in de D-link een poort niet open (mailpoorten : 25(SMPT),110(POP), 143(IMAP))

Hoi,

In princiepe gaat de zogenaamde 'interne' mail toch ook gewoon via de mailserver van de ISP. Er zou dus geen verschil mogen zijn met mails die naar externe partijen gaan.
Problemen met domein namen doen mij aan DNS denken, maar dan zou externe mail ook niet gaan.
Het enige dat ik kan bedenken is dat de externe mails via SMTP verzonden worden, de interne via intranet. Waarschijnlijk staat er in de D-link een poort niet open (mailpoorten : 25(SMPT),110(POP), 143(IMAP))

Bedankt voor de reactie! Maar ik vrees dat dat het probleem niet is.
Zowel interne als externe mails gaan over de mailserver van de ISP en worden dus naar buiten gestuurd.
De poorten hebben we al nagekeken en die staan open (als ze niet open zouden staan zouden we in principe ook geen enkele mail kunnen verzenden en ontvangen maar het betreft enkel de mails naar de eigen accounts).

Heb ook al het gehele netwerk (ISP router, D-link router en switchen) gereboot en zonder stroom gezet maar niks helpt.

Hoi,

Ik neem aan dat wanneer je een mail naar je eigen domein stuurt, je dus na een tijd een foutmelding krijgt van de postmaster, iets zoals "Message Delivery Faillure".
Kan je via de header van dit bericht niet zien waar het juist foutgaat?

Nee,

Het bericht komt wel in de verzonden items te staan en lijkt verstuurt.
Een foutbericht komt er niet.
Wanneer we het bericht via webmail versturen lukt het wel.
Het probleem zit dus niet bij de ISP maar moet ergens bij ons zitten.

Er is wel één computer die berichten kan ontvangen binnen het domein/netwerk. Maar ook deze computer kan er geen versturen binnen het domein/netwerk.

Misschien kan je ISP zien of de mail bij hem toekomt. Want op dit ogenblik weet je dus niet of je mail door je eigen netwerk naar buiten geraakt of niet.
Draai je een eigen mailserver met relay naar de SMPT van je ISP of gaat alles direct naar de ISP?

Bij de ISP hebben ze al een test gedaan en de verbinding is ok.
Enerzijds al eens mail verstuurd via de webaplicatie van de mail en dan is er geen probleem. Anderzijds al eens een account toegevoegd aan outlook in een ander netwerk maar met een abbonnement bij dezelfde ISP. Ook hier was er geen probleem. Het moet dus ergens in ons eigen netwerk te zoeken zijn. En gezien alle computers het hebben zitten denk ik eerder aan de centrale router of zo dan aan een instellingsfout op de computers.
We hebben geen eigen mailserver. Alles zit op de server van de ISP.

Het feit dat je geen foutmeldingen krijgt betekent dat de mail volgens mij goed wordt verzonden en verwerkt.
Als de mail via de server van de ISP gaat en niet kan worden afgeleverd, moet een foutmelding volgen.
Het lijkt er dus op dat de mailserver van de ISP de berichten niet op de juiste plaats aflevert. Het zou dus kunnen dat de koppeling IP-adres en user@domeinnaam.be niet meer correct is. Zou het in die richting kunnen liggen?

Het probleem heeft zich ongeveer vanzelf opgelost.
Ik ben niet 100% zeker of dit de oorzaak was maar in één van de mailboxen van iemand die met vakantie was zat een mail geblokkeerd (werd niet helemaal verzonden of ontvangen, ik weet niet helemaal hoe het zat). Toen die mail verwijderd werd lukte het email verkeer bij alle accounts terug. Ik begrijp het zelf nog niet helemaal maar, het belangrijkste is dat alles terug werkt!

Bedankt voor jullie suggesties!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan