Mail verdwenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

ingmar

Gebruiker
Lid geworden
18 feb 2001
Mijn Outlook Express 6 vroeg steeds (bij het afsluiten) of ik de berichten wilde comprimeren. Omdat ik moe van die vraag werd, heb ik eergisteren maar eens 'ja' gezegd. Vervolgens kwam de mededeling dat er niet genoeg ruimte was om te comprimeren (ik zou denken dat het juist ruimte oplevert, maar ok). En nu zijn de inkomende mailtjes van de afgelopen twee jaar verdwenen. Alle uitgaande mail is er nog, en de mails die sinds eergisteren binnen zijn gekomen blijven ook staan, maar alle mail van april 2005-jan 2007 is spoorloos. Wie heeft hier een uitleg voor en kan ik mijn mail nog ergens terugvinden?

Alvast bedankt voor je antwoord,
I.

Mijn Outlook Express 6 vroeg steeds (bij het afsluiten) of ik de berichten wilde comprimeren.
Voorzover ik het heb begrepen,dient dat comprimeren voor het definitief verwijderen van de mail uit de map "Verwijderde Items".Oogenschijnlijk lijkt die map leeg,nadat je de mail daar hebt verwijderd,maar dat is in werkelijkheid dus niet zo :confused:

Kijk er eens naar met DBXtract.

http://www.oehelp.com/DBXtract/Default.aspx

Programma is helaas niet gratis meer,maar hier nog wel een versie 3.90

http://home.wanadoo.nl/computerjantje/software/DBXtract.exe

Versie 4.50,het laden hier duurt iets langer.

http://www.pcworld.com/downloads/file_download/fid,23383-order,1-page,1-c,email/download.html

Het extract *.dbx files naar .eml bestanden.Deze zijn direct leesbaar en zijn middels "slepen" weer in de betreffende mappen terug te zetten.

Maak voor elk *.dbx file een lege map aan,dan hou je goed overzicht.

De Outlook Express map,met de *.dbx bestanden staat standaard hier.

C:\Documents and Settings\(Naam of Administrator)\Local Settings\Application Data\Identities\{..............}\Microsoft\Outlook Express

Greetz

Bedankt voor je reactie, wanderer. Met DBXtract kan ik inderdaad in een dbx-bestand kijken, maar ik heb van de 2 jaar mails die onzichtbaar zijn geworden er nog niet een teruggevonden .. dacht dat ik op datum kon zoeken, maar de datum van elke mail wordt veranderd in de datum van vandaag. Tot nu toe heb ik in de IN-map alleen mails gevonden die ouder dan 2 jaar zijn, en in de Verwijderde items alleen mails die ik welbewust had weggegooid (spam e.d.).
Zou het zin hebben om alsnog die comprimering uit te voeren (na het vrijmaken van voldoende ruimte op mijn schijf)? Het wordt nu nog elke keer bij het afsluiten door OE voorgesteld.
Heb ook de hele harde schijf afgezocht op dbx-bestanden, maar vind dan alleen die die gewoon in de mailmap zitten.

Zou het zin hebben om alsnog die comprimering uit te voeren (na het vrijmaken van voldoende ruimte op mijn schijf)? Het wordt nu nog elke keer bij het afsluiten door OE voorgesteld.
Dat kun je natuurlijk proberen,maar dan zou ik eerst even een backup van de Outlook Express map (degene waar de *.dbx files in staan) maken.

B.t.w. hoe groot is die map eigenlijk?

Ik heb de comprimering uitgevoerd, maar de verloren mails blijven verloren.

Wat ik me afvroeg: ik mis nu de mails van april 05 - dec. 06. Ik heb nog wel een backup van alle mail, gemaakt eind okt. jl. Kan ik nou uit de backupmap gewoon PostvakIN.dbx een andere naam geven en dan in mijn huidige postmap erbij gooien? Dan hoef ik in Outlook Express alleen nog de verloren mails april 05 - okt 06 op te zoeken en naar het huidige Postvak IN te kopiëren, en klaar is Kees. Of werkt dat niet zo?

Gewoon de hele map met mail (dbx-bestanden) gekopieerd.

Kan ik nou uit de backupmap gewoon PostvakIN.dbx een andere naam geven en dan in mijn huidige postmap erbij gooien?
Dat kan wel,maar niet op deze manier.Je kunt mappen alleen importeren,naar een map met dezelfde naam!

Maak twee tijdelijke mappen aan in OE en kopieer dan de berichten in PostvakIN naar een van die mappen.Als dat goed is gegaan verplaats dan de brichten in PostvakIN naar de andere map.

Waarom op deze manier?De problemen zijn ontstaan,teneerste omdat je waarschijnlijk teveel berichten hebt bewaard (je spreekt van jaren) en OE is daar eigenlijk niet op berekend.
Tentweede door dat comprimeren,hetgeen weliswaar regelmatig moet gebeuren om de map "Verwijderde items" definitief te legen,maar ik wil op het ogenblik niets verwijderen,om verder comprimeren te voorkomen ;)

Als je dit alles hebt gedaan en PostvakIN is leeg,dan kun je middels importeren PostvakIN binnen halen.

Een bijkomend voordeel kan zijn,dat er nu geen berichten dubbel in PostvanIN komen te staan.

1.Je weet hoet je moet importeren?
2.Heb je een herstelpunt van een datum van voor dit probleem?

Laatst bewerkt:
Wanderer, bedankt voor je antwoord.
1. Ik dacht: in OE: Importeren/Berichten/Microsoft Outlook Expess 6 -> en dan? uit OE6-identiteit of uit OE-archiefmap?
2. Nee, geen herstelpunt meer.

Maar ik heb nu wel een IN-map teruggevonden. Ik heb (zie vier berichten hierboven) immers alsnog 'ja' gezegd op de vraag of er gecomprimeerd moest worden (na maken nieuwe backup en na meer ruimte vrij maken op harde schijf), in de hoop dat de verdwenen berichten dan boven water zouden komen. Dat bleek niet het geval. Maar nu zit er opeens een "Postvak IN.bak" in mijn prullenmand ... zouden daar de verloren mailtjes uit te halen zijn?

1. Ik dacht: in OE: Importeren/Berichten/Microsoft Outlook Expess 6 -> en dan? uit OE6-identiteit of uit OE-archiefmap?
Ik denk dat beide mogelijkheden werken,het ging mij er even om of je het "pad" kende :thumb:
Nee, geen herstelpunt meer.
Dat is jammer,ik dacht dat bij een kennis in het verleden wel eens gezien te hebben,dat de inhoudt van PostvakIN veranderde,na een herstelpunt terug te hebben gezet.
Wat ik overigens wel vreemd vond,dacht namelijk dat dergelijke bestanden niet gewijzigd zouden worden na een dergelijke exercitie.
Maar nu zit er opeens een "Postvak IN.bak" in mijn prullenmand ... zouden daar de verloren mailtjes uit te halen zijn?
Geen idee,zelf geen ervaring mee,maar zeker dat bestand terughalen als dat gaat,dan kun je altijd even kijken.

Ik zal eerst proberen uit te vinden (internet) hoe ik zo'n bak-bestand moet behandelen / importeren. Ik krijg de indruk dat bij mijn allereerste 'ja' op de vraag over comprimeren (zie helemaal boven) het oorspronkelijke PostvakIN even onzichtbaar is weggezet. Het bak-bestand (PostvanIN) dat na het comprimeren gisteren opdook in de prullenmand, is 546 MB, en het PostvakIN van de backup van oktober (dbx-bestand) is 476 MB, dus dat zou aardig kunnen kloppen.

Weet je hoeveel berichten OE aankan? (Omdat je zegt dat het 'eigenlijk niet berekend is' op veel mail.) En maakt het dan nog uit of die allemaal in de IN- en Verzondenmap zitten dan wel in zelfgemaakte submapjes, of niet?

Ik zal eerst proberen uit te vinden (internet) hoe ik zo'n bak-bestand moet behandelen / importeren.
Als je het bestand weer uit de prullenbak hebt kunnen halen en weer in de map Outlook Express hebt gezet,dan lijkt mij dat hernoemen voldoende is.
M.a.w. hernoem PostvakIN.dbx naar PostvakIN.old en Postvak IN.bak naar PostvakIN.dbx.
Weet je hoeveel berichten OE aankan? (Omdat je zegt dat het 'eigenlijk niet berekend is' op veel mail.) En maakt het dan nog uit of die allemaal in de IN- en Verzondenmap zitten dan wel in zelfgemaakte submapjes, of niet?
Ik lees hier en daar dat meer dan 100MB al problemen kan geven,dus concludeer ik dat,of dit niet echt klopt,of dat jij tot nu toe geluk hebt gehad.

Verder denk ik,dat wanneer alles in submappen is opgeslagen,de individuele bestanden daardoor uiteraard kleiner zullen zijn en daardoor minder kwetsbaar.

Misschien voortaan met berichtregels de mail (die met elkaar te maken heeft) direct in de submappen laten opslaan bij binnenkomst.

Daarnaast misschien een Outlook overwegen?

Laatst bewerkt:
Ok, ik waag het erop (met dat terugzetten). Moet dan natuurlijk wel nog eerst de sinds 8 jan. binnengekomen mails in veiligheid stellen.

Bij Microsoft vond ik iets over te grote dbx-bestanden:

The .dbx file is very large. For example, the .dbx file is larger than 1 gigabyte (GB). (zie http://support.microsoft.com/?kbid=918069).
Overigens heb ik wel nu en dan eens problemen gehad het afgelopen jaar, dat bv. het meest recente mailtje van een jaar geleden leek te zijn (en dus de mails van het afgelopen jaar verdwenen leken), maar als ik OE dan even herstartte (of een enkele keer: als ik Windows herstartte) dan was alles weer aanwezig.

Wat dat comprimeren betreft, ik begrijp het nog niet helemaal. Mijn map 'Verwijderde items' leeg ik regelmatig ("Weet u zeker dat u definitief wil verwijderen?" - Ja), maar ook dan blijft er blijkbaar nog veel weg te gooien over? Comprimeren heb ik altijd opgevat als bestaande bestanden efficiënter opslaan, maar bij OE betekent het dus blijkbaar: bestanden die toch al onzichtbaar waren, definitief verwijderen?

En kan ik moeiteloos in Outlook al mijn OE-post importeren?

The .dbx file is very large. For example, the .dbx file is larger than 1 gigabyte (GB).
Je zult begrijpen dat ik op kijk van 1GB,begin dus te vermoeden,dat de fout misschien vaak ontstaat als OE wordt afgesloten tijdens comprimeren.
Overigens heb ik wel nu en dan eens problemen gehad het afgelopen jaar, dat bv. het meest recente mailtje van een jaar geleden leek te zijn (en dus de mails van het afgelopen jaar verdwenen leken), maar als ik OE dan even herstartte (of een enkele keer: als ik Windows herstartte) dan was alles weer aanwezig.
Geeft voor mij toch wel aan,dat OE niet goed berekent is op grote bestanden.
Comprimeren heb ik altijd opgevat als bestaande bestanden efficiënter opslaan, maar bij OE betekent het dus blijkbaar: bestanden die toch al onzichtbaar waren, definitief verwijderen?
Dat is wat ik er over heb gelezen,helaas geen site van Microsoft hierover.
En kan ik moeiteloos in Outlook al mijn OE-post importeren?
Middels importfunctie,houdt er overigens rekenig mee,dat Oulook alles opslaat in een *.pst bestand in tegenstelling van OE met *.dbx en *.wab.

Outlook 2003

http://www.microsoft.com/netherlands/thuisgebruikers/tipstrucs/outlook/outlook.aspx#7

Outlook 2000

http://support.microsoft.com/kb/254216/nl

Dag Wanderer, ik kom er toch niet uit. Ik heb je raad opgevolgd:

"Als je het bestand weer uit de prullenbak hebt kunnen halen en weer in de map Outlook Express hebt gezet,dan lijkt mij dat hernoemen voldoende is.
M.a.w. hernoem PostvakIN.dbx naar PostvakIN.old en Postvak IN.bak naar PostvakIN.dbx."

Maar ook na volledig heropstarten van de computer, blijft OE gewoon putten uit de oude IN-map, d.w.z. uit wat ik nu PostvakIN.old heb genoemd. In OE heet hij dan echter toch nog gewoon 'Postvak IN'. En van het bestand dat eerst "Postvak IN.bak" heette en nu "Postvak IN.dbx" (en dat in de mailmap staat samen met alle andere dbx-bestanden) schijnt OE niets te willen weten. Of moet ik dat eerst 'importeren'?

Laatst bewerkt:
Oops,ik heb net ontdekt door even te testen,dat je in de map waar de *.dbx bestanden staan,geen bestanden kunt hernoemen.Waarschijnlijk omdat de map Folders.dbx daar een stokje voor steekt.

Ik had een mapje "Test" aangemaakt en daar een paar berichten in gekopiëerd.Vervolgens die map hernoemd naar Test-1.

Toen ik de map Test in OE opende,maakte OE zelf direct weer een map met de naam Test weer aan,dus dat gaat niet.

Een *.dbx bestand "overschrijven",dus door een bestand met dezelfde naam in de map Outlook Express te kopiëren,kan wel.Er wordt dan gevraagd of het bestand moet worden overschreven.

Voordat je dit gaat doen,even laten weten waar e.e.a. nu staat.

1.Waar staat het bestand PostvakIN.bak buiten de OE map,(of heb je het daar ook al hernoemt naar PostvakIN)?
2.Hoeveel maal staat er een bestand PostvakIN in de Outlook Express map,zie vraag 3.
3.Staat er soms ook een PostvakIN,met een getal er achter tussen haakjes ( ) in de OE map?

1.Waar staat het bestand PostvakIN.bak buiten de OE map,(of heb je het daar ook al hernoemt naar PostvakIN)?

- staat op een externe harde schijf, voor de zekerheid, als bak-bestand
- en staat in de mailmap (herdoopt tot Postvak In.dbx maar wordt niet opgemerkt)

2.Hoeveel maal staat er een bestand PostvakIN in de Outlook Express map,zie vraag 3.

- slechts eenmaal, nl. het door mij herdoopte bak-bestand; het corrupte Postvak In-bestand staat daar ook nog, dat heet nu Postvak In.old

3.Staat er soms ook een PostvakIN,met een getal er achter tussen haakjes ( ) in de OE map?

- Nee

===
Dus als ik het goed begrijp moet ik het bak-bestand (inmiddels door mij herdoopt tot dbx) er weer uit halen, weer .bak noemen, en dan terugplaatsen?

Dus als ik het goed begrijp moet ik het bak-bestand (inmiddels door mij herdoopt tot dbx) er weer uit halen, weer .bak noemen, en dan terugplaatsen?
Nee,we gebruiken het bestand wat op de externeschijf staat.Maak een kopie van het bestand in een andere map en hernoem het naar PostvakIN.dbx

Als er in dat PostvakIN.bak bestand nog berichten staan,die nog te redden zijn doen we dat als volgt.

Maak en nieuwe map aan en verplaats deze beide PostvakIN bestanden die nu in de OE map staan.
"het door mij herdoopte bak-bestand; het corrupte Postvak In-bestand staat daar ook nog, dat heet nu Postvak In.old".

Zodat er geen enkel PostvakIN bestand meer in de Outlook Express map staat.

Sluit de OE map en start OE op.Als het goed is,maakt OE nu autom. een nieuw PostvanIN.dbx bestand aan.

Controleer of dit gebeurt is.Dit bestand moet er nu staan,gebeurde ook in mijn test hier.

1.Als het bestand er staat,open OE opnieuw en kopieer er een willekeurig e-mailbericht naartoe.
2.Open PostvakIN om te zien of het bericht er staat.
3.Sluit OE af en start OE opnieuw op en open PostvakIN nogmaals.
4.Sluit OE weer opnieuw af
5.Kopieer het bestand PostvanIN.dbx van de externeschijf naar de Outlook Express map en laat het bestaande bestand overschrijven.
6.Open OE opnieuw en kijk of het gelukt is.

Dat je PostvakIN in OE een aantal keren moest openen,heeft als reden om te zorgen dat het nieuwe bestand ook gemaakt en herkent is met een bericht erin.

Als dat niet eerst gebeurt,heeft het overschrijven geen zin!!

Maar ook na volledig heropstarten van de computer, blijft OE gewoon putten uit de oude IN-map, d.w.z. uit wat ik nu PostvakIN.old heb genoemd.
Niet echt van belang,maar kan het zijn dat je geen spatie tussen "Postvak" en "IN.dbx" had getypt?
Had ik n.l. ook een keertje last van :)

Overigens een makkelijker manier gevonden om Postvak IN te vervangen.Kennelijk een keer iets mis gegaan,waardoor ik dacht dat er eerst een lege Postvak IN door OE gemaakt diende te worden.

Ik heb het als volgt gedaan.Eerst de prullenbak leeg gemaakt,waardoor ik het laatst weggegooide Postvak IN bestand gemakkelijk kan vinden ;)

1.Kopieer eerst het Postvak IN.dbx bestand op de externeschijf,zodat dit onder de rechtermuisknop zit.
2.Open de Outlook Express map en gooi het huidige Postvak IN bestand weg.
3.Klik met rechts en plak het Postvak IN bestand.
4.Sluit de map en open OE en kijk of je de de berichten in Postvak IN ziet staan.

Wil je het weggegooide Postvak IN bestand uit de prullenbak weer terugzetten,sluit dan OE en laat het bestand terugzetten en geef OK bij de vraag om te overschrijven.

Nu moeten de vorige berichten weer te zien zijn in OE.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan