mail versturen vanuit access 2010

Status
Niet open voor verdere reacties.

biancaaxx

Gebruiker
Lid geworden
19 jun 2012
Hallo,

In Access 2010 heb ik een klantbestand gemaakt, waarin ik bedrijven (klanten en leveranciers) en de contactpersonen heb staan.

Ik heb in het formulier een knop gemaakt voor het 'mailen'. Nu heb ik een beetje rond geneusd en gekeken wat voor code ik nodig heb, voor als ik op die knop klik, ik naar dat bedrijf of naar die contactpersoon kan mailen. Zonder dat ik in de code het mailadres hoef aan te passen.
Het is me tot nu toe alleen gelukt om een mail te versturen waar ik alle velden moet invullen behalve de afzender.. Ik wil nu dus ook graag de ontvanger automatisch laten invullen.

Misschien een beetje een onduidelijke uitleg.. Ik hoor graag of iemand kan helpen..

Met vriendelijke groet,

Bianca

Er zijn verschillende manieren om mail te versturen; welke wil je gebruiken? Via SendObject, of via een Outlook connectie?

Via een outlook connectie, ik hoef geen bestand of iets dergelijks uit access mee te sturen.

Dan heb je vast al code gemaakt/gevonden die je wilt gebruiken. Ik zou zeggen: post die er eens bij, dan kunnen we op basis daarvan bekijken hoe de code beter kan.

Ik heb op internet twee verschillende programmacodes gevonden:

cmdMailto.Hyperlink.Address = "mailto:" & strRecipient & "?SUBJECT=" & strSubject & "&BODY=" & varBody

en

DoCmd.SendObject , , , strRecipient, , , strSubject, varBody, True

Bij de tweede code kreeg ik inderdaad een nieuw venster met een nieuwe e-mail, ik moest alleen de ontvanger invoeren, ik wil graag dat dit automatisch ingevuld wordt met het e-mailadres van de betreffende persoon in het formulier.

Welke instellingen kan ik daarvoor gebruiken? Ook bij de eigenschappen?

Sendobject gebruik je eigenlijk om een rapport te mailen, maar je kunt natuurlijk ook een mail versturen zonder bijlage, dan laat je de parameter leeg. Zoals je nu ook doet. Ter vergelijking jouw code, met een voorbeeldje dat ik zelf gebruik:

Code:
DoCmd.SendObject , , , strRecipient, , , strSubject, varBody, True
DoCmd.SendObject , , , Me.Aan, , "", Me.Onderwerp, Me.Bodytekst, True, ""
Je gebruikt nu 3 variabelen, waarvan je niet aangeeft hoe je die vult. Goede kans dat die dus niet gevuld worden, en dan ook geen tekst bevatten (bovenste regel). Ik heb daaronder een regel gezet die ik zelf gebruik. De code staat op een formulier, met daarin 3 tekstvakken: <Aan>, <Onderwerp> en <Bodytekst>. In de code wordt de inhoud van die 3 tekstvakken gebruikt in de mail. En dat werkt dus.

Moet ik bij 'Me.Aan' elke keer iets invullen? In programmacodes ben ik nog niet echt een held haha vandaar ..

Ik weet niet waar je de gegevens vandaan haalt; mijn voorbeeldje is gebaseerd op een niet-gebonden formulier waarin de informatie bij elke mail opnieuw wordt ingetypt. 't Is ook meer een demonstratie van hoe het werkt. Ik vermoed dat jij een formulier hebt dat op een tabel is gebaseerd, en dat je een veld hebt. In dat geval moet je Me.Aan dus vervangen door Me.Email. Of de echte naam van het veld.

Ik zit nu inderdaad in het formulier welke gekoppeld is aan een veld genaamd e-mail, ik ga het even uitproberen. Dan zal ik een terugkoppeling plaatsen hier :)

Volgens mij lukt het nu aardig haha. Ben benieuwd of ie het blijft doen, klopt het dat het iets hapert als je bij een ander formulier ook deze code gebruikt?

Dat is op afstand niet te zeggen. Wellicht dat je objectnamen gebruikt die op dat formulier anders heten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan