Mail werkt niet meer na nieuwe router

Status
Niet open voor verdere reacties.

hansjuh

Gebruiker
Lid geworden
15 nov 2006
we hebben sinds kort glasvezelinternet. Dit hebben we een tijdje gehad met alleen een los modem en nu ook met nog een apart router ertussen. Sinds we dit router hebben echter, kan er geen mail meer verzonden worden, ontvangen is geen probleem. Het probleem doet zich voor sinds de komst van de router en op meerdere pc's dus het ligt echt aan de router.

Het is een Cisco Linksys WRT160N.

Als ik inlog in de router kan ik onder het tabblad "toepassingen en games" wel iets aanpassen op het gebied van poortbereik. Wat moet ik echter aanpassen?

Dit lijkt mij eerder een firewall probleem.
Poorten openzetten is meestal effectief voor inkomend verkeer. Een router laat normaal echter alle uitgaand verkeer door.

Als je toch in de instellingen van de router wil zoeken, uitgaande mail (smpt) gaat over poort 25. Inkomende mail (POP3) over poort 110.

Problemen met mail

Hallo,

Is het probleem met mail sinds de nieuwe router nu op alle computers of alleen op enkele?
Ik las dat inkomende mail geen probleem is, wat is daar dan de reden voor?

Het is op alle pc's. Volgens mij moet poort 25 open worden gezet op de router, ik heb echter geen idee hoe. Iemand vertelde mij al die poort door te laten sturen naar de gateway of naar de ipadressen van de verschillende pc's maar tot op heden is het niet gelukt.

Inkomende mail is dus geen probleem omdat dat via een andere poort gaat.

Log eens in op je router, ga onder instellingen naar de tab 'Mac Adres klonen'.
Schakel MAC Adres Klonen in en druk op de knop "MAC-adres van mijn PC klonen"
Waarschijnlijk werkt je mail nu terug.

Normaal wel.

Je ISP heeft waarschijnlijk het MAC-adres van je PC (toen die nog rechtstreeks aan de modem hing) geregistreerd. Nu heb je een router tussen de PC en de modem geplaatst.
Je benadert de modem nu met een ander MAC-adres.
Het gemakkelijkste is om het MAC-adres van je PC door de router te laten klonen. Zo zal het voor je ISP lijken alsof je nog steeds met dezelfde PC op hun netwerk gaat.
Je kan natuurlijk op de router nu meerdere PC's aansluiten, allen zullen werkende mail hebben (in de veronderstelling natuurlijk dat het MACadres klonen de oplossing was ??)

Mail probleem na nieuwe router

Hoi,

Is je probleem nu opgelost?

Als dat niet zo is wil ik graag nog weten of het voorheen wel gewerkt heeft.
Als het voorheen wel gewerkt heeft moet je inderdaad de poort 25 openzetten op de ethernet modem.
Inkomende mail gebruikt POP3, dat is op poort 110
Heeft het eerder niet gewerkt, wil ik graag weten wie je ISP (internet service provider) is.

Heb je een handleiding van het ethernet modem?

Nog steeds niet gefixd. Het enige wat het mac adres klonen opleverde was een uurtje zonder internet :p(onze provider kent maar 1 keer per uur een nieuw ipadres toe).

Mijn ISP is Onsbrabantnet, maar die gasten reageren nooit op hun mail.

In de handleiding van mijn Router(ik neem aan dat je de router bedoeld, je zegt modem) staat echt niks.

OK, laten we de poort instellingen eens bekijken alhoewel ik het zeer vreemd zou vinden als je router uitgaande traffic zou blokken.

In de Linksys 160N, ga naar "Toepassingen & Games", submenu "doorsturen één poort"
Op de eerste lijn, selecteer "SMPT" uit het dropdownmenu.
Vul het IP-adres van je PC in en vink "ingeschakeld" aan.
Druk onderaan op "instellingen opslaan"

Werkt het nu?

Nog steeds niet gefixd. Het enige wat het mac adres klonen opleverde was een uurtje zonder internet :p(onze provider kent maar 1 keer per uur een nieuw ipadres toe).

Mijn ISP is Onsbrabantnet, maar die gasten reageren nooit op hun mail.

In de handleiding van mijn Router(ik neem aan dat je de router bedoeld, je zegt modem) staat echt niks.

Hans,

Feitelijk is het een ethernet/kabel modem/router, ik ben met je eens dat het apparaat niet altijd met de zelfde naam aangesproken wordt.
Wat het ding doet zonder te diep in detail te gaan is het signaal van je machine omzetten naar een signaal op het glasvezelnetwerk en aan de andere kant wordt het signaal weer terug omgezet.

Wat is er tot heden gebeurd?
Heb je al wat zinvolle reacties gehad?
Op de site van de modem/router fabrikant staat vast wel een document in pdf of doc formaat waar wat informatie staat over het apparaat dat je hebt.
Kijk anders eens op Tweakers.net, mogelijk dat er iets staat over een probleem soortgelijk aan dat van jouw...

Mail probleem na andere router

OK, laten we de poort instellingen eens bekijken alhoewel ik het zeer vreemd zou vinden als je router uitgaande traffic zou blokken.

In de Linksys 160N, ga naar "Toepassingen & Games", submenu "doorsturen één poort"
Op de eerste lijn, selecteer "SMPT" uit het dropdownmenu.
Vul het IP-adres van je PC in en vink "ingeschakeld" aan.
Druk onderaan op "instellingen opslaan"

Werkt het nu?

Hoi,

Mail (smtp verkeer op poort 25) wordt door veel ISP's geblocked, vanwege de enorme data stromen die je dan kan gaan genereren (relay verkeer etc).
Vaak gaat dat wel via POP3 op poort 110, alleen is het dan een richtingsverkeer vanuit de mailserver van de ISP.
Je haalt alleen mail van de server op via Outlook Express of MS Outlook, maar je mag niet vanuit je eigen mail-server verzenden op poort 25.
Bovendien heb ik nog niet gelezen of het mail verkeer over poort 25 eerder wel heeft gewerkt....
Het overige verkeer mag daar dan idd niet onder lijden...dat gaat dan vaak over poort 80 of 8080

Laatst bewerkt:
Hey Mario,

Juist, ik ben ervan uitgeggaan dat we het hier over mail hebben dat via de mailserver van de ISP gaat (en dus met een e-mail client als MS Outlook of Thunderbird wordt gelezen/verzonden)

Als het over een eigen mailserver gaat, is er inderdaad grote kans dat dit door de ISP wordt geblocked.

Hallo,

Reeds eerder heb ik aangegeven dat ik graag wilde weten of mail eerder met dezelfde ISP wel gewerkt heeft.
Was dat ook bij deze ISP het geval voordat dat andere apparaat ertussen kwam?
Hierop heb ik nog geen antwoord gekregen.
Het is over het algemeen zo dat veel ISP's poort 25 "knijpen", er zit een soort filter op.

Eerder is al aangegeven dat je poort 25 open kunt zetten, in ieder geval een IP adres met daarbij poort 25.
Als je niet weet hoe dat moet, kan je eens op Tweakers.net kijken, daar legt men zaken stap voor stap uit.
Linksys heeft ook een adres waar je een handleiding in het engels kan vinden.
In het geval dat de "nieuwe ISP" uitgaand verkeer op poort 25 filtert, dan zul je een alternatief moeten gaan bedenken.

Ok, even voor de duidelijkheid. Ik ben geen leek op computergebied ;) We hebben een modem én een router. Er is namelijk een speciaal modem nodig om het signaal van fiber over te zetten naar Ethernet. Vanaf dit modem gaat dus een kabeltje naar de eerder genoemde router. Vanaf de router dan weer verschillende kabels naar pc's, laptops en een switch.

Hiervoor hadden we als ISP solcon/kliksafe. Dit heeft volgens mij echter niets ermee te maken aangezien we ongeveer een week geen router gebruikt hebben. Er is toen gewoon verbinding geweest met het internet met 1 pc tegelijkertijd. De mail werkte toen wel gewoon.

Hierdoor ga ik er dus vanuit dat het probleem bij de router ligt, aangezien het daarvoor dus wel werkte.

Edit: jouw manier werkt trouwens ook niet Webster18. Dit had ik al geprobeerd, maar dan door fysiek poort 25 in te vullen, ipv smtp te selecteren. En aangezien we hier met dhcp werken, worden er dus dynamisch ip-adressen uitgezonden en zou dit maar voor 1 pc een tijdelijke oplossing zijn.

Laatst bewerkt:
Probleem met mail

Ok, even voor de duidelijkheid. Ik ben geen leek op computergebied ;) We hebben een modem én een router. Er is namelijk een speciaal modem nodig om het signaal van fiber over te zetten naar Ethernet. Vanaf dit modem gaat dus een kabeltje naar de eerder genoemde router. Vanaf de router dan weer verschillende kabels naar pc's, laptops en een switch.

Hiervoor hadden we als ISP solcon/kliksafe. Dit heeft volgens mij echter niets ermee te maken aangezien we ongeveer een week geen router gebruikt hebben. Er is toen gewoon verbinding geweest met het internet met 1 pc tegelijkertijd. De mail werkte toen wel gewoon.

Hierdoor ga ik er dus vanuit dat het probleem bij de router ligt, aangezien het daarvoor dus wel werkte.

Edit: jouw manier werkt trouwens ook niet Webster18. Dit had ik al geprobeerd, maar dan door fysiek poort 25 in te vullen, ipv smtp te selecteren. En aangezien we hier met dhcp werken, worden er dus dynamisch ip-adressen uitgezonden en zou dit maar voor 1 pc een tijdelijke oplossing zijn.

Hallo Hans,

Er is niemand die aangeeft dat je geen verstand van zaken hebt. Wat wel gezegd wordt is dat de mogelijkheid bestaat dat je geen mail meer kan verzenden via mail op poort 25.
Je hebt aangegeven dat mail inkomend zonder problemen gaat, dat gaat via POP3 waarschijnlijk.
POP3 kan je ook gebruiken voor uitgaande mail. Er wordt je ook gemeld dat poort 25 voor SMTP mogelijk gefilterd wordt door de provider. Dat lijkt temeer het geval aangezien je zelf al aangeeft dat het nog ongeveer een week werkte, daarna niet meer.
Wat je moet weten is dat op het moment dat je van ISP verandert, het signaal dat je eerst had van de andere provider nog niet op dezelfde dag verbroken hoeft te zijn, dat kan nog enkele dagen duren.
Als je verstand van zaken hebt of je wilt testen wat wel en niet werkt, dan kan je een testmail sturen via telnet.
Kijk op Tweakers.net of Google wat je precies moet doen.
Laat wel s.v.p weten wat het resultaat is.

Succes

Je begrijpt niet helemaal wat ik bedoel volgens mij. We hadden eerst internet via solcon over adsl. Nu hebben we het over fiber. Onsbrabantnet heeft een monopolie hierop. Wat je zegt over het signaal is dus onmogelijk.

Het zou wel heel toevallig zijn als Onsbrabantnet die poort dichthad gegooid, tegelijkertijd met het instaleren van onze router ;)

Dat ik meld dat ik geen leek ben op dit gebied is ter verduidelijking dat ik wel begrijp wat het verschil is tussen een modem en een router.

Hoi Hans,

Dat had ikal in mijn vorige posts aangegeven. Normaal heeft het portforwarden enkel nut voor inkomend verkeer, niet voor uitgaand.

Wat voor mij nog onduidelijk is : je zegt dat je mail niet kan worden verzonden. Wat gebeurt er juist. Blijft de mail in het Postvak UIt zitten, krijg je een foutmelding?
Zou je dit nog eens kunnen beschrijven?

Deze foutmelding krijg ik, zie bijlage. Ik heb mijn mailadres ff verwijderd ;) De mail blijft dus in postvak uit staan.

Bijlagen

• mailfoutmelding.JPG
    mailfoutmelding.JPG
    43,6 KB · Weergaven: 71
Laatst bewerkt:
Hoi Hans,

Zou het kunnen dat in je outlook account instellingen, je een foutje hebt gemaakt bij het invullen van de SMTP service?

Kan je ook nog even bevestigen dat je geen eigen mailserver draait maar gewoon met outlook naar de mailserver van onsbrabantnet gaat (dus je e-mail adres is xxxxx@onsbrabantnet.nl)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan