• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Mailadres zoeken en aan naam koppelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

alletwee

Gebruiker
Lid geworden
7 apr 2009
Goedemiddag,
Ik hoop dat jullie kunnen helpen.
Ik heb een sheet 2 tabbladen. (zie bijlage) (originele bestand is 3000 regels lang)
1 tabblad met clubnamen met allerlei gegevens waaronder "e-mail adressen" (uitaard aangepast ivm privacy)
1 tabblad met gegevens uit een nieuwsbrief mailing programma met ondermeer der "e-mailadressen" van de personen die de mail geopend hebben.

Wat ik zou willen is dat er in tabblad "voetbalclub" de clubnaam (kolom c) bijvoorbeeld een andere kleur of achtergrond zodra en op die regel een "e-mailadres" gevonden is in tabblad "openen" Wat ook mag is in bijvoorbeeld kolom B een tekst als ja of nee.
Ik kan dan in het origine bestand op zoek naar het telefoonnummer van de betreffende persoon.

Jullie zouden me erg mee helpen.
Bijvoorbaat dank voor de moeite

Frans

Bijlagen

Is "clubnaam 1" hetzelfde als "nietsclubnaam1"?

Nee met nietsclubnaam1 bedoel ik een "e-mail adres". maar als ik een @ in excel ging zitten lukte het niet zo.
Dus je moet "nietsclubnaam1" zien als een e-mail adres wat niet op de eerste sheet staat dus waar niet gevonden moet worden

Misschien handig dat je even handmatig wat verwachte resultaten invult?

Nog steeds niet duidelijk. Ik neem aan dat het er in het echt uitziet als een emailadres?
Zie Voorwaardelijke opmaak van kolom B op tabblad "Openen". Alleen clubnaam 9 als voorbeeld genomen, ervan uitgaande dat er een "@" en .nl/.com in het woord staat.

Zal fout gaan als er andere achtervoegsels tussen zitten. Plaats daarom een representatief voorbeeldbestand

Alternatief voor nieuwe versies:
Code:
=ISGETAL(VERGELIJKEN(LET(x;DEEL(B2;VIND.SPEC("@";B2)+1;30);DEEL(x;1;VIND.SPEC(".";x)-1));'Voetbalclubs NL'!$C$2:$C$30;0))

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik begrijp dat het niet geheel duidelijk was wat ik wil. ik heb er nu wel mail adressen met een @ van gemaakt zodat het hopelijk wat duidelijk is.

in lekentaal zou ik aan excel willen vragen "he Excel, kijk in cel B2 van tabblad openen wat er staat en kijk of je die waarde op tabblad voetbalclubs kunt vinden. als je die gevonden hebt zorg dan dat er in kolom B bij opmerkingen, voor de regel waar je de waarde heb gevonden "ja" komt te staan"

Hopelijk is het zo duidelijk wat ik bedoel?

Frans

Bijlagen

Heb je voor zo'n voorbeeld dan 35 kolommen nodig? Geef desnoods met een kleurtje even aan wat je waar als resultaat verwacht. (ik zie het even niet, maar zal ongetwijfeld aan mij liggen). De suggestie van @JVeer werkt niet?

Laatst bewerkt:
Goedemorgen,
nee ik denk dat de oplossing van van hem niet werkt omdat hij alleen kijkt naar @ en niet naar een overeenkomst met het hele mail adres of zie ik dat verkeerd.
Ik heb nu een nieuwe bijlage toegevoegd die hopelijk duidelijk is.

Frans

Bijlagen

Zet deze eens in B2 en trek door naar beneden. Het kan zijn dat je moet afsluiten met control shift enter(matrix)

Code:
=MAX(COUNTIF($C2:$J2;Openen!$B$2:$B$4))>0

Laatst bewerkt:
Het wordt nu duidelijker... :thumb:

Een optie dan mijnerzijds:
Code:
=ALS(SOMPRODUCT((Openen!$B$2:$B$4=F2)+(Openen!$B$2:$B$4=H2)+(Openen!$B$2:$B$4=J2));"ja";"nee")

PS Of leuke voor Excel 365:
Code:
=LET(x;Openen!$B$2:$B$4;ALS(OF(x=F2;x=H2;x=J2);"ja";"nee"))

Laatst bewerkt:
Matrix-formule:

PHP:
=IF(SUM(N(ISERR(FIND($B$1:$B$3;F1&H1&J1))));"nee";"ja")

Zet deze eens in B2 en trek door naar beneden. Het kan zijn dat je moet afsluiten met control shift enter(matrix)

Code:
=MAX(COUNTIF($C2:$J2;Openen!$B$2:$B$4))>0

dank je wel, wel even aangepast nederlandse excel maar het werkt
bedankt hoor

@AlexCEL, voor jou dan ook even een veer in de welverdiende plek.;)

De functie LET() zowel door jou als door @Jveer in #6 gebruikt kende in nog niet. Wat ik er over gelezen heb lijkt mij dit een best wel goede aanvulling van Excel.

Heb r wel over gelezen maar is in mijn versie nog niet beschikbaar helaas! LET kan ik sinds 2 weken pas gebruiken

Allemaal nogmaals hartelijk bedankt voor het helpen

Laatst bewerkt door een moderator:
De lambdafunctie ken ik niet en werkt ook niet in mijn versie. Alle nieuwe functies zijn wel handig maar veel mensen/bedrijven zijn nog lang niet over op office365 en dan blijven de 'ouderwetse' matrixformules of een UDF toch een betere optie.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan