Mailserver instellen

• Onderwerp starter Onderwerp starter LeoG
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

LeoG

Gebruiker
Lid geworden
27 jun 2008
Hallo,

Omdat mijn provider enige tijd geleden mij een nieuw abonnement heeft aangesmeerd waarbij alleen de prijs anders zou zijn en dit achteraf ook bleek in te houden dat ik mijn site kwijt was, wil ik nu een site hosten vanaf mijn eigen pc en een eigen mailserver hebben.

Als mailserver heb ik gekozen (nu nog een demo) voor Ocean Mail Server 1.1.12.0.

Ik heb van mijn router/modem (experia box) de volgende poorten open gezet:

SMTP: 25 en 465
POP: 110 en 995

Het is gelukt om een mail te versturen met een in Outlook aangemaakt account van mijn nieuwe mail account info @ [domeinnaam].nl naar een mail account wat ik al had.

Ik heb een domeinnaam geregistreerd welke inmiddels ook doorgelinkt is naar het externe IP adres van mijn router/modem.

Het ontvangen van mail lukt echter niet.

Nu lees ik regelmatig dat je ISP vaak je poort 25 blokkeert ivm spam maar dan zou ik juist verwachten dat ik geen mail zou kunnen versturen, als ik het goed heb begrepen is SMTP en daarmee poort 25 voor het verzenden van mail???

Wat moet ik opgeven bij het aanmaken/wijzigen van mijn mailaccount als POP server?

Wie kan me verder helpen? Alvast bedankt

Leo

Laatst bewerkt:
KPN blockt poort 25. Dus je moet hier om heen zien te komen.

Zoek op het Helpmij forum naar de term "Rollernet". Je zult zien dat er dan een aantal topics voorbij komen die lijken op jouw probleem met als oplossing gebruik te maken van www.rollernet.us i.c.m. een afwijkende ingestelde TCP luisterpoort voor jouw SMTP server (bijv. TCP poort 800).

Succes,

Tijs.

Hoi,

Ik heb een account gemaakt op rollernet.us.

Ik vraag me af wat ik allemaal moet instellen, ik heb mijn domeinnaam ingegeven en opgeven, mijn IP adres van mijn modem opgegeven en welke namen er geaccepteerd moeten worden. Ik heb gekozen om via poort 800 de mail te ontvangen. Deze heb ik in het modem al aan de POP3 server "toegekend".

Wat moet ik bij mijn account (in OE) opgeven als POP (of IMAP) server?
Als SMTP server gebruikt ik "smtp.kpnplanet.nl", ik kan een bericht vanaf mijn nieuwe mailadres versturen, dit werkt dus.

Wat ik niet begrijp is dat als poort 25 geblokkeerd wordt ik mail kan versturen. Poort 25 hangt toch aan SMTP en dat is toch juist voor verzenden? Ik zou denken dat dan poort 110 geblokkeerd wordt maar dat is dus niet. Conclusie, ik begrijp het niet :confused:, help.

mvg

Leo

Er is poort 25 inkomend (oftewel voor het ontvangen van mail van buiten) en poort 25 uitgaand (voor het versturen van mail naar buiten).

Mail over poort 25 naar buiten sturen kan, tenminste: Tot aan de mailserver van de provider (in jouw geval dus smtp.kpnplanet.nl).
Mail ontvangen op poort 25 kan niet, vandaar de route via Rollernet.

Voor POP3 (mail ophalen met POP-client, zoals Outlook of Outlook Express) zul je dus op jouw netwerk poort 110 moeten forwarden naar de POP3 server op je netwerk.

Voor het verzenden van mail, gebruikmaken van jouw e-mail domeinnaam, zal de smtp-server moeten worden aangegeven van de provider waar op dat moment contact mee is. Clients zullen dus smtp.kpnplanet.nl, smtp.bbeyond.nl, smtp.speedxs.nl, smtp.xs4all etc. moeten opgeven, en op de server geldt hetzelfde. Omdat voor de server de provider kpnplanet is, zal die dus alle mail moeten sturen via smtp.kpnplanet.nl.

Succes,

Tijs.

Het verzenden lukt dus de smtp server instellingen kloppen als ik het goed begrijp.

Het ontvangen lukt alleen niet. Ik vraag me af wat ik voor server moet opgeven bij de inkomende server bij de account instellingen in OE. Bij de pop3 server heb ik poort 800 geforward op mijn modem (ik heb bij rollernet opgegeven dat ik poort 800 wil gebruiken).

Bij rollernet hebben ze het over MX (mail exchanger) instellingen maar waar moet ik die instellen, bij rollernet, OE of de lokale mailserver?

Voor de inkomende berichten heb ik toch niets met mijn provider te maken (behalve dat ik zijn modem met extern IP adres gebruik)? Het probleem is alleen dat mijn modem geen inkomende berichten op poort 25 doorlaat. Een bericht aan mijn IP adres gericht wordt door rollernet opgevangen en vervolgens naar een andere poort op hetzelfde IP adres gestuurd?

Werkt het zo? Zo ja, dan moet ik alleen de instellingen nog goed zetten maar hoe?

mvg

Leo

Laatst bewerkt:
Zou ik je domeinnaam mogen. Dan kan ik checken voor je of alles goed staat.

Mag ook via een PB bericht.

Beter eerst zaken lezen vóórdat je een mailserver opzet.

Wat je moet doen is voor je Internet domein MX records opzetten in DNS, die verwijzen naar de aangegeven SMTP-servers van Rollernet. De MX records moeten, om precies te zijn, verwijzen naar:
Mail.rollernet.us
Mail2.rollernet.us

Welk 'hulpmiddel' je nodig hebt om dat in te stellen hangt af waar je je Internet domein hebt geregistreerd. Vaak word je een website met een inlog-code voor beschikbaar gesteld om dat soort zaken in te stellen.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Wat je moet doen is wat dnties zegt.

Je met je mx records aan passen. De 3 die er nu staan verwijderen en dan de 2 voor rollernet.us opgevens.

Dan moet het gaan werken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan