mailtjes van goede schijf halen.

• Onderwerp starter Onderwerp starter sdr
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

sdr

Gebruiker
Lid geworden
8 mei 2001
Ik heb een ander probleem.

Mijn moederbord is stuk gegaan dus heb ik een ander moederbord.

Schijf aangesloten maardeze wil niet doorstarten naar windows, ook in veilige modus niet.

Dit komt denk ik doordat er een andere chipset opzit en niet wordt herkend.

Maar ik heb een hoop mappen gemaakt in outlook express waarin ik de gelezen mail bewaarde.En die heb ik perse nodig.

Als ik de schijf als extern aansluit dan kan ik de mail niet benaderen en dus ook niets saven.

Hoe kan ik de schijf op een nieuw moederbord toch benaderen zodat ik de mailtjes in de mappen kan bewaren.

Ben al op zoek geweest naar eenzelfde moederbord van asus A7V8X-X want misschien dat het dan wel lukt, maar niets gevonden.

Als je de schijf bij een ander in de pc aansluit (of in een externe behuizing) kan je uiteraard wél op die schijf komen om data te backuppen.
Hierna plaats je hem weer in je 'eigen' (met het nieuwe moederbord) en installeert
Windows opnieuw.
Tenslotte haal je de gegevens weer terug van het externe medium.

Hoe doe ik dat backuppen dan van outlook express, want als ik via externe schijf ga kijken in de dir van outlook express dan zie ik niets staan.

Dus hoe weet je dan zo zeker dat die 200 berichten die in aparte mappen staan in outlook ook weer terug krijg.

Is eerste keer voor mij

OE gegevens overzetten

Ga op de oude pc of schijf naar de map waar OE de gegevensbestanden opslaat
C:\Documents en Settings\<username>\Local Settings\Application Data\Identities\{5E8F7875-3507-40BF-92EB-D25477E62602\Microsoft\Outlook Express (het geheel tussen accolades kan ook een andere combinatie zijn)
Kopieer en/of verplaats deze bestanden naar dezelfde map op de nieuwe pc. Dit zijn z.g. dbx-bestanden
De lokatie van het adresboek:
C:\Documents and Settings\username\Application Data\Microsoft\Address Book.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;nl;270670

Ik zie ze staan ja, je bent super.
Ben er lang mee bezig geweest en eindelijk nu de oplossing.

Hoop dat het gaat lukken.

Heel erg bedankt

Toch nog even een vraagje.

Ik heb net een test gedaan met 1 zo een dbx bestandje en die in mijn pc terug gezet, maar na opstarten van outlook express zie ik die berichten niet staan.

Mail en adressen backup

Het hanteren van de mail- en adresbestanden door XP heb ik helemaal uitgezocht en wil ik jullie niet onthouden. (Overigens, de informatie heb ik ergens van de site van Microsoft !)
Het gaat hier alleen over Outlook Express 6 (van de andere weet ik het nog niet allemaal)

Mailtjes
Outlook bewaart de mails op deze plaats:
C:\Documents and Settings\<username>\Local Settings\Application Data\Identities\<5E8F7875-3507-40BF-92EB-D25477E62602>\Microsoft\Outlook Express
De waardes tussen de < > verschilt natuurlijk per gebruiker en computer.

1) Mail backup-en doe je als volgt:
- maak een backup folder ergens waar je zelf wilt (bv. op een andere schijf of partitie)
- ga in outlook naar Extra-Opties en kies tabblad Onderhoud
- klik de toets “archiefmap” aan en je ziet in het venster de hele regel waar de mails staan. (De regel is te lang voor het schermpje dus je ziet alleen het eerste deel).
- Zet de cursor in het schermpje en selecteer de HELE regel, dit kan met de muis maar ook door Shift ingedrukt te houden en de toets End te drukken.
- Kies nu (na het selecteren) kopieëren (rechter muistoets of Ctrl-C) en verlaat Outlook via Esc (2x)
- Ga nu naar Start en uitvoeren en plak de regel hier in
- Druk Uitvoeren (net als bij een programma) en er opent een nieuw venster waar alle mail in staat.
- Selecteer alles (Ctrl-A) en kies kopieëren (Ctrl-C), daarna kan het venster gesloten worden maar dat hoeft niet .
- Ga naar de backup folder die je zelf hebt gemaakt en plak het er in (Ctrl-V) …. Klaar !!

2) Mail inlezen naar Outlook (van backup)
Gewoon kopieëren naar de Outlook map kan wel maar werkt niet in Outlook!
- Ga eerst weer, zoals hierboven omschreven, naar de archiefmapregel in Outlook
- Kies nu voor “wijzigen” en zoek de plaats van de backupmap en druk OK.
- Terug bij de regel voor het archief: Druk OK en dan Ja.
- Nu is de backupmap de archiefmap geworden en is na opnieuw opstarten van Outlook alle mail te zien die in de backup staat.
- Maak nu een “backup” naar de oorspronkelijke locatie, op de wijze zoals hierboven omschreven.
- Hierna, maar dan ook echt hierNA kan de verwijzing naar de archiefmap weer teruggezet worden naar de oorspronkelijke plaats.

Het hele gedoe langzamerhand best wel is vrij complex en fouten zijn zó gemaakt.
Daarom is het goed om in de map “backup” nóg een map te maken: bijvoorbeeld “Extra Backup” en de hele inhoud van de map “backup” hier gewoon naar toe te kopieëren.

Speel er maar eens mee en je hebt het zó onder de knie !

Adresbestand bewaren en terug inlezen

Dit gaat veel eenvoudiger. Open het adresboek en ga naar: Bestand, Exporteren.
Kies voor Adresboek (WAB)…
Zoek een map waar je de backup wilt plaatsen (b.v. ook weer een zelfgemaakte map zoals “adres”), geef je backup bestand een naam (extentie hoeft niet) en kies Opslaan en OK.

Op dezelfde manier kun je een adresboek importeren, maar het moet wel een .WAB zijn dan.

Internet account(s) bewaren en terugzetten

Ga in Outlook Express via Extra en Accounts naar de account die je wil backup-en.
Kies Exporteren en zet het bestandje (.iaf) in de map naar keuze (zoals eerder genoemd).
Importeren gaat op dezelfde manier.
Als er eenmaal een pad is aangegeven voor de bestandsbackup dan “onthoudt” windows dat ook nog en hoef je een volgende keer niet meer te zoeken.

Succes ! :thumb:

Bedankt voor deze uitleg.

Wat ik er tevens uit kan halen is dat je plaats veranderd waar het normaal wordt opgeslagen.
Als je dat veranderd naar b.v. de D:\ partitie dan hoef je bij een volgende installatie van windows alleen nog even te verwijzen naar die plek en alles komt weer terug zoals het voor de nieuwe installatie was.

Correct! Je hebt het helemaal begrepen.
Op de zelfde wijze kun je trouwens ook je mail overzetten naar een andere PC.
Ik doe dat zelf met regelmaat naar de Laptop en vice versa.
Maak op je PC (bureaublad) een snelkoppeling naar de outlookmap van de andere PC, voer het programma uit via Start en kopiëer alles naar de map die je opende via de snelkoppeling.

Dolf

Laatst bewerkt:
Correct! Je hebt het helemaal begrepen.
Op de zelfde wijze kun je trouwens ook je mail overzetten naar een andere PC.
Ik doe dat zelf met regelmaat naar de Laptop en vice versa.
Maak op je PC (bureaublad) een snelkoppeling naar de outlookmap van de andere PC, voer het programma uit via Start en kopiëer alles naar de map die je opende via de snelkoppeling.

Dolf

Je eerdere verhaal is prachtig, maar eerder heb ik de 'simpele' methode gegeven door gewoon naar de OE map te bladeren en de inhoud te kopiëren of verplaatsen .....

Ach ja, waarom makkelijk doen, als het moeilijk kan niet waar ......

Er zijn dus meerdere opties, doe er je voordeel maar mee.

Helaas, gewoon kopiëeren leidt tot foutmeldingen en gaat ook anderszins niet altijd goed.
Zie de ervaring van lid SDR in zijn mail van 17-02.
Dat is ook mijn ervaring, er onstaan problemen met folders.dbx en dergelijke.
Advies aan "Ommeren" (Teun): probeer het maar eens grondig uit!
Alle mail deleten en dan terugkopiëeren naar de lege folder geeft foutmeldingen en niet alles wordt zichtbaar.

Afijn, ik houd me bij de methode die (niet voor niets) is te vinden, ergens bij microsoft.

Dolf

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan