Mailto link in IE 11 opent Mail app windows 8.1

Status
Niet open voor verdere reacties.

jmeeuwse

Gebruiker
Lid geworden
18 nov 2000
Hallo,

Een poosje geleden had ik het probleem dat mijn emailprogramma Dreammail
niet opende wanneer ik op een mailto link klikte in Internet Explorer 10 met Windows 7.
Windows 7 kwam toen in een soort niet te stoppen loop terecht.

Ik paste toen volgende fix toe.

Ga in Regedit naar HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Classes\mailto

In het bewerken menu kies nieuw > Tekenreekswaarde
Geef de waarde de naam URL Protocol
( deze waarde was toen bij mij niet aanwezig )

Sluit Regedit af via het menu > afsluiten

Start de computer opnieuw op.

Dat werkte met Windows 7 toen prima.

Echter nu heb ik hetzelfde probleem met Windows 8.1 met Internet Explorer 11
Bij het klikken op een mailto link start de Mail app op en niet Dreammail.

Dreammail staat als standaard mailprogramma ingesteld.

Doe ik iets fout of zal dit in deze versie van Windows niet meer mogelijk zijn ?

groeten,

Jaap.

Doe/probeer het volgende:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> inetcpl.cpl
Ga naar tabblad Programma's
Stel daar Dreammail in als standaardprogramma voor e-Mail

Tijs.

Hallo Tijs,
Bedankt voor je snelle reactie.

Ik kom dan bij Internetprogramma's > Programma's instellen
Dan kom ik Standaard programma's :

Uw standaardprogramma's instellen : staat Dreammail niet bij, alleen Mail

Een bestandstype of protocol aan een programma koppelen : Ik zie wel bij Protocollen MAILTO maar daar kan ik bij
Ander programma allen MAIL blijven gebruiken of een App in
de Windows Store zoeken, dus niet op de computer.

Programmatoegang en standaardprogramma's instellen : Bij Microsoft Windows : het huidige email programma gebruiken
Bij niet van Microsoft : het huidige email programma gebruiken
Bij aangepast : Eenstandaardwebbrowser selecteren
Geselecteerd : De huidige webbrowser gebruiker
Toegang tot dit programma inschakelen aangevinkt
Een standaard email programma selecteren
Het huidige email programma gebruiken ( kan niet aangepast worden )

Bij Koppelingen instellen zie ik geen Extenties of Protocollen die met email te maken hebben volgens mij.

Extenties :
.htm
.htm.mht
.mhtm.partial
.sv.url
.websit.xht
.xhtml

Protocollen :
FTP
HTTP
HTTPS
MK
RES

Jaap.

Beetje prutserig programma, als je in W7 ook al hack-acties nodig had om het werkend te krijgen.

Ik lijk een oplossing gevonden te hebben, zie hier (in het Frans!)
Oftewel: Vervang (zónder regedit te gebruiken, dus met standaardmiddelen uit Configuratiescherm!) het standaard programma voor MAILTO naar DM2005.exe in de map waar Dreammail is geïnstalleerd.

Tijs.

Ik meen te zien dat mijn vorige posting geen oplossing biedt, omdat het URL:MailTo Protocol niet kiesbaar is.

Alternatief a.: Bekijk deze methode en koppel daarmee Mailto aan DreamMail. [Werkt waarschijnlijk niet, bijv. omdat DreamMail niet in het keuzelijstje voorkomt etc.]
Alternatief b. (aangepast, want was voor Firefox):
So, I made Desktop Firefox my default mailto handler today in Windows 8 by
adding the string value "mailto" to the HKey_Current_User\Software\Clients\StartMenuInternet\DM2005.EXE\Capabilities\URLAssociations and setting the value of "mailto" equal to the ProgID van DreamMail.
I then deleted the keys at HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\Shell\Associations\URLAssociations\​MAILTO\UserChoice to allow me to choose the default client again and this time DreamMail was available for me to choose.

Alternatief b. alleen uitvoeren als je weet waar je mee bezig bent en nadat je een export hebt gemaakt van HKey_Current_User\Software\Clients\StartMenuInternet (of HKey_Current_User\Software\Clients , als de subsleutel StartMenuInternet nog niet bestaat).
Ook eerst een export maken van HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\Shell\Associations\URLAssociations\​MAILTO\UserChoice.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Hoi Tijs

HKey_Current_User\Software\Clients\StartMenuInternet\DM2005.EXE\Capabilities\URLAssociations

zoals vermeld in de quote heb ik niet zo staan in het register.

Wel heb ik deze

HKey_Current_User\Software\Clients\StartMenuInternet
Daarin staat 1 tekenreekswaarde (standaard), Waardegegevens : IEXPLORE.EXE

En deze :

HKey_Current_User\Software\Clients\Mail\DreamMail\Defaulticon
[1 tekenreekswaarde (standaard), Waardegegevens : F:\Program Files - 2\Dreammail\DreamMail4\DM2005.exe

HKey_Current_User\Software\Clients\Mail\DreamMail\Protocols\mailto\Defaulticon\shell\open\command
[ tekenreekswaarde (standaard), Waardegegevens : F:\Program Files - 2\Dreammail\DreamMail4\DM2005.exe

Apart is wel dat toen in Windows 7 het opstarten van Dreammail na klikken op een Mailto link fout ging na het updaten van IE naar versie 9
Terug naar IE 8 en alles was weer ok.
Met Firefox werkte het prima.
Nu werkt het met Firefox en Windows 8.1 ook niet meer.

Jaap.

Tsja, als ik de link/informatie mag geloven:
a. Maak onder HKey_Current_User\Software\Clients\StartMenuInternet een subsleutel Dreammail en dáár weer onder een subsleutel Capabilities en dáár weer onder subsleutel URLAssociations en maak in de URLAssociations subsleutel (dus in het rechter deelvenster) een string/tekenreeks registerwaarde die mailto heet, dubbelklik op die nieuwe registerwaarde en vul in de ProgramID van DreamMail (dus de {xxxx-xxxx-xxxx-xxxx-xxxx} aanduiding die Dreammail voorstelt; welke dat precies is zul jij moeten uitzoeken)
b. Je mag als waarde van mailto geen padnaam opgeven, dus je kunt niet F:\Program Files - 2\Dreammail\DreamMail4\DM2005.exe daar invullen.

Verder heb ik geen hulp.

Tijs.

Hi Tijs,

Ben ik nog even.

Je zegt : een string/tekenreeks registerwaarde die mailto heet, dubbelklik op die nieuwe registerwaarde en vul in de ProgramID van DreamMail (dus de {xxxx-xxxx-xxxx-xxxx-xxxx} aanduiding die Dreammail voorstelt; welke dat precies is zul jij moeten uitzoeken)

Kun je mij zeggen wat je bedoelt met " ProgramID van DreamMail " -- " dus de {xxxx-xxxx-xxxx-xxxx-xxxx} aanduiding die Dreammail voorstelt "

Hoe kom ik daar achter wat ik moet aanvullen ?

Bedankt alvast voor alle hulp.

Jaap.

Hopelijk help deze instructie je verder.
Volg ik die instructies, dan zou ik denken dat op deze pagina de gevraagde informatie staat, dus zou de ProgID moeten zijn:
ksdhtmledlib.kseditx
[Dezelfde ProgID entry zie ik ook op deze pagina staan, voor de portable versie van DreamMail, dan met meer hoofdletters: KSDHTMLEDLib.KSEditX Hoofd- en kleine letters maken (blijkbaar) niet uit.]

Betekent dan ook dat het (blijkbaar) toch niet in de vorm {xxxx-...-xxxx} moet zijn.

Dit is de laatste posting die ik eraan besteed.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Nou, ook dat alles geprobeerd echter maakt ook geen verschil.

Wordt voorlopig maar het email adres kopieren en plakken denk ik.

Tijs, hartstikke bedankt voor het vele zoeken en meedenken, jammer dat we er niet uitgekomen zijn.

Goed weekeinde,

Jaap.

Hoi Tijs,

Ik ben na enig nadenken toch tot de oplossing gekomen.
Bij het klikken op een emailadres in IE ging ik dus meteen naar de Windows Mail App, dus dat volledige
MAIL scherm.
Heb op het tegelscherm de MAIL App verwijderd.
Nu gebeurde er bij klikken op een mailto link helemaal niets.
Bleek het erin te zitten dat ik in Dreammail de optie " Dreamail is de standaard emailclient " : Standaardknop
het vinkje bij : Controleer of Dreammail de standaard emailclient is bij opstarten " had laten staan.

Na het vinkje weggehaald te hebben krijg ik nu netjes een schermpje : Staat u toe dat via deze website een programma
op uw computer wordt geopend ? > Toestaan.
Nu wordt Dreammail netjes geopend :)

Opgelost dus.

Jaap.

Blijft natuurlijk de vraag of onze register-acties hier nog een bijdrage geleverd hebben of niet. Bedenk dat er stond:
I then deleted the keys at HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\Shell\Associations\URLAssociations\​MAILTO\UserChoice to allow me to choose the default client again
Dat heb jij afgedwongen door de Mail app te verwijderen...

In ieder geval mooi dat het opgelost is.

Graag nog de vraag als opgelost aangeven: Klik op "Zet status opgelost" op de donkerblauwe horizontale balk, bijna bovenaan deze webpagina [die met "Zet status opgelost", "Onderwerp opties" etc.]

Tijs.

Laatst bewerkt:
Nou, vergat ik er nog bij te zetten, toen ik de MAIL App verwijderd had en er toen nog niets gebeurde bij het klikken op een Mailto link heb ik die waardes ook nog verwijderd
echter dat hielp ook niet.
Heb ze vervolgens maar weer terug geimporteerd, nu staan ze er dus weer.

Toch bedankt natuurlijk.

Zet hem op opgelost.

Jaap.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan