Mainboard geeft irritant geluid

Status
Niet open voor verdere reacties.

jjge

Gebruiker
Lid geworden
29 aug 2007
Berichten
304
Het opstarten gaat normaal; de ventilatoren draaien al; het BIOS scherm is er nog-- en dan gaat er iets piepen. Het is niet de gewone code-piep van het BIOS; het is continu, en heel irritant.

Ik heb alle voor de hand liggende dingen al geprobeerd-- loopt er geen draadje te dicht langs een fan? Alle disks één voor één gedisconnect- dat is het allemaal niet.

Het systeem start verder normaal op, dus wat het ook is, het heeft kennelijk geen invloed.

[ Klein probleempje: ik heb twee hoorapparaten, en het is voor mij heel moeilijk, geluid precies te localiseren. Het zou dus ergens op het mainboard moeten zitten, want ik heb alles eraf getrokken, maar daar houdt het op. Nog afgezien van het feit dat geluid zich op heel rare manieren voortplant]
 
Is het mechanisch (bijvoorbeeld zoals je al zei een draadje tegen een fan), of komt het uit een luidspreker?
 
Is het mechanisch (bijvoorbeeld zoals je al zei een draadje tegen een fan), of komt het uit een luidspreker?
Het zou eventueel uit de PC-speaker kunnen komen, maar die zit op het frontpaneel-- dat zou ik wel horen. Het klinkt idd mechanisch, maar wat heb je nog meer aan mechanische zaken behalve fans? De fans draaien al een paar seconden, en het klinkt alsof het ingeschakeld wordt. Ik heb trouwens de speaker eens geprobeerd met beep, maar ik hoor hem eigenlijk helemaal niet boven het bijgeluid uit :-(
 
Het kan zijn dat er ook een luidspreker op het moederbord zit. Deze kan er zo uitzien:

speaker-buzzer.jpg
 
Aan de PC-speaker had ik nog niet echt gedacht. Ik weet wel dat er maar één speakeraansluiting op het mainboard zit (ik heb het tenslotte zelf geïnstalleerd en aangesloten), en ik had hem natuurlijk ook even moeten disconnecten. Een beetje dom, ik weet het ;-)
Ik kan er nu even niet goed bij, maar bij de volgende gelegenheid zal ik dat ook proberen. Als dat gepiep weg is, is het al heel wat. Maar zelfs als het de PC speaker is, dan blijft natuurlijk de vraag: waarom piept hij?
Alle sensors staan, voorzover ik kan zien, goed; de hoogste temperatuur is momenteel 44 graden (en toen ik 'm aanzette, zal het wel gewoon kamertemperatuur geweest zijn, en hij begon wel meteen te piepen). Dus, zelfs als het de PCspeaker is, blijft de vraag over: waarom? En bij mijn weten piept de PC-speaker alleen in codes die iets betekenen-- niet continu.
 
Het heeft even geduurd, maar vandaag ben ik er aan toegekomen... het is inderdaad de speaker. Ik heb de connector gewoon losgemaakt, en dat gepiep is nu over. Het meest hinderlijke symptoom is daarmee weg, maar mij blijft natuurlijk de vraag, wat er aan de hand is. Zoals ik al zei, het piept continu, vanaf een paar seconden na het opstarten. Dat sluit iig een temperatuuralarm uit, zo warm is het hier niet. De processorventilator draait gewoon en wordt ook gezien door de sensor. Afgezien van de voeding heb ik geen andere fans.

Iemand nog een ander idee?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan